ایران در ایران




لاشه قوچ در قفس شیربار دیگر باغ وحش ارومیه را خبرساز کرد

گروه ایران زمین - کمتر از یک‌سال پیش بود که انتشار فیلم و عکس وضع اسفناک و انبوه زباله‌ها در محوطه باغ وحش و حیوانات گرسنه و سرما زده در قفس؛ پای این باغ وحش را به رسانه‌ها و فضای مجازی کشاند و این بار تصویر لاشه یک قوچ یا بز در قفس شیر گرسنه آن را خبرساز کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: موضوع فیلم منتشر شده از یکی از حیوانات باغ وحش ارومیه در حال پیگیری است.
مهران نظری به ایرنا گفت: باغ وحش ارومیه متعلق به بخش خصوصی است و هم اکنون نیز به علت شیوع ویروس کرونا بازدید از آن بسیار کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: هیچ مجوزی از سوی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان برای این باغ وحش صادر نشده است.
باغ وحش درنای ارومیه در ۲۰ کیلومتری جاده شهید کلانتری به‌ سمت تبریز واقع شده و بیش از ۱۶ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و مجموعه‌ای بزرگ شامل ۱۰۷ هکتار را دربر می‌گیرد.
بازدیدکنندگان و اصحاب رسانه در سال‌های اخیر اعتراضات بسیاری به نحوه نگهداری و رسیدگی به حیوانات این باغ وحش داشته‌اند چرا که برخی استانداردهای لازم در زمینه نگهداری از حیوانات در این مکان نادیده گرفته شده است.
آیا شیرهای باغ وحش ارومیه با قوچ‌ها و بزهای وحشی تغذیه می‌شوند؟ این پرسشی است که با انتشار تصویری تازه از این باغ وحش مطرح شده است.
یونس علی اکبرزاده مدیر باغ وحش درنای ارومیه با تکذیب این شایعه عنوان می‌کند طی ماه‌های اخیر اگرچه شکم خود و خانواده‌اش را نتوانسته با گوشت سیر کند اما با قربانی کردن بز و گاو برای شیرهای گرسنه باغ وحش و حفظ این گونه‌ها خود را به آب و آتش می‌زند.  مدیر و صاحب باغ وحش درنای ارومیه در گفت‌و‌گو با «ایران»گفت: یک بار دیگر در رابطه با وضعیت این باغ وحش و رسیدگی به حیوانات آن در رسانه‌های مجازی و ماهواره‌ای در داخل و خارج از کشور شانتاژ صورت گرفت و خبرنگاران با انتشار اخبار کذب سعی کردند بار دیگر این باغ وحش را که تنها هدف احداث آن طی دو دهه اخیر حفظ و حمایت از این موجودات زنده و با ارزش هستند زیرسؤال ببرند. وی با بیان اینکه اخیراً خبری مبنی بر قربانی کردن یک قوچ برای تغذیه یک شیر در سایت‌های خبری منتشر شده است، افزود: این خبر کذب است و تنها یک بز را برای سیر کردن یک شیر که به‌طور طبیعی خوی درندگی دارد قربانی کردم تا او در این زمستان سرد سیر شود و پیش از آن نیز یک گاو را برای سیر کردن آن قربانی کردم چون قرار نیست برای سیر کردن شکم یک حیوان درنده و با ارزش و نادر از نان خشک استفاده کنم.
وی با اشاره به اینکه طی 18 سال اخیر تمامی سرمایه شخصی خود را صرف نگهداری و حفاظت از این جانداران و محیط زندگی آنها کرده‌ام، اظهار داشت: طی این سال‌ها من و همسرم تمام زندگی، حتی خانه شخصی خود را که در حال حاضر در گرو یکی از بانک‌های عامل است و قرار است مصادره شود صرف این مکان کرده‌ام تا شاید خدمتی به این جامعه کنم، اما اکنون می‌بینم برخی افراد با انتشار اخبار کذب سعی در از بین بردن این فضا دارند. وی تعداد گونه‌های تحت حفاظت و نگهداری در این باغ وحش را 100 نوع عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 100 گونه جاندار در این باغ وحش نگهداری می‌شوند از جمله خرس که وزنی بالغ بر یک تن دارد و گونه بی‌نظیری است و شتری که وزن آن بالغ بر 2 تن است. می‌دانید که نگهداری از این موجودات نیازمند صرف هزینه زیادی است و در شرایط فعلی و با توجه به اینکه یک سالی نیز بیماری کرونا شیوع پیدا کرده دیگر بازدیدکننده چندانی نداریم و این بر درآمدزایی ما تأثیرمنفی گذاشته است.
مدیرباغ وحش درنای ارومیه خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌های این پارک عدم زیبا‌سازی به‌دلیل فضای گسترده آن است که در پی انتشار اخبار کذب، استاندار و نمایندگان محیط زیست از این مکان دیدن کرده و با بررسی فیلم‌ها متوجه کذب بودن موضوع شده‌اند و قرار شده است با برگزاری جلسات مشترک برای ساماندهی، مرمت و زیباسازی این پارک اقدامات لازم به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک انجام شود.

«اندج» الموت به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی ثبت می‌شود

قزوین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: با توجه به ظرفیت‌های غنی منطقه الموت در حوزه هنرهای دستی و وجود تولیدکنندگان فعال در آن، اندج از روستاهای این نقطه به‌عنوان روستای ملی صنایع دستی ثبت خواهد شد.
به گزارش ایرنا، علیرضا خزائلی گفت: منطقه الموت با پیشینه چند هزار ساله دارای آثاری ارزشمندی از هنر و صنایع‌دستی مردمان این منطقه است و تولید محصولات متنوع صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف نساجی سنتی شامل پن‌بافی و چادرشب‌بافی، حصیربافی و بویژه گلیم‌بافی، که ویژگی‌های آن در سال ۹۴ در سازمان ملی استاندارد ایران به ثبت رسیده است، در کنار آثار متعدد تاریخی و جاذبه‌های بکر طبیعی از جمله ظرفیت‌های این منطقه به شمار می‌روند.
خزائلی اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای عالی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی (خرداد۱۳۹۶) و قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی (بند ب ماده ۹۸) که در آن بر ایجاد شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی و تأمین زیرساخت‌ها در این مناطق تأکید شده، پس از بررسی‌های انجام شده، مراحل ثبت روستای اندج از توابع بخش الموت‌شرقی با توجه به ظرفیت گلیم‌بافی و تعداد تولیدکنندگان گلیم این روستا در دستور کار قرارگرفت.
وی افزود: پس از انجام مکاتبات لازم با نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و استاندار و نظر موافق وی مبنی بر ثبت ملی این روستا، مقدمات اداری و بازدید اولیه از روستای اندج توسط کارشناسان حوزه معاونت صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی استان با همکاری بخشدار و دهیار روستا انجام شد و در حال حاضر پیشنهاد ثبت این روستا به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی ارائه شده و پس از تأیید این شورا به‌عنوان نخستین روستای ملی صنایع‌دستی استان به ثبت خواهد رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/6/567352/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها