صادق خرازی در مناظره تلویزیونی خطاب به حسین شریعتمداری:

شما با تفکر خود کشور را به سمت نابودی می‌برید


گروه سیاسی/ دو چهره اصلاح‌طلب و اصولگرا در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» به مناظره بر سر مسأله وضعیت امریکا و برجام نشستند. در این مناظره حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان معتقد بود که امریکا رو به افول و فروپاشی است و در مقابل صادق خرازی، چهره اصلاح‌طلب تأکید می‌کرد که این نگاه واقع‌بینانه نیست و جامعه امریکا توان بازسازی خود را دارد.
به گزارش ایسنا، حسین شریعتمداری در این برنامه انتخابات امریکا را تمام نشده دانست و گفت: خیلی‌ها وضع کنونی امریکا را با جنگ داخلی این کشور در سال‌های ۱۸۶۱ تا سال ۱۸۶۴ مقایسه می‌کنند و این دو مشابهت‌هایی دارند. وی با اشاره به رأی بالای ترامپ و عقب ننشستن او و همین‌طور حالت فوق‌العاده در واشنگتن گفت: ریشه امریکا پوسیده است و ترامپ افول امریکا را تسریع کرد.
صادق خرازی هم شکاف طبقات سیاسی و اجتماعی امریکا را جدی دانست، اما برخلاف نظر شریعتمداری گفت: علت شکست ترامپ این بود که در امریکا، هم‌عرض چنین توحش سیاسی، یک بلوغ نخبگان هم شکل گرفت. نباید تصور کنیم امریکا بزودی فرو می‌پاشد زیرا خودکامگی در مقابل سیستم امریکا نمی‌تواند دوام بیاورد. خرازی با اشاره به سابقه ۴۰ ساله سیاسی آقای ترامپ گفت: اکنون امپراطوری سناتورها در درون سیستم امریکا پدید آمده است اما کار آنها خیلی سخت است. خرازی گفت: اعتبار امریکا با دعواهای سیاسی اخیر در صحنه جهانی آسیب دیده و خدشه‌دار شده است اما این به معنای نابودی این کشور نیست.
در ادامه حسین شریعتمداری با تأکید بر اینکه فروپاشی امریکا نیازمند زمان است، به نقل از فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را به مثابه دو لنگه کفش پای یک نفر دانست که فرقی با هم ندارند و گفت: به‌نظر می‌آید با اتفاقات اخیر، این معادله به هم ریخته باشد. وی با اشاره به ساقط کردن پهپاد امریکایی و حمله به پایگاه عین‌الاسد توسط کشورمان تأکید کرد: از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون کسی جرأت نکرد به امریکایی‌ها حمله کند اما ما این کار را کردیم. وی افزود: آن چیزی که اکنون در امریکا اتفاق افتاده است بیرون از پوسته دو حزب جمهوریخواه و دموکرات است.
صادق خرازی هم معتقد بود که در این موقعیت، امریکایی‌ها متوجه منافع ملی خود شده و خواستار رفتن به سمت ثبات و آرامش هستند و بنابراین حضور خود در خاورمیانه را کم و به سمت محدود کردن چین خواهند رفت. وی گفت: امروز تنها لابی دولت امریکا؛ صهیونیست‌ها نیستند بلکه عرب‌ها نیز حضور دارند و از غیبت ما؛ دیگران استفاده می‌کنند. دبیر کل حزب ندای ایرانیان، با تأکید بر تحلیل واقع‌بینانه مسائل امریکا خطاب به مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: شما با تفکر خود و اینکه بگویید امریکا می‌زند و صهیونیست‌ها می‌زنند؛ کشور را به سمت نابودی می‌برید. وی افزود: ممکن است در روزنامه کیهان جاسوس وجود داشته باشد؛ همان‌طور که مدیرکل ضد جاسوسی یکی از دستگاه‌های امنیتی؛ جاسوس صهیونیست‌ها بود. خرازی افزود: هیچ‌یک از سران اصلاحات؛ وابسته نیستند اما شما (روزنامه کیهان) به آیت‌الله سیستانی اهانت کردید و همه عراق و منطقه را به هم ریختید و رابطه ما با عراق را از اوج به زیر آوردید. شریعتمداری نیز جواب داد: اهانت بود؟! خرازی گفت: حتماً اهانت بود؛ شما به دروازه توبه رسیدید. رئیس جمهور و نخست‌وزیر عراق موضع گرفتند علما موضع گرفتند نکند انتظار داشتید حوزه‌های علمیه هم به‌خاطر کیهان تعطیل شود. چون علی کریمی (بازیکن سابق تیم ملی فوتبال) یک دستبند سبز بسته و خودش می‌گوید اشتباهی سبز بود ادعا می‌کنید صلاحیت ریاست بر فدراسیون فوتبال را ندارد این دیدگاه کشور را نابود کرده است. شریعتمداری صحبت خرازی را بدون پاسخ نگذاشت و گفت: الان هم می‌گویم کسی که دستبند سبز می‌بندد صلاحیت ندارد. خرازی نیز با جمله‌ای پرسشی و کنایه‌آمیز گفت: اگر کسی شال سبز انداخت اشکال دارد؟ شریعتمداری پاسخ داد: این سبزی که شما می‌گویید اشکال دارد وگرنه باید بگوییم هیلاری سادات کلینتون. خرازی هم گفت: شما در کیهان نشستید و خودتان را قیم مردم ایران می‌دانید.
خرازی در ادامه با بیان اینکه باید هر گام و هر سخن؛ در جهت منافع ملی باشد گفت: با توجه به اینکه بایدن تیم خود را بر‌اساس مذاکره و چانه‌زنی سخت انتخاب کرده است، وی به برجام باز‌می‌گردد. وی افزود: روزی که دولت اصلاحات کار را تحویل داد، یک قطعنامه در شورای امنیت بر ضد ما وجود نداشت اما در دولت پس از آن هم قطعنامه و هم تحریم‌های بین‌المللی بر ضد ما اعمال شد و چاره‌ای نبود که برای باز شدن درهای کشور به برجام بیندیشیم.
حسین شریعتمداری هم در ادامه گفت: ریچارد هاس از سران فتنه ۸۸ به عنوان دوستان خود نام برد و نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت بزرگترین سرمایه‌ها و امید ما؛ سران اصلاح‌طلبان هستند.
خرازی در پاسخ گفت: آیا اگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی فردی از جامعه ما را دوست خود اعلام کرد باید آن را بپذیریم؟ همین نتانیاهو دولت مورد حمایت شما ( احمدی نژاد) را مائده آسمانی خواند و گفت دولتی که در ایران سر کار است برای منافع ملی اسرائیل کار می کند.
شریعتمداری در ادامه گفت: نگاه بایدن به برجام همان نگاه ترامپ بلکه سخت‌تر است. مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: بایدن می‌گوید به برجام باز می‌گردم به شرطی که صنایع موشکی و حضور ایران در منطقه نیز در مذاکرات برجام وجود داشته باشد. وی افزود: اینکه برخی می‌گویند ما در پی توطئه هستیم، این‌طور نیست، زیرا توطئه وجود دارد که نمونه آن؛ توطئه امریکایی- صهیونیستی ۸۸ بود و ما مدت‌ها پیش از آن بر اساس فرمول کودتاهای مخملی آن را پیش‌بینی کرده بودیم. وی دلیل نارضایتی مردم را عملکرد دولت دانست و اضافه کرد: برجام؛ خسارت محض بود و تحریم‌ها از زمان اوباما اضافه شد و این نبود که برجام پس از ترامپ خراب شود. شریعتمداری گفت: ما هم می‌گوییم کسانی که مذاکره کردند متدین هستند و خائن نیستند اما سرشان کلاه گذاشتند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/3/567328/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها