آغاز دوره پساترامپ


کابوس تمام شد. «دونالد ترامپ»، مردی که بدون پشتوانه سیاسی و تنها با سوار شدن بر موج شبکه‌های اجتماعی «هیلاری کلینتون» را نه در آرای مردمی که در آرای الکترال شکست داد، دیروز در حالی که مسئولیت مرگ 400 هزار شهروند کرونایی امریکا را یدک می‌کشید کاخ سفید را ترک کرد تا «جو بایدن»، مرد خندانی که «ترامپ» به او لقب «خواب آلود» داده بود اما سیاستمداری کار کشته است، به جای او وارد اتاق بیضی شود.
ساعت 12 ظهر دیروز به وقت واشنگتن (20:30 به وقت تهران) «جو بایدن» در حالی به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری امریکا سوگند یاد کرد که پیش از آن بازار بورس امریکا به آن واکنش مثبت نشان داد و تا یک درصد بیشتر از روز گذشته (سه‌شنبه) افزایش یافت. البته نباید فراموش کرد که موفقیت «بایدن» در انتخابات 3 نوامبر 2020، نه پیروزی مطلق وی، که در واقع «نه» رأی‌دهندگان امریکایی به «دونالد ترامپ» بود؛ هرچند که نزدیک به نیمی از جامعه رأی‌دهندگان امریکایی نیز به رقیب او «دونالد ترامپ» رأی داده بودند. همین اختلاف اندک، نشان‌دهنده آن است که «بایدن» روزهای سختی را پیش رو دارد.
مراسم تحلیف جو بایدن دیروز در میان شرایط امنیتی بسیاری برگزار شد. این اولین بار است که مراسم تحلیف یک رئیس جمهوری در امریکا با چنین سطح امنیتی برگزار شد. به گزارش «سی‌ان‌ان» به دلیل همین نگرانی‌ها «نشنال مال» پارک وسیعی که به‌طور معمول تحلیف‌های رؤسای جمهوری امریکا مقابل کنگره امریکا و مشرف به آن برگزار می‌شود، تعطیل شده بود تا مراسم بدون حضور مردم برگزار شده و از احتمال هرگونه برخوردی بین حامیان «ترامپ» و «بایدن» جلوگیری شود. اما برگزارکنندگان مراسم به نشانه کسانی که می‌توانستند و علاقه‌مند بودند در این مراسم حضور داشته باشند، 200 هزار پرچم کشور خود را نصب کرده بودند. ضمن آنکه 20 هزار گارد امنیتی حفاظت از امنیت مردم را برعهده داشتند. با این حال تنها ساعتی پیش از شروع مراسم تحلیف «جو بایدن» ساختمان دادستانی امریکا به دلیل تهدید امنیتی - گفته شد احتمالاً یک بمب در این ساختمان کار گذاشته شده است -  به‌طور کامل تخلیه شد.
«جو بایدن» 78 ساله، عصر دیروز پیش از مراسم تحلیف خود، به کلیسای سنت مایکل رفت تا به همراه همسر و همراهانش مراسم دعا و نیایش به جا آورد. او پس از آن زمانی که خبر خروج ترامپ از کاخ سفید منتشر شد، در توئیتی نوشت: «امروز روز جدیدی برای امریکا است». «بایدن» در بدو ورود به ساختمان کنگره امریکا نیز در توئیتی خطاب به همسرش نوشت: «دوستت دارم جیل و نمی‌توانم آن‌طور که باید، قدردان آن باشم که در سفرم رو به جلو تو را در کنارم دارم.» فرد دیگری که توئیت او دیروز مورد توجه واقع شد «باراک اوباما»، رئیس جمهوری سابق امریکا بود. او پیش از اینکه به همراه همسرش در مراسم تحلیف «بایدن» حاضر شود، در توئیتی خطاب به معاون سابق خود نوشت: «حالا زمان توست». در مراسم دیروز تقریباً تمامی اعضای سنا و مجلس نمایندگان امریکا که تنها یک نفر آنها راهمراهی می‌کرد، شرکت داشتند. بجز آنها «بیل کلینتون»، رئیس جمهوری سابق امریکا به همراه همسرش، «هیلاری» و همین طور «جورج بوش» و همسرش «لورا بوش» در این مراسم حضور داشتند. اما «جیمی کارتر» به دلیل شرایط جسمانی نتوانست در این مراسم شرکت کند.
مراسم سوگند «جو بایدن» را «جان رابرتز»، رئیس دیوان عالی امریکا اجرا کرد. در کنار «جو بایدن»، «کاملا هریس» نیز سوگند بجا آورد تا در مقام معاون اول رئیس جمهوری، در خدمت کشورش باشد. او نه تنها اولین زنی است که به این سمت منصوب می‌شود که اولین مهاجر‌زاده و اولین رنگین‌پوستی است که بر کرسی معاون اولی رئیس جمهوری امریکا می‌نشیند. مراسم سوگند او را نیز قاضی «سوتو مایر» بجا آورد که نخستین زن رنگین‌پوست و لاتین‌تبار دیوان عالی است.
پیام وحدت و تعامل بایدن برای امریکا و جهانیان
«بایدن» در سخنرانی خود پس از ادای سوگند، بیش از هرچیز تلاش کرد مردم امریکا را که در یک‌سال اخیر دچار شکاف‌های بسیاری شده‌اند، به وحدت دعوت کند. او خطاب به امریکایی‌ها گفت «امروز روز دموکراسی است. امریکا در طول تاریخ بارها محک خورده و اکنون نیز هدف ما دموکراسی است... اراده مردم شنیده شد و مورد توجه قرار گرفت. ما در این مدت آموختیم دموکراسی شکننده و گرانبها است. امروز دموکراسی برنده شد. ما امروز در این میدان که چند روز پیش شاهد خشونت بود، آمده‌ایم تا شاهد انتقال مسالمت‌آمیز قدرت باشیم.» او سپس از اسلاف خود از هر دو حزب تشکر کرد و گفت: «حکایت امریکا به شخص بستگی ندارد به همه ما بستگی دارد. ما به اتحاد نیاز داریم. ما راه خود را در پیش خواهیم گرفت. مسائل زیادی است که باید احیا کنیم و به دست آوریم... هدف عدالت نژادی همچنان یک رؤیا برای ماست. دیگراین رؤیا را کنار نمی‌گذاریم... زمین برای بقا فریاد می‌زند... این روزها افراطی‌گری سیاسی و تروریسم چالش‌هایی هستند که با آنها رو‌به‌رو می‌شویم.... ما تنها نیازمند وحدت هستیم.... در سال 1883 لینکلن فرمان آزادی را نوشت و گفت روح خود را در آن نهاده است. امروز من نیز از روح خود مایه می‌گذارم برای متحد کردن این ملت و از همه امریکایی‌ها می‌خواهم که به من ملحق شوند. ما باید با دشمنانی مثل نفرت و افراطی‌گری و خشونت و بیکاری و ناامیدی مبارزه کنیم. ما با وحدت می‌توانیم کارهای بزرگی  انجام دهیم و عدالت اجتماعی را اجرا کنیم.» او سپس دیگر بار با تأکید بر وحدت گفت: «بدون وحدت صلحی و پیشرفتی در کار نیست فقط هرج و مرج خواهد بود. وحدت راه پیش‌روی ما است. ما باید مانند ایالات متحده امریکا با این چالش رو‌به‌رو شویم.» او همچنین به مبارزات سیاهان و زنان اشاره کرد و گفت: «اینجا جایی است که مارتین لوترکینگ از رؤیای خود سخن گفت و پیش از او زنان برای حقوق خود همین جا ایستادند و امروز برای اولین بار شاهد سوگند نخستین زن معاون رئیس جمهوری امریکا هستیم.» او سخنان خود را نیز با پیام صلح برای جهان به پایان رساند و گفت: «پیام من به کسانی که خارج از مرزهای امریکا هستند این است که ما با دنیا تعامل خواهیم کرد تا بر چالش‌های نه دیروز که آینده فایق شویم. ما شریکی مطمئن برای صلح خواهیم بود.»
«بایدن» و «هریس» پس از این مراسم نیز قرار بود، ابتدا به بنای یادبود سرباز گمنام در گورستان ویرجینیا رفته و تنها 5 ساعت پس از انجام مراسم سوگند، فرمان‌هایی را صادر کند که بخش‌هایی از فرمان‌های سابق ترامپ را لغو می‌کنند؛ فرمان‌هایی مثل لغو محدودیت‌های مهاجرتی برای شماری از کشورهای مسلمان و سایر مهاجران، بازگشت امریکا به توافقنامه آب و هوایی پاریس و فرمان‌هایی درمورد مبارزه با کووید 19 و تبعات اقتصادی آن. با این حال ناظران معتقدند، دست کم شش ماه لازم است تا بتوان مطمئن شد «بایدن» قرار است چه سیاست‌هایی را در پیش بگیرد.
خروج بی‌سر و صدای ترامپ از کاخ سفید
«جو بایدن» در حالی در مراسمی نسبتاً خلوت‌تر از تحلیف سایر رؤسای جمهوری امریکا وارد کاخ سفید شد که پیش از او «دونالد ترامپ» خیلی بی‌سر و صدا آن را ترک کرده بود. به گزارش «پولیتیکو»، ترامپ روزهای آخر ریاست جمهوری خود مثل یک روح در کاخ سفید راه می‌رفت و در فرصتی که از نظر او خیلی اندک بود به دستوراتی فکر کرد که در این کاخ صادر کرد. او به گام‌های اشتباهی که داشت و منجر به شکست وی در برابر بایدن شد، فکر می‌کرد و به آینده‌ای که هنوز برایش مبهم است. با این حال او دیروز آنقدر فرصت داشت که در روز آخر کارش آخرین دستورات خود را صادر و آنها را امضا کند. او درست در آخرین ساعاتی که بر کرسی خود در اتاق بیضی نشسته بود، فرمان عفو 73 نفر و تخفیف مجازات 70 نفر را امضا کرد. «استیو بنن»، استراتژیست سابق کاخ سفید یکی از کسانی بود که مورد عفو ریاست جمهوری واقع شد. او متهم به پولشویی بود. «پل اریکسون»، یک وکیل امریکایی که او نیز به‌خاطر کلاهبرداری زندانی شده بود نیز مورد عفو قرار گرفت. «ترامپ» همچنین «کوام کیلپاتریک»، شهردار دیترویت که متهم به فساد مالی بود، «پل مانافورت»، مدیر سابق کمپین ترامپ، «چارلز کوشنر»، پدر داماد خود که متهم به فرار مالیاتی بود، «راجر استون» مشاور کمپین‌اش و «مایک فلین»، مشاور امنیت ملی سابق خود را نیز عفو کرد. او پس از صدور این فرمان‌ها کاخ سفید را به مقصد ویلای مجلل خود در مارالاگو که روزهای زیادی از ریاست جمهوری‌اش را در آن به بازی گلف گذراند، ترک کرد. اما پیش از آن در مراسم تودیع خود در پایگاه هوایی اندروز در چند کیلومتری جایی که «بایدن» قرار بود سوگند ریاست جمهوری خود را ادا کند، شرکت کرد؛ مراسمی که بسیار خلوت‌تر از مراسمی بود که او چهار سال پیش در بیستم ژانویه 2017 در تحلیف خود شاهد بود. پیش از این مراسم رهبران حزب جمهوریخواه در کنگره امریکا اعلام کردند در مراسم تحلیف «بایدن» شرکت خواهند کرد. «مایک پنس»، معاون ترامپ نیز اعلام کرد به دلیل شرکت در مراسم تحلیف نمی‌تواند در مراسم تودیع ترامپ شرکت داشته باشد. این در حالی بود که «دونالد ترامپ» دومین رئیس جمهوری امریکا است که حاضر نشد در مراسم تحلیف جانشین خود شرکت کند. پیش از او «اندرو جانسون» حاضر نشده بود در مراسم جانشین خود شرکت کند.
«دونالد ترامپ» در این مراسم سخنرانی کرد. اما حاضر نشد متن از پیش نوشته‌ای را که به او داده شده بود، بخواند و به جای آن دیگر بار سخنانی تهییج کننده بر زبان آورد. وی با تأکید بر اینکه زمینه‌های موفقیت را برای دولت بعدی امریکا فراهم آورده، بدون آنکه نامی از بایدن بیاورد برای دولت او آرزوی موفقیت کرد. «ترامپ» با دفاع از کارنامه اش، به هواداران خود وعده داد، «باز خواهد گشت».


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7547/1/566958/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها