عبور از مشکلات اقتصادی با دو فرمان


غلامحسین فیروزفر
استاد دانشگاه
راه برون رفت از چالش‌های اخیر اقتصاد چیست؟ این سؤال به تناوب پرسیده می‌شود و همواره برخی از راهکارها در تمام دولت‌ها به صورت مشترک مورد اشاره قرار می‌گیرد، ولی در مقطع فعلی که ایران با سخت ترین تحریم‌ها رو به رو است برخی‌ها اعتقاد دارند  با برداشته شدن تحریم‌ها مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد و همه موضوع ها به روال سابق خود باز می‌گردد، اما قطعاً اینگونه نیست.
ایران به غیر از تحریم با چالش جدی دیگری به نام «اف ای تی اف » رو به‌ رو است که با حذف تحریم‌ها هم به قوت خود باقی است، یعنی اگر همین فردا امریکا تمام تحریم‌های اعمال شده را حذف کند باز هم فعالان اقتصادی نمی‌توانند تعاملات مالی خود را داشته باشند، چرا که ایران هنوز به اف ای تی اف نپیوسته است.
این امر حتی بر فعالیت تجاری ایران با کشور چین اثر منفی گذاشته است؛ کشوری که همواره و در سخت‌ترین شرایط با ایران همکاری داشته است به خاطر اینکه کشورمان عضو اف ای تی اف نیست نمی‌تواند با تجار ایرانی همکاری کند و البته هر گونه همکاری هم با هزینه‌های زیادی رو به رو است که این امر برای اقتصاد کشور، آفت محسوب می‌شود.
اما در اینجا یک سؤال جدی و کلیدی وجود دارد و آن ،این است که چرا برخی‌ها با پیوستن ایران به اف ای تی اف مخالف هستند؟ علت نگرانی‌ها چیست؟ مگر ایران فعالیت مالی غیرقانونی دارد که با پیوستن به اف ای تی اف مشکل دارد؟
ایران باید به اف ای تی اف بپیوندد تا بتوان همکاری مالی با کشورهای مختلف داشت در غیر این صورت با برداشته شدن تمام تحریم‌ها مشکلات تجار و تولیدکنندگان به قوت خود باقی خواهد ماند. از این رو به عنوان کارشناس اقتصادی می‌خواهم که بر سر راه تصویب لوایح اف ای تی اف مانع تراشی صورت نگیرد تا جریان اقتصادی عادی شود و دیگر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی برای هر گونه خرید و فروش مجبور به پرداخت هزینه‌های مضاعف نباشند.نکته دیگری که می‌تواند ایران را از چالش‌های موجود دور کند، همکاری و تعامل دو سویه و چند سویه با اولویت به کشورهای همسایه و سایر کشورها است؛ بررسی وضعیت موجود نشان می‌دهد که اقتصاد ایران به شدت آسیب پذیر است و تحریم‌ها و مباحث مالی باعث شد که اقتصاد ایران دوباره تورم بالای 30 درصد را تجربه کند.
لذا برای آنکه بتوان رفاه و آرامش را برای مردم به ارمغان بیاوریم بهتر است که سطح همکاری‌های بین‌المللی را افزایش دهیم و از سویى مرزها را باز کنیم ( خام فروشی صورت نگیرد) تا تجارت با وضعیت بهتری رقم بخورد.تجار گرفتار مشکلات مالی هستند و به جهت مخالفت با اف ای تی اف مجبور هستند درصد پول بالایی بدهند تا امکان صادرات و واردات به کشور باشد. این اتفاق به منزله خروج منابع و ثروت کشور به صورت غیر مستقیم است، اگر سعی کنیم با کشورهای خارجی تعامل برقرار کنیم دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی نخواهیم بود.
از سویی با تغییر ریاست جمهوری امریکا و خروج ترامپ از کاخ سفید، سیگنال‌های مثبتی شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد که می‌توان به سرعت به روال عادی تجارت برگشت ،لذا برای آنکه فرصت‌سوزی صورت نگیرد بهتر است که سیاستگذاران زیرساخت‌های لازم را فراهم  آورند تا فعالان اقتصادی بتوانند گشایش‌های اقتصادی را تجربه و دنبال کنند.
بخش خصوصی، دولت، مجلس و سایر قوا برای از بین بردن و حل مشکلات تحریم تمام سعی خود را کردند، اما باید پذیرفت که ما در جنگ اقتصادی بسر می‌بریم و تنها هم هستیم ،لذا در این جنگ ظالمانه، مردم بیشترین فشار اقتصادی را تحمل کردند.
از سویی مردم تا حدی توان تحمل دارند و بعد از آن سطح نارضایتی‌ها بیشتر خواهد شد، بدین جهت برای جلوگیری از هر گونه شکنندگی باید با سرعت بیشتری عمل کرد. امیدوارم در آینده نزدیک تعامل سازنده با کشورهایی که مراوده اقتصادی با آنها داشتیم برقرار شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/8/567365/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها