«ایران» بخوان و «ایران» ببین


مهدی شفیعی
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
یک: سال پیش در همین روزها در کنار خانواده بزرگ «ایران»، پایان ربع قرن انتشار روزنامه را جشن گرفتیم. آن روز نمی‌دانستیم که نخستین سال از قرن دوم «ایران»، مقارن و متأثر از هجوم ویروسی به‌نام کرونا خواهد شد. ویروسی که در زمانی کوتاه، زیست ما را دگرگون کرد و ما را با صحنه‌ها، تصمیم‌ها و رویدادهایی روبه‌رو کرد که شاید اگر فرصت بازخوانی آنها را داشته باشیم؛ تصویری عینی از کابوسی دردناک است. هر چند با همه دشواری‌ها، رنج‌ها و مصیبت‌ها نمی‌توان دستاوردهای مثبت ایام محدودیت‌های به ناگزیر این ایام را نادیده گرفت. این ویروس با همه ویرانی‌ها و محدودیت‌هایی که به بار آورده بود، برخی مشاغل را به سمت تغییرات ضروری و بسا به‌تعویق افتاده هدایت کرد. حتماً یکی از این مشاغل هم رسانه است و البته روزنامه‌نگاری.
دو: روزنامه ایران در یک سال کاری خود روزگار متفاوت و در عین حال امیدوار کننده‌ای را پشت سر گذاشت. سال گذشته پس‌از یک ربع قرن ‌فعالیت چاپی و کاغذی، مؤسسه ایران همزمان با تقویت بخش آنلاین خود وارد حوزه تصویری و ویدئوژورنال شد که خوشبختانه قدم‌های خوبی در زمینه تولیدات و ارائه محصولات کیفی برداشت. از یکسال پیش تا به امروز همه همکارانم در ایران همانند تمام دیگر هموطنان درگیر مقابله با اپیدمی کرونا بوده‌اند. همه تلاش ما در عین کمک به حفظ سلامت همکاران، آموزش، اطلاع‌رسانی واقع‌بینانه، بموقع و جامع به مردم و بیان هشدارهای لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری بود که بازتاب آن در تیترها، عکس‌ها، فیلم‌ها و گزارش‌های میدانی همکاران قابل مطالعه و دفاع است.
شعار جهانی مقابله با اپیدمی کرونا، تأکید بر رعایت فاصله اجتماعی بود. این شعار را اهالی روزنامه ایران با تولید خبرهای تحلیلی و رویکردهای تصویری که متضمن ضرورت فاصله‌گذاری‌هاست، به نمایش گذاشت و به ناچار و در راستای همدردی با مصیبت‌دیدگان و عبرت‌آموزی دیگران، اخبار تلخ مرگ و میرها و مصایب جانکاه بازماندگان را پوشش دادیم. با این همه اما در همه حال سعی کردیم پیام‌آور امید و سلامتی باشیم.
علاوه بر این از جمله تنها روزنامه‌هایی بودیم که توانستیم با پیاده کردن برنامه دورکاری و حضور حداقلی همکاران بدون آنکه به چرخه اطلاع‌رسانی و انتشار روزنامه آسیبی وارد شود؛ از سلامت همکاران حفاظت کنیم. هر چند که در این مسیر یکی از همکاران شریف خود در امور اداری را از دست دادیم که یادش گرامی باد.
سه: اکنون «ایران» ما در مؤسسه بزرگ مطبوعاتی و فرهنگی ایران، جوان برومندی شده است که درصدد است با نگاه به گذشته‌ و تجارب یک سال گذشته خویش، راهی تازه در آستانه قرن نو و ایران 1400 بگشاید. شکی نیست «ایران» ما نمونه کوچکی از ایران بزرگ که حافظ چند صدایی است؛ قطره‌ای از دریای خروشان ایران که محل تلاقی رودهای متعدد است و این رودها از سرچشمه فضیلت و معرفت می‌خروشند و در عمق آگاهی و آزادی می‌جوشند. ایران ما تلاش خواهد کرد در این مسیر تریبونی صادق و رابطی خدوم برای دولت و ملت باشد و با اتکای به اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و اخلاق رسانه‌ای بکوشد صدای همه هموطنان فارغ از دین و مذهب و‌نژاد و زبان و قومیت و سیاست باشد و خود را متعهد به حفظ ارزش‌های مذهبی و الگوهای ملی بداند.
شکی نیست هر روزنامه در طیفی که حرکت می‌کند به سه مؤلفه «تولید محتوا»، «بسته‌بندی و ارائه آن» و «مخاطب» توجه و تمرکز نماید. ما در ایران جدید باید به‌صورت همگرا وهم‌افزا بر تقویت این سه عنصر بکوشیم و حرکت کنیم. تولیدات چند رسانه‌ای ایران در یکسال گذشته قابل توجه بوده است و این به معنای بهره‌مندی از ظرفیت‌های تکنولوژی جدید ایجاد شده در سال‌های اخیر برای استفاده از آن و گسترش فعالیت‌ها و مأموریت‌های اصلی مؤسسه یعنی فعالیت رسانه‌ای در عصر جدید است.اکنون ما شهروندان جهانی هستیم که در آن «ارتباط آنلاین و همزمان تصویری» بر پایه «وب هوشمند» حرف اول را می‌زند. رویکردی که می‌توانیم از آن به‌عنوان کاربرد گفتار و تحلیل‌های دیداری و تصویری نام ببریم. شاید از این رویکرد تصور جانشین نوشتار شدن برداشت شود اما باید بدانیم شاید کاغذ و نوشتار و متن به مرور کاربرد کمتری پیدا کنند اما هرگز از بین نمی‌روند. بنابراین تلاش خواهیم کرد که در فضای دیداری پرتلاش‌تر ظاهر شویم و شعار ایران را در سال 1400 به «ایران‌بخوان» و «ایران‌ببین» ارتقا دهیم.من و همکارانم استفاده از این ظرفیت‌های جدید را فراتر از یک مسأله معمول در هر نهادی معنی می‌کنیم. آن را در چارچوب مفهوم کارآمدی قرار می‌دهیم که توجه و عمل به آن از ضروریات این روزهای ماست. ایران ما چه در نوشتار و چه در تصویر باید صداقت را محور کار خود بداند و با مصون دانستن خویش از تندروی‌ها و تندگویی‌ها و با افتخار به ربع قرن استمرار و نگاهی معطوف به آینده به مسیر خود ادامه دهد.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7546/1/566768/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها