شهادت نیروهای حشد‌الشعبی در تقابل با داعش


گروه جهان/ کمتر از دو روز از جنایت داعش در عملیات‌های انتحاری میدان الطیران بغداد، عناصر این گروهک تروریستی در حمله شبانه به نیروهای حشد‌الشعبی در استان صلاح‌الدین عراق، دست‌کم 11 نفر را به شهادت رسانده و 10 نفر را نیز مجروح کردند. در پی این وقایع خونین، دفتر رئیس جمهوری عراق نیز پس‌از مدت‌ها حکم اعدام 340 متهم جرایم تروریستی و جنایی را تأیید کرد.
به گزارش «آسوشیتد پرس»، حمله شامگاه شنبه در شرق «تکریت» مرکز استان صلاح‌الدین رخ داده است. «ابوعلی المالکی»، یکی از فرماندهان تیپ 22 حشد‌الشعبی با تأیید شهادت «ابوعلیا الحسناوی» فرمانده هنگ سوم این گروهان گفت: «تروریست‌های داعش مسئول مستقیم این جنایت هستند.» گرچه این گروه تروریستی همچنان به‌صورت رسمی مسئولیت کار را نپذیرفته اما ردپای به جامانده از عناصر داعش، جرم آنها را ثابت می‌کند. از سوی دیگر بنا به اعلام خبرگزاری رسمی عراق(اینا) نیروهای ائتلاف بین‌المللی مستقر در عراق روز شنبه با بمباران هوایی مواضع داعش، 7 تن از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند. در این حملات 4 تونل ارتباطی این گروهک تروریستی به کلی ویران شد. ائتلاف الفتح عراق در پی شهادت نیروهای حشد‌الشعبی با تسلیت به خانواده شهدای این جنایت، مقاومت بسیج مردمی این کشور را حماسه‌ای از پیروزی عناصر این گروه مبارز اعلام کرد و آن را تبریک و تسلیت گفت.
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از «المیادین»، سرتیپ «یحیی رسول عبدالله»، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق نیز گفت: «نیروهای ما و همه تشکیلات وابسته بدون هیچ تعلل و سستی در برابر تروریسم مقاومت خواهند کرد و تا نابودی کامل تروریست‌ها عقب نمی‌نشینیم.» «العالم» نیز به‌نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی سازمان «حشد‌الشعبی» عراق درباره جزئیات این درگیری نوشت: «تیپ 22 این سازمان(سپاه بدر) حمله سنگین عناصر داعش در استان صلاح‌الدین را دفع کرده و درگیری خونینی با آنها داشتند.»
اما به نوشته سایت «المملکه»، دو عملیات انتحاری روز پنجشنبه که به شهادت 32 غیرنظامی و مجروح شدن حدود 110 نفر منجر شد در حالی سیاه‌ترین جنایت داعش در سه سال اخیر را در عراق به ثبت رسانده است که تحرکات بیشتر این گروهک تروریستی پس‌از شکست در سال 2017 را تا حدودی اثبات می‌کند. نیروهای امنیتی عراق که  متشکل از ارتش، پلیس فدرال و گروه‌های بسیج مردمی و گروه‌های شیعه هستند در سال 2017، در شرایطی خاک عراق را از حضور داعش پاک کردند که این گروه تروریستی با جنایت‌های گسترده‌اش، یک سوم عراق را به تصرف خود درآورده بود.
به نوشته «فرانس پرس»، ارتش عراق که در طول سال‌ها تحت حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا جنگ علیه داعش را آغاز کرده بود، تحت آموزش‌های گسترده نظامی از آمادگی بالایی برخوردار شد اما با خروج حدود نیمی از نظامیان امریکایی از خاک عراق، اعتراضات داخلی و توقف آموزش‌های نظامی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از تحلیلگران غربی از شرایط نظامیان عراق ابراز نگرانی کرده و تشدید حملات داعش را نیز ناشی از همین احساس ضعف در ساختار نیروهای امنیتی عراق می‌دانند. از سوی دیگر حضور نیروهای خارجی در عراق، اختلاف نظرها را افزایش داده به‌طوری که پس از دستور الکاظمی، نخست‌وزیر عراق برای بازنگری در روند انتصاب پست‌های ارشد گارد امنیتی عراق این دستور با فشارهای سیاسی به حالت تعلیق درآمد.
این در حالی است که منابع خبری از اجرای تدابیر امنیتی بی‌سابقه در بغداد و مسدود کردن بیشتر راه‌های نزدیک به منطقه حساس الخضراء خبر دادند.

تأیید حکم مرگ 340 مجرم خطرناک
دفتر ریاست جمهوری عراق در حالی روز شنبه از تأیید حکم اعدام 340 مجرم تروریستی و جنایی خبر داد که براساس اسناد قضایی این کشور از زمان سرکوب داعش در سال 2017، هزاران نفر تحت محاکمه قرار گرفته و شمار زیادی به اعدام محکوم شده‌اند. به نوشته «گالف نیوز»، در بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق اعلام شده تاکنون بررسی پرونده 340 اعدامی تکمیل شده و با تأیید رئیس‌جمهوری در مرحله اجرا قرار می‌گیرد. منابع رسمی عراق اعلام کرده‌اند تأیید رئیس‌جمهوری با در نظر گرفتن تمامی ابعاد قانونی و مفاد قانون اساسی انجام شده و متهمان این فهرست مشمول فرجام خواهی و عفو عمومی 2016 نیز نشده‌اند. مقامات عراقی در نوامبر سال گذشته نیز 21 تروریست و قاتل را در زندان «ناصریه» اعدام کردند. به نوشته «ایرنا» به‌نقل از منابع خبری عراقی، در حال حاضر 6300 تروریست محکوم به اعدام تنها در زندان «حوت» ناصریه محبوس هستند که هزینه نگهداری آنها سالانه 500 میلیون دلار برآورد شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/4/567334/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها