بریده جریده


تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

اجرای گام اول پرداخت یارانه نقدی

نخستین مرحله اجرای آزمایشی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در هفته جاری در سه استان ایلام، گیلان و خراسان شمالی آغاز می‌شود. صادق محصولی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی با اعلام این خبر گفت: نخستین مرحله از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دریافت شماره حساب سرپرستان خانوار است که این مرحله به صورت آزمایشی از روز سه شنبه 28 اردیبهشت 1389 در سه استان ایلام، خراسان شمالی و گیلان آغاز می شود. وی با بیان اینکه سامانه ویژه‌ای برای دریافت شماره حساب سرپرستان خانوار طراحی شده است، افزود: سرپرستان خانوار در این سه استان که فرم اطلاعات اقتصادی را پر کرده‌اند، می‌توانند از ۲۸ اردیبهشت ماه جاری به مدت یک هفته به سامانه refahi . ir  مراجعه و شماره حساب خود را در آن ثبت کنند. برای پرداخت مبالغ نقدی ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، داشتن حداقل یک حساب بانکی نزد شبکه بانکی کشور الزامی است.
روزنامه ایران- یکشنبه 26 اردیبهشت 1389

رونمایی از اولین روبات انسان‌ نمای ایرانی

نخستین روبات انسان نمای ایرانی به‌نام سورنا ۲ با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، رونمایی شد. این روبات با استفاده از آخرین فناوری‌های روز روباتیک در اندازه و وزن مشابه انسان طراحی و ساخته شده است. سورنا۲ می‌تواند همانند یک انسان اما با سرعتی آهسته‌تر و با ترکیبی از حرکات دست، سر و پا گام بردارد. قد این روبات انسان نمای ایرانی ۱۴۵سانتی متر و وزن آن ۴۵ کیلوگرم است و دوربین، میکروفن و اسپیکر از جمله تجهیزات جانبی آن است. سورنا ۲ محصول بیش از ۱۰ هزار نفر ساعت کار فشرده است. سورنا2 دارای ۱۲درجه آزادی در پاها، ۸ درجه آزادی در دست‌ها و ۲ درجه آزادی در سر است.گام برداشتن آرام و شبیه انسان، حرکات منظم دست و پا و حرکات مشابه رفتار انسانی از ویژگی‌های سورنا۲ است. روبات انسان نمای سورنا۲ در انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن باهمکاری مرکز وسایل نقلیه پیشرفته دانشگاه تهران (CAV) ساخته شده است.
روزنامه ایران- یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۹

نخستین جت بمب افکن بدون سرنشین ایران
پهپاد «کرار» رونمایی شد

صبح روز گذشته [یکشنبه 31‌ مرداد ۱۳۸۹] با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرماندهان عالیرتبه نظامی کشور، از پهپاد «کرار» به عنوان اولین هواپیمای بدون سرنشین جت ایرانی که قابلیت بمب افکنی را دارد، رونمایی شد. این پهپاد قادر است ضمن پرواز به اهداف دوردست، مقادیر قابل توجهی مواد منفجره را با خود حمل کرده و به سمت هدف مورد نظر پرتاب کند.
روزنامه ایران- دو‌شنبه ۱‌شهریور ۱۳۸۹

بازگشت «منشور کوروش» پس از ۴۰ سال به ایران

«منشور حقوق بشر کوروش» با پیگیری مسئولان سازمان میراث فرهنگی پس از ۴۰ سال وارد کشور و به‌صورت امانت تحویل موزه ملی ایران شد. آزاده اردکانی، رئیس کل موزه ملی ایران با اشاره به اهمیت تاریخی و بین‌المللی لوح کوروش گفت: لوح کوروش به مدت چهار ماه در موزه ملی به نمایش عمومی گذاشته می‌شود. لوح منشور کوروش اثری بسیار منحصر به فرد از دوره هخامنشی است که نخستین منشور حقوق بشر به شمار می‌رود.
اصالت منشور کوروش تأیید شد
حسن محسنی، سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، با اشاره به تأیید اصالت منشور کوروش گفت: براساس تفاهمنامه‌ای که میان ایران و موزه انگلیس امضا شده است، اعتبارسنجی منشور کوروش با حضور گروهی هفت نفره از کارشناسان ایرانی و دو نفر از کارشناسان موزه انگلیس انجام شد. این منشور پس‌از اعتبارسنجی در محفظه شیشه‌ای مخصوصی در موزه ملی ایران قرار گرفت. مراسم تأیید اصالت منشور کوروش، دیروز [شنبه ۲0‌شهریور ۱۳۸۹] طی مراسمی با حضور مک گری گور مدیر موزه انگلیس، جان کرتیس مدیر بخش خاورمیانه موزه بریتانیا، حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تعدادی از مسئولان و باستان شناسان دیگر انجام شد.
 روزنامه ایران- یکشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۸۹

استان تهران بیشترین و استان ایلام کمترین نفوس را دارند
جمعیت ایران به 74 میلیون نفر رسید

جمعیت کشور سال گذشته با رشد یک میلیون و 67 هزار نفری به ۷۳ میلیون و 651 هزار نفر رسید. این مطلب در سالنامه آماری سال 1388 کشور که از طریق سایت مرکز آمار ایران منتشر شده، اعلام شده است. در این سالنامه همچنین آمده است: جمعیت کل کشور در سال 1386 معادل ۷۱ میلیون و ۵۳۲ هزار نفر بوده که در سال 1387 به مرز ۷۲میلیون و ۵۸4 هزار نفر رسیده است.
براساس آمار این سالنامه، پرجمعیت‌ترین استان کشور سال گذشته استان تهران با ۱4 میلیون و 448 هزار نفر بوده است. پس از آن استان‌های خراسان رضوی با 5 میلیون و ۸۵۲ هزار نفر، اصفهان با 4 میلیون و ۷4۲هزار نفر، فارس با 4 میلیون و 4۷۹ هزار نفر و خوزستان با 4 میلیون و 4۲۱ هزار نفر قرار دارند. کم جمعیت‌ترین استان کشور هم سال گذشته استان ایلام با 561 هزار نفر بود و پس از آن استان سمنان با 616 هزار نفر، کهگیلویه و بویراحمد با 660 هزار نفر، خراسان جنوبی با 666 هزار نفر، چهارمحال و بختیاری با ۸۸4 هزار نفر، خراسان شمالی با ۸۳۲هزار نفر، زنجان با ۹۷۸ هزار نفر و بوشهر با ۹۲۹ هزار نفر قرار داشته‌اند.
به این ترتیب سال گذشته هشت استان کشور دارای جمعیت زیر یک میلیون نفر بوده‌اند. همچنین چهار استان دارای جمعیت بالای 4 میلیون نفر، دو استان بالای جمعیت ۳ میلیون نفر، پنج استان دارای جمعیت ۲ تا ۳ میلیون نفر و ۱۲ استان هم جمعیت یک تا دو میلیون نفر داشته‌اند.سال گذشته جمعیت مناطق شهری کشور ۵۲ میلیون و ۳۲5 هزار نفر بود که نسبت به سال 1387 یک میلیون و ۳۹۷ هزار نفر افزایش داشت. در سال 1387 جمعیت مناطق شهری کشور ۵۰ میلیون و ۹۲۸ هزار نفر بود. این رقم یک سال قبل از آن در سال 1386 برابر 4۹ میلیون و ۵۷۲ هزار نفر بود. بیشترین جمعیت مناطق شهری کشور هم سال گذشته به استان تهران با ۱۳ میلیون و 4۸6 هزار نفر اختصاص داشت. پس از آن هم استان‌های خراسان رضوی با 4 میلیون و ۱4۰ هزار نفر، اصفهان با 4 میلیون و ۱۰۷هزار نفر، خوزستان با ۳ میلیون و 4۸ هزار نفر و فارس با ۲ میلیون و ۸۱4 هزار نفر قرار داشتند. کمترین میزان جمعیت مناطق شهری کشور سال گذشته مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۳۵ هزار نفر بود. در رتبه‌های بعدی هم استان‌های ایلام با ۳۵6 هزار نفر، خراسان جنوبی با ۳6۹ هزار نفر، خراسان شمالی با 428 هزار نفر، سمنان با 474 هزار نفر، چهارمحال و بختیاری با 4۷۷ هزار نفر، زنجان با 605 هزار نفر، بوشهر با 64۸ هزار نفر، هرمزگان با 746 هزار نفر، اردبیل با ۷6۵ هزار نفر، یزد با ۸6۱ هزار نفر، قزوین با ۸6۲ هزار نفر، گلستان با ۸6۹ هزار نفر و کردستان با ۹۰5 هزار نفر قرار دارند.
 به این ترتیب سال گذشته 14 استان کشور در مناطق شهری خود دارای جمعیت شهری کمتر از یک میلیون نفر بوده‌اند.از سوی دیگر جمعیت مناطق روستایی کشور که در سال 1386 معادل ۲۱ میلیون و ۹6۰ هزار نفر بود، در سال 1387 با کاهش مواجه شد و به ۲۱ میلیون و 656 هزار نفر رسید. روند کاهش مناطق روستایی کشور سال گذشته هم تداوم یافت و به۲۱ میلیون و ۳۲6 هزار نفر رسید. سال گذشته بیشترین جمعیت مناطق روستایی کشور مربوط به استان خراسان رضوی با یک میلیون و ۷۱۲هزار نفر بود. پس از آن به ترتیب استان‌های فارس با یک میلیون و 665 هزار نفر، خوزستان با یک میلیون و ۳۷۲ هزار نفر، مازندران با یک میلیون و ۳۲۸ هزار نفر، سیستان و بلوچستان با یک میلیون و ۳۰1 هزار نفر، آذربایجان شرقی با یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر، کرمان با یک میلیون و ۱۳۱ هزار نفر، آذربایجان غربی با یک میلیون و ۱۱۱ هزار نفر و گیلان با یک میلیون و 63 هزار نفر قرار داشته‌اند. به این ترتیب سال گذشته ۹ استان کشور دارای جمعیت مناطق روستایی بالای یک میلیون نفر بوده‌اند. کم جمعیت‌ترین مناطق روستایی کشور هم سال گذشته به استان قم با ۵4 هزار نفر اختصاص داشت. در رتبه‌های بعدی هم استان‌های سمنان با ۱4۱ هزار نفر، یزد با ۱۸6 هزار نفر و ایلام با ۲۰۵هزار نفر قرار می‌گیرند.
روزنامه اطلاعات - دوشنبه 8 شهریور 1389




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/16/567397/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها