انتقادشدید روحانی از بودجه نویسی و تغییرات بودجه در مجلس

بودجه جای سیاست و شعار نیست

■بلدم همه آن شعارها را جواب بدهم ولی اصلاً مردم اینها را از ما نمی‌خواهند ■ مسأله امروز زندگی مردم، آینده مردم است ■نمایندگان فروش نفت را کاهش و درآمد را افزایش دادند، عجب چشم‌بندی عجیبی ■زندگی سیاسی ترامپ تمام شد و مُرد اما برجام زنده است

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت همگان را از ترویج اسلام افراطی و انحرافی برحذر داشت و از تأکید مستمر بنیانگذار جمهوری اسلامی بر رأی اکثریت گفت. او تأکید کرد که هدف همه باید حضور حداکثری مردم در انتخابات 1400 باشد. اتفاقات و تغییراتی که بر سر لایحه بودجه در مجلس و کمیسیون تلفیق افتاده هم محور دیگر سخنان روحانی بود که از کاهش میزان فروش نفت و در مقابل افزایش وابستگی بودجه به نفت انتقاد کرد و برخی این تغییرات را چشم‌بندی خواند. روحانی البته خشنودی خود از پایان کار دونالد ترامپ در امریکا را نیز پنهان نکرد و به دولتمردان جدید واشنگتن هم یادآوری کرد که ایران سیاست اقدام در مقابل اقدام را در دستور کار دارد.
یادآوری تأکید امام(ره) بر حق و رأی مردم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه امام در طول مبارزه و بعد در طول حکومت اسلامی همیشه بر دو مسأله توکل به خداوند و اعتماد به مردم تأکید داشت، گفت: امام اسلام و اجرای احکام اسلام را با نظر اکثریت جامعه مسلمان ایران کنار هم قرار داد. وقتی اسلام و احکام اسلام در جامعه ما می‌تواند حاکمیت کامل داشته باشد که بتوانیم اکثریت مردم را به خوبی با اسلام آشنا کنیم. اگر خدای ناکرده در جامعه ما یک بخشی یک روزی از اسلام فاصله بگیرند تقصیر ماست چون درست نتوانستیم اسلام را تبیین کنیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه امام راحل بر «مردم‌سالاری» تأکید فراوان داشت، جمله معروف «میزان رأی ملت است» را سیاست بنیادین انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: اصل 6 قانون اساسی بر مبنای همین جمله امام تدوین شده است. روحانی افزود: امام راحل همچنین در مردادماه سال 57 جمله‌ای مهم خطاب به منتخبین مردم در خبرگان قانون اساسی گفته‌اند که فکر می‌کنم اگر امروز کسی این جمله را بنویسد، ممکن است احضارش کنند. امام راحل خطاب به اعضای خبرگان قانون اساسی گفتند، «اکثریت هر چه گفتند، آرای ایشان معتبر است ولو به ضرر خودشان باشد، شما که ولی آنها نیستید، شما فقط وکیل آنها هستید، مردم خودشان مصالح خود را می‌دانند».
رئیس جمهوری با بیان اینکه در مسأله جمهوریت و مردم‌سالاری در نظامی که همه مقام‌های آن از بالا تا پایین با رأی مردم انتخاب می‌شوند، نظر مردم و اکثریت همیشه مهم است، گفت: امیدوارم تفسیر صحیح و درست از اسلام به جامعه ارائه کنیم؛ تفسیری که نه افراطی و نه خرافی باشد.
انتظار ایران از دولتمردان جدید امریکا
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نقش مقاومت و ایستادگی مردم، هدایت رهبری و تلاش مسئولان کشور در کسب موفقیت‌های به‌دست آمده اظهار داشت: امروز دفتر سیاه ترامپ برای همیشه بسته می‌شود و یکی از مصادیق سرنگونی ظالمان همین است و ما خدا را به‌خاطر آن شکر می‌کنیم. روحانی با بیان اینکه این دستور اسلام است که اگر ظالمی سرنگون شد، جای حمد و شکر خدا دارد، افزود: دوقطبی شدن جامعه امریکا میراث منحوس آدمی است که امروز حکومت منحوس او خاتمه پیدا می‌کند و اینکه امروز در روز تحلیف رئیس جمهور جدید امریکا، واشنگتن به پادگان نظامی تبدیل شده است از ثمرات کارهای ناشیانه و مستبدانه ترامپ است.
رئیس جمهوری با شکست و انزوای امریکای ترامپ در شورای امنیت در برابر ایران، گفت: طول می‌کشد تا این میراث از بین برود و بی‌اعتمادی نسبت به امضای امریکا رفع شود. روحانی در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت دولت جدید امریکا گفت: انتظار ما از کسانی که امروز قدرت را در دست می‌گیرند آن است که به قانون و تعهدات بین‌المللی برگردند و اگر می‌توانند تلاش کنند در 4 سال آینده تمام لکه‌های سیاه چهار سال قبل را پاک کنند، البته اگر این لکه‌های سیاه پاک شدنی باشد. به گفته روحانی، اگر صادقانه به قانون برگشتند و در عمل صداقت خود را نشان دادند، ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد. رئیس جمهوری ادامه داد: اگر واردین جدید به کاخ سفید از دولت قبلی درس عبرت گرفته باشند، اشتباهات را جبران خواهند کرد، رئیس جمهور قبلی یک برج‌ساز بود و سیاست را نمی‌شناخت اما دولت جدید امریکا سیاست را می‌فهمد و تجربه سیاسی دارد. روحانی تأکید کرد: باید بدانند اگر نسبت به قطعنامه 2231 سازمان ملل امضایی کردند، در برابر، اقدام ایران هم امضا خواهد بود و نه بیشتر، اگر فرمانی صادر کردند، ایران هم فرمان صادر می‌کند و اگر اقدام عملی کردند، از این طرف هم اجرا می‌بینند.
ترامپ مرد ولی برجام زنده است
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز توپ در زمین امریکا و واشنگتن است، اگر به تعهدات خود عمل کنند ما هم عمل می‌کنیم، ترامپ مرد اما برجام زنده ماند، همه تلاش تندروهای امریکا، ارتجاع منطقه و صهیونیست‌ها این بود که برجام بمیرد، اما امروز برجام زنده است، ترامپ با پرونده سیاهش رفت ولی برجام زنده است.
وی با تأکید بر اینکه امریکا در دستیابی به اهداف خود علیه ایران صد‌درصد شکست خورده است، گفت: امروز آمادگی داریم اگر طرف مقابل با صداقت عمل کند و به قانون و تعهدات برگردد، خیلی سریع مشکلات حل شود و پیچیدگی حقوقی هم ندارد، اگر اراده کنند و صداقت داشته باشند، یک ساعته مشکلات قابل حل است. روحانی با تأکید بر اینکه امروز بسیار روشن است که شرایط سه سال قبل دیگر تکرار نخواهد شد، افزود: مردم بدانند که رنج‌های سه سال گذشته دیگر تکرار نمی‌شود و علائم آن را مشاهده می‌کنیم، ارز به سمت متعادل شدن حرکت می‌کند و آمار و ارقام فعالیت‌ها نشان دهنده همین است.
ما زیاران چشم یاری داشتیم
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: درحالی که امریکا فشار حداکثری علیه ما را انتخاب کرد، توقع ما این بود که همه دوستان سیاسی نیز حمایت حداکثری از دولت را برای مقابله با دشمن انتخاب کنند، بعضی این راه را انتخاب کردند که خدا خیرشان دهد اما بعضی این کار را نکردند که در تاریخ خواهد ماند، ما در مقابل دشمن تنها بودیم اما برخی به جای حمایت، زبان دیگری را انتخاب کردند.
روحانی با بیان اینکه همه ما در کشور یک هدف، یک قانون، یک رهبر و یک منافع ملی داریم، گفت: انتخابات 1400 هم انجام می‌شود، بیایید این‌همه به‌خاطر این انتخابات دولت را اذیت نکنیم. حضور اکثریت مردم در انتخابات برای ما مهم است و مقام معظم رهبری نیز بارها بر این مسأله تأکید کرده‌اند که مهم برای ایشان حضور حداکثری مردم در پای صندوق رأی است.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه اگر اکثریت مردم پای صندوق رأی آمدند ما پیروزیم و در غیر اینصورت ما شکست خورده‌ایم و فرقی نمی‌کند که چه کسی انتخاب شود، گفت: از سیاسیون و احزاب و گروه‌ها خواهش می‌کنم اولین هدف همه ما باید حضور حداکثری مردم در انتخابات باشد.
بلدم به شعارها جواب بدهم اما مردم شعار نمی‌خواهند
روحانی در ادامه با اشاره به سابقه 27 ساله فعالیت خود در دولت و مجلس، گفت: در طول این سال‌ها برای نخستین بار است که چنین ادبیاتی را درمورد لایحه بودجه می‌بینم و اظهار نظرها امسال متفاوت با همه سال‌های گذشته بوده است، دلیل آن چیست و چرا؟ وی با تأکید بر اینکه هر دو ما در دولت و مجلس نماینده و وکیل مردم هستیم و مردم از ما همکاری می‌خواهند، گفت: بودجه جای شعار و ادبیات سیاسی نیست بلکه جای اعداد و ارقام و محاسبه است، من بلد هستم که به همه شعارها پاسخ دهم، اما مردم چنین چیزی را از ما نمی‌خواهند، مردم بودجه خوب و زندگی و معیشت بهتر می‌خواهند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه درنظر گرفتن فروش روزانه 2 میلیون و 300هزار بشکه نفت در بودجه 1400 برای این بود که بگوییم تحریم شکست خورده است، گفت: متأسفانه بعضی‌ها به این موضوع مهم توجه نکردند و متوجه نشدند که منظور ما چیست. ما می‌گوئیم سهم نفت در بودجه کمتر شود و ارزش پول ملی ما تقویت شود.
رئیس جمهوری ادامه داد: ماحصل فروش روزانه 2 میلیون و 300هزار بشکه نفت در لایحه دولت، معادل 199هزار میلیارد تومان بوده است اما آقایان در مجلس، 2 میلیون و 300 هزار را به یک میلیون و 500هزار بشکه کاهش داده‌اند و در مقابل درآمد 199 هزار میلیارد تومانی را در کمیسیون تلفیق به 230 هزار میلیارد تومان، یعنی 31 هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را افزایش داده‌اند، عجب چشم‌بندی کرده‌اند! هرکسی که 4 عمل اصلی حساب را بداند متوجه می‌شود که چه شده است.
روحانی افزود: ما قیمت دلار در لایحه بودجه سال آینده را 11هزار و 500 تومان در نظر گرفتیم و شما آن را به 17 هزار و 500 تومان افزایش دادید، 6 هزار تومان بیشتر کردید، دم خروس همین جاست و با قسم حضرت عباس جور در نمی‌آید، عدد و رقم معلوم است.
رئیس جمهوری افزود: اصول و چشم‌انداز روشن ما برای اقتصاد کشور، شکست تروریسم اقتصادی، تقویت ارزش پول ملی، اصلاح معیشت مردم، فروش اموال دولت، چابک‌سازی و کوچک کردن دولت بوده است، درمورد تهیه کالاهای اساسی و بویژه دارو اقدام مهم دولت در لایحه بودجه اختصاص ارز 4200 بوده که تغییرات آن باید با دولت باشد نه شما، زندگی مردم و سوءاستفاده‌ها و رانت‌ها چه می‌شود؟
روحانی تأکید کرد: خواهش می‌کنم بیایید دست به دست هم دهیم و همکاری کنیم تا با کمک هم و تأمین نظر دولت و مجلس، بودجه نهایی شود.
افتتاح یک طرح بزرگ با 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری
روحانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به افتتاح طرح‌های کلان ملی و توسعه‌ای کشور در روزهای پنجشنبه هر هفته، گفت: فردا (امروز) پالایشگاه گاز بید بلند با 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری افتتاح می‌شود و اتفاق مهمی که در این پروژه شاهد آن هستیم جلوگیری از اتلاف منابع با جمع‌آوری گازهایی است که می‌سوزد (فلرها) و این موضوعی است که رهبر معظم هم نسبت به آن تأکید داشتند. روحانی با اشاره به اینکه پروژه بزرگ و مهم پالایشگاه گاز بید بلند در دولت قبلی کلید خورده و 18 درصد آن اجرا شده بود، گفت: 82 درصد این پروژه در این دولت و در شرایط سخت تحریم‌های شدید اقتصادی اجرا شده و  روز پنجشنبه افتتاح می‌شود. روحانی با بیان اینکه تولید گاز ایران در پارس جنوبی 2 و نیم برابر شده است، گفت: این به‌خاطر برجام بود و با اجرای برجام بود که توانستیم تجهیزات مورد نیاز و کمپرسورها را وارد کشور کنیم و با افزایش تولید بنزین و گازوئیل امروز از وارد کننده به صادر کننده تبدیل شده‌ایم و روزانه 110 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم که 75 درصد آن یورو 4 و یورو 5 است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7547/1/566957/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها