امید زنان روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به وعده‌های گازرسانی

درختان بلوط برای گرم کردن 58 روستا در دهستان زیلایی خاکستر می‌شوند



یاسوج- انباشت‌های حجیم هیزم در پیشانی منازل روستاییان بویژه در حوزه زیلایی کهگیلویه و بویراحمد نخستین تصویری است که هر رهگذری با آن روبه‌رو می‌شود.
قصه زنان و دختران هیزم به دوش در روستاهای جنگل نشین کهگیلویه و بویراحمد همچنان ادامه دارد و بلوط‌های استوار هر روز یکی پس از دیگری تیشه به ریشه هایشان می‌خورد ‌تا سوخت مردم تامین شود، اما امیدهای تازه‌ای برای رسیدن شبکه گاز به این مناطق دوردست به‌وجود آمده است.
به‌گزارش ایرنا، دهستان زیلایی با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارای ۵۸ روستا است و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است. گذران زندگی در این روستاها به‌دلیل نبود گاز، جاده‌های نامناسب، کمبود پزشک در این مناطق در مراکز بهداشتی و موارد دیگر هنوز سخت و رنج آور است. درختان بلوط در این مناطق یک به یک با طناب‌ها و تیشه‌های روستانشینان جان‌شان تسلیم محرومیت‌ها می‌شود و به اجبار باید تن شان خاکستر شود تا بتوانند روستانشینانی را که از سر ناچاری به این درختان روی آورده‌اند  گرما ببخشند.
قطع درختان بلوط برای پخت و پز و تأمین آب گرم
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مردم روستاها و مناطق عشایری بویژه در دهستان زیلایی به‌منظور تأمین سوخت برای گرمایش، پخت وپز و بهداشت از هیزم استفاده می‌کنند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت: امروزه یکی از چالش‌هایی که منابع طبیعی را به‌طور جدی مورد تهدید قرار می‌دهد بحث سوخت مناطق روستایی وعشایری جنگل نشین است. حکمتیان عنوان کرد:  در مناطق کمتر توسعه یافته همچون منطقه زیلایی کمبود سوخت‌های فسیلی وجود دارد که آسیب‌های جدی به جنگل‌های منطقه وارد می‌کند.
وی بیان کرد: چنانچه دستگاه‌های اجرایی وظایف و مأموریت‌های سازمانی خود را بخوبی انجام ندهند مشکلات ناشی از آن به درون منابع طبیعی هدایت می‌شود و این به معنای تخریب بیشتر جنگل‌های استان است.
نبود مشکل در توزیع سوخت
سرپرست شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستاهایی که فاقد گازکشی هستند سوخت (نفت سفید) به آنها تعلق می‌گیرد. محمدی افزود: تاکنون مشکلی در توزیع نفت سفید به مناطق روستایی بویژه زیلایی وجود نداشته است. وی تأکید کرد: نفت مورد نیاز روستاهای زیلایی حتی  تا آخر سال هم تحویلشان داده شده است. اما یکی از کارشناسان اقتصاد می‌گوید: توانایی نداشتن بیشتر روستاییان در خرید و تهیه نفت سفید از دلایل اصلی عدم رغبت آنها برای استفاده از نفت سفید است.
عیسی حسینی افزود: برخی از روستاییان نیز با وجود گازکشی در منطقه، هزینه گازکشی داخلی را ندارند و ترجیح می‌دهند از هیزم به‌عنوان سوخت استفاده کنند.
امید به وعده‌های گازرسانی
 تیرماه ۹۸ بود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اولین سفر کاری خود به منطقه زیلایی، این نوید را به مردم داد که تا اوایل مهرماه سال‌جاری عملیات اجرایی طرح گازرسانی به روستاهای واجد شرایط دهستان زیلایی آغاز خواهد شد. وی میزان اعتبار اولیه برای این طرح را افزون بر ۵۳۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی و استانی دانست و گفت: هماهنگی‌ها و تدابیر لازم برای تأمین بودجه این طرح نیز اندیشیده شده است. همچنین تیرماه امسال نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون نیز از گاز‌رسانی به زیلایی خبر داد و گفت: کارهای مقدماتی و مطالعاتی گازرسانی به دهستان محروم زیلایی به اتمام رسیده است و بزودی برای نخستین بار شاهد شعله‌های فروزان و گرم گاز در این مناطق دورافتاده خواهیم بود. مهدی روشنفکر تأکید کرد: در نشستی با وزیر نفت، عملیات گازرسانی به منطقه محروم زیلایی بررسی و پیگیری و در این رابطه قول‌های مساعدی بر انجام هر چه سریع‌تر این مهم داده شده است.
 اقدامات شرکت گاز برای تحقق رؤیای مردم زیلایی
معاونت مهندسی شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از اخذ مجوز گاز‌رسانی به حوزه زیلایی فرآیند مناقصه در تابستان ۱۳۹۹ انجام و در مرداد ماه امسال پیمانکار مشخص شد. شجاع‌الدین جهانبازی افزود: پس از فرصت قانونی به پیمانکار جهت تجهیز کارگاه و مکاتبه با وی برای شروع عملیات اجرایی، پیمانکار مدعی شد که با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت کالا از زمان قیمت پیشنهادی پیمان تا الان و عدم کفاف تعدیل پیمان، امکان انجام عملیات اجرایی برایش مقدور نیست.
وی ادامه داد: برای رفع این مشکل شرکت گاز استان در حال پیگیری دو راه حل است؛ نخست، قانع کردن پیمانکار فعلی با ادامه کار طبق قوانین و دستورالعمل‌های موجود  و دوم این که، با توجه به افزایش قیمت‌ها از طریق مکاتبه با ستاد شرکت ملی گاز ایران، مجوز افزایش هزینه سرانه گازرسانی هر خانوار از ۱۲۰ میلیون ریال متناسب با تورم روز اخذ شود تا جهت پیمانکاری مجدد بر اساس نرخ ارز روز پیمانکار جدید مشخص شود.
معاونت مهندسی شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستاهای معرفی شده برای گاز‌رسانی در حوزه زیلایی طبق آمار فرمانداری ۲۳ روستا هستند. جهانبازی تصریح کرد: خط گازرسانی با شبکه در مجموع ۱۶۳۰۰۰ متر است و پیمانکار با قیمت ۶۷۳میلیارد ریال برنده شد که با توجه به افزایش قیمت‌ها از ادامه و اجرای پروژه امتناع می‌کند. وی ابراز داشت: در حوزه زیلایی هیچ روستایی گاز ندارد و اکنون با ستاد تهران در حال مکاتبه هستیم که چنانچه نیامدن پیمانکار قطعی شد مجوز سقف هزینه سرانه افزایش یابد تا مجدد پیمان سپاری شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/6/567350/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها