جهانگیری با انتقاد از مخالفان دولت:

هفته‌های خوشی برای کشور پیش‌بینی می‌کنم

■برخی در پرونده کارها و تشکیلاتشان ده ها مورد فساد دیده می شود ■بگذارید مردم طعم شیرین مقاومت را بچشند

گروه اقتصادی- معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: صنعت نفت و گاز به معنای واقعی تحریم‌ها را بی‌اثر کرد؛ وزارت نفت در این دوران توانست رکورد صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را بشکند به طوری که میزان صادرات فرآورده‌های نفتی بیش از 4 برابر افزایش یافته است.
اسحاق جهانگیری روز گذشته پس از بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران به نکاتی اشاره کرد که به گفته کارشناسان اقتصادی بسیار قابل تأمل است. یکی از موضوعاتی که معاون اول ریاست جمهوری به آن پرداخت، «تحقق شعار ما می‌توانیم» بود.
جهانگیری درباره تحقق شعار ما می‌توانیم، گفت: کارآمدی یعنی تولید محصولی که در انحصار خارجی‌ها بود و بدون کوچکترین اتهام نسبت به زد و بند و فساد به مرحله تولید رسیده است. در حالی که برخی در پرونده کارها و تشکیلات شان ده‌ها مورد فساد دیده می‌شود؛ کارهایی بزرگ و در سطح بین‌المللی اتفاق افتاده که به معنای واقعی تحریم‌ها را بی‌اثر کرده است. ما نگذاشتیم بزرگترین پروژه‌های کشور در دوران تحریم نه تنها تعطیل شود بلکه بسرعت جلو رفته و اجرایی شود.
دولت در معرض بمباران اخبار منفی
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: در شرایطی که دولت در معرض بمباران اخبار منفی از خارج از کشور به منظور زیر سؤال بردن آینده و دستاوردهای نظام است و در داخل نیز گاهی به‌دلیل بدسلیقگی پمپاژ اخبار منفی انجام می‌شود، دستاوردهای این نمایشگاه نشان می‌دهد که ایران به سمت توسعه و پیشرفت حرکت می‌کند.
وی با ابراز تأسف از اینکه در شرایط کرونا و به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان دعوت از مردم عزیز برای بازدید از چنین نمایشگاه‌هایی وجود ندارد، گفت: مجموعه فرزندان ایران هم در بخش نفت، گاز و هم در بخش پالایش و پتروشیمی کارهای بزرگی کردند و کارهای بزرگی در دست اجرا دارند که ارزنده و قابل ستایش است. دستاورد‌های فرزندان غیور کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بیانگر آینده درخشان پیش رو و شکست تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان است.
او افزود: برای هر ایرانی شاید این سؤال مطرح بود که ایران به‌عنوان یکی از کشورهایی که دارای بزرگترین ذخایر نفت و گاز است آیا می‌تواند خود از این استعدادها و ظرفیت‌ها استفاده کند؟ این نمایشگاه نشان می‌دهد که ما در حوزه دانش، داخلی‌سازی و توانمند‌سازی مجموعه‌ها برای تولید محصولاتی که قابلیت عرضه به داخل و خارج از کشور را داشته باشد، گام‌های بلندی برداشته‌ایم.
جهانگیری با بیان اینکه کشور ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز را دارد، گفت: هر ایرانی آرزو دارد که بتوانیم در مراحل مختلف در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی از بالادستی و در واقع میادین نفت و گاز و واحدهای پایین دستی پتروشیمی به دانش دسترسی پیدا کرده و هم داخلی‌سازی کنیم و هم به یک توانمندی برسیم که محصولات ما در بازارهای داخلی و بین‌المللی قابل عرضه باشد.
عملکرد مثبت دانشگاهیان در حوزه نفت و گاز
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول ریاست جمهوری، جهانگیری با اشاره به تصمیم وزارت نفت برای استفاده از توان دانشگاه‌های کشور به منظور حضور در این عرصه مهم، گفت: وقتی در جلسه‌ای که بنده نیز حضور داشتم چنین تصمیمی اتخاذ شد فکر می‌کردیم که این کار اقدامی پر ریسک است و حتی ممکن است دانشگاه‌های کشور برای تولید محصولات نیازمند سال‌ها زمان باشند، اما امروز و در بازدید از بخش‌ها و سالن‌هایی که مرتبط با شرکت‌های دانش بنیان بود، دیدیم که چگونه اعضای هیأت علمی و دانشجویان مرتبط با این حوزه برای توسعه و خودکفایی به طور همه جانبه درگیر کار شده‌اند و علاوه بر تولید دانش و مهندسی محصولات در حوزه بازیافت نیز در سریع‌ترین زمان پروژه‌های واگذار شده را انجام دادند.
معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: انحصار تولید برخی از محصولات که در این نمایشگاه به نمایش درآمد در اختیار معدود کشورها و شرکت‌های خارجی است اما شرکت‌های ایرانی موفق شدند در زمینه ساخت تجهیزات نظیر ساخت توربین‌ها و کمپرسورها توانمندی بالایی را ارائه کنند که جزو افتخارات است. تولیداتی که مطابق با استانداردهای معتبر بین‌المللی است.
هیچ کس پیشرفت فعلی را پیش‌بینی نمی‌کرد
او با اشاره به ساخت کمپرسورهای خاص برای ایجاد خط راهبردی انتقال نفت به بندر جاسک، گفت: این خط انتقال از اصلی ترین، راهبردی‌ترین و اساسی‌ترین طرح‌های کشور است. طرحی که پس از تصمیم‌گیری برای صادرات نفت از بندر دیگری بجز خارک در خارج از خلیج فارس اجرا شد. حتی فولاد مورد نیاز برای لوله‌های این طرح که بتواند گاز ترش را جابه‌جا کند از سوی شرکت‌های داخلی و مطابق استانداردهای بین‌المللی که وزارت نفت بسیار بر آن پافشاری می‌کرد، تولید شد. این در حالی است که در گذشته حتی ورق‌های معمولی مورد نیاز برای تولید لوله‌های مرتبط با صنعت نفت و گاز از خارج وارد می‌شد.
جهانگیری گفت: هیچ کس تصور نمی‌کرد کشور در سخت‌ترین و شدیدترین شرایط تحریم‌های امریکا در این سه سال اخیر بتواند پروژه‌های این چنینی را اجرا کند.
شعار«ما می‌توانیم» را به طور واقعی اجرا کردیم
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به افتتاح پروژه و طرح بزرگ پالایشگاه بید بلند از سوی رئیس جمهوری، گفت: این پالایشگاه نمادی از طرح‌هایی است که در زمان تحریم امریکا راه‌اندازی شد و به نتیجه رسید. وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به معنای واقعی کارآمدی و توانمندی خود را به نمایش گذاشتند و شعار ما می‌توانیم را نه در حد حرف بلکه به طور واقعی اجرا کردند. البته کسانی هستند که مدعی شعار ما می‌توانیم هستند اما کوچکترین کاری از این جنس در پرونده‌های کاری آنان وجود ندارد.
با روش‌های جدید و شجاعانه جریان فروش نفت قطع نشد
معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: فرزندان ملت ایران در وزارت نفت کار مهم دیگری در حوزه تحریم انجام داده‌اند که آن صادرات نفت بود. متأسفانه در سه سال دوران تحریم کنونی بیش از 100 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی کشور به خاطر تحریم‌ها کاهش یافت اما همکاران وزارت نفت با روش‌های جدید و شجاعانه نگذاشتند جریان فروش نفت قطع شود.
او ادامه داد: من روزها و هفته‌های خوشی برای آینده کشور پیش‌بینی می‌کنم. زمستان تمام شد و روسیاهی ماند برای کسانی که به جای کمک به دولت سعی کردند با زبان و اقدامات شان چوب لای چرخ بگذارند.
روزهای خوش مردم را تلخ نکنید
جهانگیری گفت: روزهای بهاری خوبی در پیش رو خواهیم داشت، حتی در همین ماه‌های اخیر و دوره ریاست جمهوری ترامپ رکوردهایی در صادرات نفت و میعانات نفتی به دست آمد که قابل توجه است. در دوران کسی که آرزو می‌کرد فروش نفت ایران به صفر برسد، ما در دی ماه امسال به بزرگترین رکورد در صادرات نفت رسیدیم.
او افزود: امیدوار هستم با اقدامات و هماهنگی‌هایی که در داخل کشور پیش می‌آید مردم طعم شیرین مقاومت را بچشند و امیدواریم کسانی که بی خود برای خود تصوراتی دارند، روزهای خوش مردم را تلخ نکنند و بگذارند مردم طعم شیرین مقاومت را بچشند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/1/567307/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها