اختصاص حقابه تنها راه نجات تالاب جازموریان است



زاهدان- ‌ فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ساخت سد توسط استان همجوار (استان کرمان) در مسیر ورود آب به تالاب جازموریان مهمترین دلیل خشکی آن بوده و اختصاص حقابه زیست محیطی تنها راه نجات تالاب و رونق کشاورزی منطقه است.
به گزارش ایرنا، مجتبی شجاعی اظهار داشت: تالاب جازموریان به عنوان مرکز تنظیم اکوسیستم‌های شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان که در گذشته آب آن شیرین بود بر اثر یکجانبه‌گرایی کرمان و ساخت سدهای متعدد روی رودخانه‌ها از جمله هلیل‌رود این تالاب خشک شده است.
وی با اشاره به اینکه تالاب جازموریان تنها یک نام نیست بلکه سند هویت و دلیل ماندگاری و دل دادن به این جغرافیای سخت است، افزود: تمام سدهایی که در مسیر رودخانه‌های متصل به تالاب جازموریان ایجاد شده، بدون انجام مطالعات حوضه آبریز بوده است.
فرماندار دلگان تصریح کرد: ساخت سدها نیازمند مطالعات جامع و کامل در تمام حوزه‌ها بوده که متأسفانه سدهای ساخته شده در جازموریان عمدتاً فاقد پیوست‌های لازم بوده که زمینه خشکی این منطقه را فراهم آورده است.
وی خاطرنشان کرد: بر روی رودخانه هلیل رود تاکنون سه  سد به نام سد جیرفت با حجم ۴۷۰ میلیون مترمکعب، سد صفارود با حجم ۱۲۰ میلیون متر مکعب و سد آسیا در بافت با حجم ۵۰ میلیون متر مکعب وجود دارد.
شجاعی با بیان اینکه رفع مشکل جازموریان تنها به رهاسازی آب وابسته است، گفت: متأسفانه در گذشته طی دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ مردم محلی و حتی برخی مسئولان خطر خشکسالی را در حاشیه جازموریان جدی نگرفتند که متأسفانه نه تنها از مخاطرات خبر نداشتند، بلکه از اهمیت آن هم مطلع نبودند.
وی ادامه داد: در این حوزه برای رفع مشکلات باید سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و وزارت نیرو به تکالیف خود پایبند باشند و آن را عملیاتی کنند که متأسفانه وزارت نیرو آن طور که انتظار می‌رفت به تکالیف خود در برنامه ششم توسعه عمل نکرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/6/567351/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها