به نام تاریخ



25 دی
 تولدها
صدیق تعریف: خواننده موسیقی اصیل ایرانی سال 1335 در چنین روزی به دنیا آمد. صدیق تعریف از دوران نوجوانی به موسیقی و تئاتر علاقه داشت و «به یاد طاهرزاده» در سال  1362اولین اثر خوانندگی او بود که توسط گروه شیدا و با نام «چاووش 10» اجرا شد. سال 1364 چند تصنیف کوتاه برای سریال «بوعلی سینا» خواند اما با خواندن موسیقی سریال «امام علی (ع)» در سال 1375 شناخته شد و پس از آن آلبوم های «آبگینه»، «ماه بانو»، «کردانه»، «ماه عروس»، «خیال‌انگیز»، «مهتاب» و «عارف شیدا» را از او شنیدیم.
استیون سودربرگ کارگردان امریکایی، مجید جعفری کارگردان و بازیگر، نیلوفر بیضایی نمایشنامه نویس و کارگردان، ماه چهره خلیلی بازیگر، مجید کاظم زاده مژدهی نمایشنامه نویس و کارگردان، وحید شریفیان شاعر، سیدعلی لواسانی شاعر، برت موریسو نقاش فرانسوی و جیسون بیتمن بازیگر امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
بهمن جلالی: عکاس مطرح ایرانی سال 1388 در چنین روزی درگذشت. بهمن جلالی در سال 1323 به دنیا آمده بود و عکاسی را به صورت تجربی یاد گرفت. جلالی در جریان مبارزات مردم در جریان وقایع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی عکس‌های بسیار زیادی گرفت که جزو مطرح‌ترین عکس‌های آن دوران هستند. کتاب‌های «هنر آفریقای سیاه»، «روزهای خون، روزهای آتش»، «آبادان که می جنگد»، «عکاسی سیاه و سفید»، «خرمشهر» و «گنج پیدا» مجموعه عکس‌های جلالی هستند.
همفری بوگارت بازیگر امریکایی، سیدباقر مظفرزاده رودسری مترجم، علی دشتی نویسنده و مترجم، مهدی سمسار مترجم، کریم چمن آرا پدر نشر موسیقی ایران، آلن زیکمن بازیگر انگلیسی، غلامرضا طباطبایی بازیگر، ساناز کیهان بازیگر، محمد احمدپناهی سمنانی پژوهشگر ادبیات فولکلور و ژان آگوست دومینیک انگر نقاش فرانسوی هم در چنین روزی درگذشتند.
 26 دی
تولدها
افسانه بایگان: بازیگر زن سینمای ایران سال 1340 در چنین روزی به دنیا آمد. افسانه بایگان در 11 سالگی برای نخستین بار در فیلم کوتاه «بوق» بازی کرد اما کارش را به صورت جدی از سال 1360 با بازی در سریال «سربداران» آغاز کرد و با بازی در فیلم «گمشده» وارد سینما شد. پس از آن در فیلم های «دبیرستان»، «تشکیلات»، «بگذار زندگی کنم»، «طوبی»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مریم و میتیل»، «مجازات»، «خواهران غریب»، «نابخشوده»، «مرد عوضی»، «جهان پهلوان تختی»، «طوطیا»، «کافه ستاره»،«کنعان»، «سوپراستار» و «نگار» و سریال‌های «تنهاترین سردار»، «سرنخ»، «روزهای زندگی»، «پیامک از دیار باقی»، «روز حسرت»، «وضعیت سفید» و «پریا» بازی کرد.
سالروز تولد ژان باتیست مولیر نمایشنامه نویس فرانسوی، جواد افشار کارگردان، الکساندر سرگییویچ گریبایدوف نمایشنامه نویس روس، اسیپ ماندلشتام شاعر و نویسنده روس، ناظم حکمت شاعر و نمایشنامه‌نویس، ماریا شل بازیگر اتریشی، رابرت سیلوربرگ نویسنده امریکایی، آدام جونز موسیقیدان امریکایی، رجینا کینگ بازیگر امریکایی و طاهری پرنیان شاعر هم امروز است.
درگذشت‌ها
حسین محب اهری بازیگر، دلورس اوریوردان خواننده ایرلندی، رکن الدین خسروی نویسنده و کارگردان تئاتر، فرانسیس آل کمبل نویسنده و شاعر بریتانیایی و نبی خزری نویسنده و شاعر آذربایجانی در چنین روزی درگذشتند.
 27 دی
  تولدها
سهیل محمودی شاعر و مجری، محمدرضا حیاتی گوینده، سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان، مجید اخشابی خواننده، رزیتا غفاری بازیگر، مزدک انوشه زبان شناس و پژوهشگر، ژول سوپرویل شاعر و داستان نویس فرانسوی، طه حسین ادیب مصری، ایثل مرمن بازیگر و خواننده امریکایی و آندره آ جیمز بازیگر امریکایی متولد امروز هستند.
 درگذشت‌ها
رودل کروتزر نوازنده فرانسوی ویولن، کارول لمبارد بازیگر امریکایی و آرتور توسکانینی آهنگساز و موسیقیدان ایتالیایی در چنین روزی درگذشتند.
28 دی
 تولدها
جلال الدین کزازی: نویسنده و شاهنامه پژوه شناخته شده سال 1327 در چنین روزی به دنیا آمد. جلال الدین کزازی از دوران دانشگاه درباره شاهنامه فردوسی تحقیق می کرد و کتاب‌هایی مانند «از گونه ای دیگر»، «مازهای راز»، «رویا، حماسه، اسطوره» و «نامه باستان» را در این زمینه نوشت. البته آثاری مانند «رخساره صبح»، «دیر مغان»، «پارسا و ترسا» هم درباره خاقانی، حافظ و عطارشناسی دارد. او از چهره‌های ماندگار زبان و ادبیات فارسی است و به استفاده از واژه‌های فارسی سره در نوشته‌هایش شهرت دارد.
جیم کری: کمدین مشهور جهان امروز 59 ساله می شود. جیم کری با بازی در فیلم «پگی سو ازدواج کرد» شناخته شد و «ماسک»، «احمق و احمق‌تر»، «درغگو دروگو»، «نمایش ترومن»، «مرد روی ماه»، «چگونه گرینچ کریسمس را دزدید»، «بروس قادر»، «درخشش ابدی یک ذهن چاک» و «سرود کریسمس» از دیگر فیلم‌های مطرح جیم کری است. او به عقیده بسیاری از منتقدان یکی از بهترین کمدین‌های تاریخ سینماست.
ارشد تهماسبی نوازنده تار، رسول نجفیان بازیگر و خواننده و ایرج بقایی مرنانی نویسنده و شاعر در چنین روزی به دنیا آمدند.
درگذشت‌ها
همایون خرم: نوازنده ویولن و آهنگساز مطرح ایران سال 1391 در چنین روزی درگذشت. همایون خرم متولد 1309 بود و در 10 سالگی در کلاس‌های ابوالحسن صبا شرکت کرد و از 14 سالگی نوازنده رادیو شد. او در طول سال‌های فعالیتش آهنگساز بسیاری از تصنیف‌های مطرح مانند «غوغای ستارگان»، «پیک سحری»، «سرگشته»، «دلم شکستی»، «طاقتم ده»، «اشک من هویدا شد»، «آتش» و آلبوم‌های «تنها ماندم» و «رسوای زمانه» بود.
 سالروز درگذشت عبدالله بوتیمار بازیگر سینما و دوبلور هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7543/20/566531/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها