اخبار




روحانی: مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله‌ای جدید است

رئیس جمهوری هدف کارگردانان شکست خورده جنگ اقتصادی را برهم زدن آرامش اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: نگاه طرف‌های تجاری ایران تغییر یافته و مناسبات اقتصادی کشور درحال ورود به مرحله ای جدید است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در یکصد و نود و ششمین نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با تأکید بر اینکه همه باید تلاش کنند به نحو مؤثر از ثمره مقاومت و مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی در جهت رونق اقتصادی کشور و جبران لطمات تحریم‌ها بهره ببرند، افزود: برای دولت مسجل و اثبات شده است که هدف کارگردانان شکست خورده جنگ اقتصادی، برهم زدن آرامش اقتصادی کشور است و امروز تلاش می‌کنند پیروزی ملت در جنگ اقتصادی را بی‌ثمر و به کام مردم تلخ کنند. رئیس جمهوری افزود: من مطمئنم که فعالان اقتصادی کشور و مردم با روشن‌بینی، به این نوع اظهارات و اقدامات توجه و اعتنا نمی‌کنند و با اطمینان، آرامش و امید به افق روشن اقتصاد کشور به فعالیت‌های خود با قدرت ادامه می‌دهند. روحانی با بیان اینکه با فروکش کردن انتظارات تورمی و روندرو به رشد صادرات نفتی و غیر نفتی شرایط اقتصادی کشور به سمت بهتر شدن حرکت می‌کند، اظهار داشت: اهمیت بازارهای اقتصادی ایجاب می‌کند آرامش لازم در این بازارها برقرار باشد. رئیس دولت تدبیر و امید تأکید کرد: دشمنان عصبانی تلاش می‌کنند روند مثبت را متوقف یا کند سازند و با تبلیغات وسیع رسانه‌های معاند و جنگ روانی، عمدتاً به‌ دنبال این هستند که روند کاهش نرخ ارز و قیمت کالاها را شرطی کنند. روحانی با بیان اینکه با شکست جنگ اقتصادی ترامپ، نگاه طرف‌های تجاری ایران تغییر یافته و مناسبات اقتصادی کشور درحال ورود به مرحله ای جدید است، تصریح کرد: همه باید کمک کنند که بازارهای حساس نظیر ارز در چارچوب سیاست‌هایی که بانک مرکزی اعمال می‌کند مدیریت و به تعادل برسد. در این جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه از روند بررسی و تغییراتی که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در منابع و مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۰ داده است، گزارشی ارائه کرد و تبعات و عوارض ناشی از تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس در زمینه افزایش منابع درآمدی و مصارف بودجه بر اقتصاد کشور و معیشت مردم، بررسی شد.

رشد 8.4درصدی نرخ تورم کالاهای صادراتی

 براساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم کالاهای وارداتی و صادراتی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ مبتنی بر داده‌های ریالی به ترتیب ۱۳۳ و 8.4درصد رشد داشت. مرکز آمار علاوه بر اعلام‌ نرخ‌تورم ماهانه در پایان هر ماه، نرخ تورم کالاهای صادراتی ‌و وارداتی را  اعلام می‌کند. براساس این گزارش، قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است و تغییرات آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

نرخ تورم سالانه کالای وارداتی
نرخ تورم (تغییرات شاخص قیمت) کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌‌های ریالی در سال ١٣٩٨ نسبت به سال قبل، ٢٩٥.۲ درصد است که در مقایسه با تورم سال ١٣٩٧(برابر با 162.2درصد) حدود ١٣٣ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین نرخ تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌‌های دلاری در سال ١٣٩٨ نسبت به سال قبل، 3.3درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم سال ١٣٩٧ (برابر با 20.4 درصد) حدود ١٠ واحد درصد افزایش داشته است.

 نرخ تورم کالای صادراتی و اهمیت آن
نرخ تورم (تغییرات شاخص قیمت) کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌‌های ریالی در سال ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل، ٨٧.۵ درصد است که در مقایسه با تورم سال١٣٩٧ (برابر با 79.2درصد) حدود 8.4 واحد درصد افزایش داشته است./ایرنا

رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی منصوب شد

 وزیر امور اقتصادی و دارایی «حسنعلی قنبری ممان» را به سمت معاون وزیر و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی منصوب کرد.
«فرهاد دژپسند» در این حکم بر اولویت‌های برنامه‌ای از جمله، دستیابی به اهداف سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شفاف‌سازی و ارتقای نظام ارزشگذاری دارایی‌های مشمول واگذاری، ساختار دهی مجدد و تفکیک وظایف حاکمیتی شرکت‌ها به منظور آماده‌سازی واگذاری، تقویت نظام کنترل اهداف پس از واگذاری در ترتیبات حقوقی و قراردادی واگذاری‌ها و استفاده از روش‌های علمی و نوین در طراحی روش‌های جدید و ترکیبی واگذاری‌ها تأکید کرده است. براساس این گزارش، رئیس جدید سازمان خصوصی سازی، تا مقاطع دکترای تخصصی در رشته اقتصاد تحصیل کرده و در کارنامه شغلی خود  علاوه بر عضویت هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، عهده‌دار مسئولیت‌هایی چون مدیرعاملی گروه سرمایه‌گذاری امید، مدیرعاملی بانک سپه و عضویت در هیأت مدیره بانک‌های دی، حکمت ایرانیان و پست بانک ایران بوده است./ایرنا


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/10/567373/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها