گفت وگو با رحیم شاهین، کمک‌داوری که این روزها مورد هجمه‌های سنگینی قرار دارد

افرادی که در شرط‌‌‌بندی می‌بازند، فحاشی می‌کنند


محمد محمدی سدهی / دیدار ذوب‌آهن و نفت مسجدسلیمان در هفته دوازدهم لیگ برتر با تساوی بدون گل به پایان رسید. دیداری که مهم‌ترین اتفاق آن مردود اعلام شدن گل صحیح ذوب‌آهن بود و باعث شد باشگاه ذوب‌آهن با صدور بیانیه‌ای نسبت به تصمیم رحیم شاهین، کمک‌داور آن دیدار معترض شود. این کمک‌داور پس از این اتفاق مورد هجمه‌های زیادی قرار گرفت و در تصمیمی احساسی خداحافظی‌اش از دنیای داوری را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد.رحیم شاهین درخصوص این تصمیم به خبرنگار «ایران» گفت: «16 سال است که در لیگ برتر، بالاترین سطح فوتبال قضاوت می‌کنم و در طول این سال‌ها اشتباهات تأثیرگذاری نداشتم اما در این بازی و در آن صحنه اشتباه کردم و از همین‌جا از تیم ذوب‌آهن و کادر فنی این تیم عذرخواهی می‌کنم. تصمیمم برای خداحافظی جدی است و رسماً نامه خداحافظی‌ام را به کمیته داوران خواهم داد چون اشتباهم در نتیجه بازی تأثیرگذار بود از داوری خداحافظی کردم.» او صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: «کارشناسان داوری در‌خصوص آن صحنه اظهارنظر کردند و معتقد بودند که گل ذوب‌آهن سالم بود، من هم عذاب وجدان گرفتم. در آن صحنه آفساید را با مکث اعلام کردم و ناخودآگاه دستم بالا رفت. حقیقتاً نتوانستم تصمیم درست بگیرم و از این تصمیمم منصرف شوم. باید همان لحظه تصمیمم را برمی‌گرداندم اما نمی‌دانم چرا نتوانستم این کار را انجام دهم. به هر حال این بازی تمام شد و حالا دیگر من از داوری خداحافظی کردم.»
این کمک‌داور باسابقه بیان داشت: «متأسفانه بعد از آن صحنه برخی‌ها در فضای مجازی فحاشی کردند و حرف‌های بدی زدند. از نظر من اینها هواداران فوتبال نیستند و همان مالباختگانی هستند که در شرط‌ بندی می‌بازند و عقده‌های خود را با فحاشی خالی می‌کنند. من با خداحافظی از داوری خودم را تنبیه کردم. شرایط نسبت به قدیم کاملاً تغییر کرده و در حال حاضر با وجود فضای مجازی همه اتفاقات شفاف است و مردم به‌خوبی قوانین داوری را می‌دانند. من نمی‌توانم به شعور مردم توهین کنم. بازیکنان همانند داور اشتباه می‌کنند و داور هم جزئی از بازی فوتبال است.»شاهین اظهار داشت: «بیشتر از 200 بازی قضاوت کردم و در بازی‌های مهم کمک‌داور بودم. در 2 دربی کمک‌داور بودم و در طول این سال‌ها به هیچ‌وجه چنین اشتباهی نداشتم. داوران مشکلات و کمبودهای زیادی دارند که از جمله این کمبودها نداشتن روانشناس است. حدود 3 سال پیش کلاس‌های روانشناسی برای داوران برگزار می‌شد و این اتفاق خوبی بود. به نظر خودم تصمیم اخیر من به دلیل مشکلات روانشناسی بود.»این کمک‌داور فوتبال در‌خصوص دیگر مشکلات داوران از جمله مشکلات مالی افزود: «حقیقتاً از حق‌الزحمه داوران بی‌اطلاع هستم و مبلغی که فدراسیون برای داوران در‌نظر می‌گیرد، مبلغی نیست که بخواهیم به آن تکیه کنیم. من 16 سال در لیگ برتر قضاوت کردم و پیش از آن 9 سال هم در لیگ‌های دیگر کمک‌داور بودم و در طول این 25 سال اگر در اداره‌ای مشغول به کار می‌شدم، تاکنون می‌توانستم بازنشسته شوم. همه مشکلات داوران را می‌دانند و می‌گویند داوران در حد توانشان کارشان را به درستی انجام می‌دهند. داوران مشکلات زیادی دارند.» او با تأکید بر این که در طول این سال‌ها تنها به‌خاطر عشق به داوری این کار را ادامه داده است‌، افزود: «مردم فکر می‌کنند که عشق مرده است و به من می‌گویند که داوری شما به خاطر عشق نیست. به من می‌گویند می‌توانی به جای عشق به داوری عاشق خانواده ات باشی. مردم باور نمی‌کنند که برخی‌ها به‌خاطر عشق قضاوت می‌کنند. آنها پیش خودشان می‌گویند که داوران دستمزد زیادی می‌گیرند و با تکیه بر آن قضاوت می‌کنند. حقیقتاً از خودم انتظار نداشتم که اشتباه کنم و تا به حال چنین اشتباهی نداشتم.»

بــــرش
رفعتی: گفتند داور روی فلان تیم شرط‌بندی کرده

داوود رفعتی، رئیس سابق دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال دیروز در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» درباره شرایط داوران گفت:«سال پیش قبل از بازی پلی‌آف لیگ برتر فردی تماس گرفت که 200 میلیون به داور داده‌اند تا نتیجه بازی را عوض کند و یک تیم برنده شود؛ در واقع هدف این بود که با اتهام داور را عوض کنند. کمیته داوران هم این کار را کرد و دقیقاً همان تیم برنده شد! یعنی هدف‌شان این بود داور را عوض کنند که با این اتهام عوض کردند. یک بازی در لیگ یک بود. سردبیری از یک روزنامه با ما تماس گرفت و گفت داور روی فلان تیم شرط‌بندی کرده و برای آنها پنالتی می‌گیرد. ما اما داور را عوض نکردیم ،البته به ناظر و همین‌طور حراست فدراسیون فوتبال گفتیم. جالب بود که داور قضاوت کرد و اصلاً چیزی که می‌گفتند اتفاق نیفتاد؛ در واقع یک شگرد بود برای آنکه بخواهند داور را عوض کنند.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7549/1/567185/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها