اخـــــــــبار




ضریب نفوذ تلفن‌همراه در کشوربه ۱۵۰ درصد رسید

بر اساس آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) کشور، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به ۱۵۰ درصد رسیده است.
به‌گزارش ایرنا براساس آخرین آمار و اطلاعات مربوط به بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات که به‌صورت آنلاین توسط سازمان رگولاتوری  در اختیار عموم مردم قرار دارد، تعداد مشترکین تلفن همراه از ۹۳ میلیون نفر در سال ۹۷ اکنون از مرز ۱۲۵ میلیون نفر گذشته و طبق آخرین آمار درصد نفوذ تلفن همراه در کشور ۱۴۹.۹ است.
در این گزارش، سهم بازار چهار اپراتور برتر نیز ذکر شده است. بر این اساس شرکت مخابرات (همراه اول) با نزدیک ۵۴ درصد از سهم بازار رتبه اول را به خود اختصاص داده، رتبه دوم با بیش از ۴۲ درصد متعلق به ایرانسل است. رایتل با سهم ۳.۳۲ درصدی در رده سوم قرار دارد. سهم سازمان منطقه آزاد کیش نیز کمتر از ۰.۰۱ درصد است.
بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات اکنون بیش از ۵۶ میلیون نفر مشترکین اینترنت پهن‌باند هستند. از این تعداد بیش از ۹ میلیون نفر اشتراک پهن‌باند ثابت دارند و بیش از ۷۶ میلیون نفر مشترک اینترنت پهن‌باند سیار هستند. در سال ۹۵ تعداد مشترکین ۳۳ میلیون نفر بود که طی چهار سال توانست رشد بیش از ۲ برابری را تجربه کند.
ضریب نفوذ پهن‌باند اینترنت اکنون به ۱۰۲ درصد رسیده که ۹۱ درصد آن متعلق به ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند سیار است.
در سامانه برخط سازمان تنظیم مقررات، آماری به روز از حوزه تلفن ثابت نیز وجود دارد. آخرین آمار به ضریب نفوذ ۳۴ درصدی اینترنت در کشور اشاره می‌کند. اکنون از ۴۰ میلیون خط منصوبه تلفن ثابت بیش از ۲۹ میلیون خط در کشور دایر است.
تعداد روستاهای دارای ارتباط از مرز ۵۱ هزار روستا گذشته که بیش از ۸۲ درصد کل روستاهای کشور را تشکیل می‌دهد.
وب سایت تست سرعت (Speedtest.com) جدیدترین گزارش خود از سرعت اینترنت کشورهای مختلف جهان را مدتی قبل منتشر کرد. بر اساس این گزارش سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر ۴ پله سقوط کرده و این در حالی است که بر خلاف انتظار، سرعت اینترنت ثابت در همان ماه، یک پله رشد داشته است.
گفتنی است سال ۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور حدود ۸۰ درصد (۶۰ میلیون نفر) بود. پس‌از روی کار آمدن دولت، توسعه اینترنت پهن‌باند سیار، ثابت و ضریب نفوذ تلفن همراه سرعت بیشتری به خود گرفت تا جایی که می‌توان گفت رتبه ضریب نفوذ اینترنت در کشور رتبه خوبی است. البته همان‌طور که وزیر ارتباطات و معاونان او بارها تأکید کرده‌اند، وضعیت اینترنت ثابت ما وضعیت مناسبی نیست و هنوز موانع زیادی برای رفع مشکل سرعت اینترنت ثابت وجود دارد و باید در این زمینه کار بیشتری صورت داد.
توسعه زیرساخت‌ها از حدود هشت سال قبل بسرعت طی شد و هرسال ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور افزایش یافت.

پیشنهاد واگذاری «ایستگاه ماهواره شیراز»
برای اسکان سیل زدگان

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور اسکان سیل‌زدگان سال ۹۸ محله سعیدیه شهرستان شیراز، پیشنهاد واگذاری ۶۰ هزار مترمربع از پلاک ثبتی واقع در بخش ۳ شیراز (موسوم به ایستگاه ماهواره شیراز) به وزارت راه و شهرسازی را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دفتر هیأت دولت ارائه کرده است.
به‌گزارش «ایران» به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیأت دولت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به درخواست وزیر راه و شهرسازی و با استناد به مفاد ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت تولید و عرضه مسکن و نیز ماده (۹) آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، متن پیش‌نویس مصوبه واگذاری ۶۰ هزار مترمربع از پلاک ثبتی واقع در بخش ۳ شیراز (موسوم به ایستگاه ماهواره شیراز) به‌منظور اسکان سیل زدگان سال ۱۳۹۸ محله سعیدیه شهرستان شیراز را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب در دولت ارائه نموده است. شایان ذکر است، پیشنهاد فوق هم اکنون در کمیسیون لوایح دولت در دست بررسی است.

اپل و ساخت هدست واقعیت مجازی

اپل تازه‌ترین شرکت فناوری است که به فکر تولید هدست واقعیت مجازی افتاده و انتظار می‌رود تا سال 2022 آن را روانه بازار کند.
به گزارش فارس از مدتی قبل اخباری در مورد تولید عینک‌های واقعیت افزوده توسط اپل شنیده می شد و حالا این شرکت به دنبال تولید هدست واقعیت افزوده است. هدست یادشده N301 نام دارد و فعلاً در مرحله طراحی اولیه است. عینک واقعیت افزوده اپل N421 نامیده می‌شود و هنوز پیشرفت چندانی نداشته است. هدست واقعیت مجازی اپل رقیبی برای هدست‌های تولیدی شرکت‌های فیس بوک و سونی محسوب می‌شود و گفته می‌شود این دو شرکت قصد دارند هدست‌های به روزشده خود را در سال 2023 عرضه کنند؛ درمورد ویژگی‌های فنی هدست اپل اطلاعات چندانی در دسترس نیست. گفته می‌شود این هدست از تولیدات رقیب گران قیمت‌تر بوده و در مرحله اول به طور محدود در 500 فروشگاه فیزیکی اپل توزیع می‌شود. همچنین گفته می‌شود اپل برای افزایش توانمندی‌های هدست یادشده پردازنده‌های قدرتمندی را در آنها به کار می‌گیرد که قبلاً در رایانه‌های مک  نصب شده بودند.

با ارسال کاوشگر
چین سال آینده به خورشید می رود

چین قصد دارد سال آینده میلادی (2022) یک مأموریت خورشیدی انجام دهد و با ارسال کاوشگری به ارتفاع ۷۲۰ کیلومتری زمین فعالیت‌های این ستاره را رصد کند.
به گزارش مهر به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، چین تصمیم دارد سال آینده نخستین مأموریت خورشیدی خود را انجام دهد.
کاوشگر خورشیدی این کشور ASO-Sنام دارد و قرار است در نیمه نخست ۲۰۲۲ میلادی به فضا پرتاب شود تا بمدت حداقل ۴ سال در ارتفاع ۷۲۰ کیلومتری زمین، به طور ۲۴ ساعته خورشید را رصد کند.
کاوشگر مذکور حامل یک ردیاب مغناطیسی، تلسکوپ خورشیدی و دوربین اشعه ایکس خواهد بود تا میدان‌های مغناطیسی خورشید و فعالیت‌های طوفانی آن را ردیابی کند. به‌گفته گان ویکون محقق ارشد این طرح ابزارهای مذکور برای پیش‌بینی آب و هوای فضایی اهمیت زیادی دارند. کاوشگر مذکور طوفان‌های خورشیدی را حداقل ۴۰ ساعت قبل از آغاز، پیش‌بینی می‌کند و به این ترتیب امکان هشدار زودهنگام فراهم خواهد شد.
محققان تخمین می‌زنند فعالیت‌های خورشیدی به زودی یک چرخه ۱۱ ساله را آغاز می‌کند و در ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی به اوج خود می‌رسد. در همین راستا چین تصمیم دارد سوابقی دقیق از این فعالیت‌ها فراهم کند.
پیش‌بینی می‌شود این مأموریت عدم فعالیت چین در این حوزه را برطرف کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/17/567403/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها