مراثی یک نویسنده در «کشتی پهلو گرفته»




گروه فرهنگی / سیدمهدی شجاعی از آن دست نویسنده‌هایی ا‌ست که مورد وثوق چهره‌های فرهنگی جامعه از هر طیفی است؛ چیزی شاید شبیه به قیصر امین‌پور که سر در لاک و کار خودش داشت و می‌نوشت و منتشر می‌کرد و کمتر به حوزه‌هایی که به یک نویسنده درجه یک مربوط می‌شد ورود می‌کرد و کمی بعدتر درباره یکی از بهترین کتاب‌های او چند سطری می‌نویسیم اما اول  درباره خود شجاعی کمی بیشتر بدانیم.
شجاعی سال ۱۳۳۹ در تهران به دنیا آمد و اول دلش هوای درس خواندن در رشته کارگردانی داشت اما بعد به نمایشنامه‌نویسی و ادبیات دراماتیک گرایش پیدا کرد. او را یکی از نویسندگان به اصطلاح متعهد می‌دانند که به جز نویسندگی اهل انتشار مجله‌ای مثل مجله صحیفه، رشد جوان و انتشارات نیستان هم بود و هست.
شجاعی چیزی حدود120 کتاب تا امروز منتشر کرده که بعضی از این کتاب‌ها به زبان‌های دیگری هم ترجمه و در کشورهای مختلف منتشر شده‌اند و خودش هم در چند جشنواره‌ بین‌المللی به‌عنوان داور حضور داشته و در ایران هم مسئولیت‌های متعدد هنری و فرهنگی به عهده داشته و طی سالیان گذشته با نشر «نیستان»اش به چاپ آثاری که با طیف فکری و جهان‌بینی او سنخیت داشته در جامعه کتابخوان حضور داشته و چندین و چند کتاب از نویسندگان مختلف منتشر کرده است.
با این همه کتاب «کشتی پهلو گرفته» او از آن دست کتاب‌هاست که شما با هر دین و مذهب و کیش و مرام و مسلکی، می‌توانید آن را بخوانید و به‌عنوان یک آزاده با گوشه‌ای از رنج زنی که دختر رسول خدا بود و همسر علی‌ابن‌ابیطالب(ع) آشنا شوید.
این کتاب از همان ابتدا و اولین چاپ‌هایش با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شد و هنوز که هنوز است بسیاری آن را یکی از بهترین کتاب‌های سیدمهدی شجاعی نویسنده معاصر می‌دانند که توانست تأثیری عمیق بر مخاطبان خود بگذارد و از سوی دیگر شناختی شاعرانه اما درست از حضرت فاطمه زهرا (س)و مصایب و مظلومیتش ارائه بدهد.
همان‌طور که گفته شد کتاب به زبان شاعرانه و توأمان داستانی نوشته شده و ذکر مصایب می‌کند از زبان اطرافیان و خود آن حضرت. در واقع باید این کتاب را مرثیه‌ای منثور دانست که شامل ۱۴ فصل است و بسیاری از بزرگان ادبیات امروز آن را ستایش کرده‌اند و طبق آخرین آمارهایی که وزارت ارشاد از نسخه‌های چاپ شده این اثر ارائه داده چیزی نزدیک به 600هزارنسخه از «کشتی پهلو گرفته» تا امروز چاپ و منتشر شده است.
این کتاب، از آن دست کتاب‌هایی است که پیش از شروع از مخاطبش نمی‌پرسد تو اهل کجایی، یا چگونه دین و آیین و مذهبی داری. کتاب حاصل مصایبی است که به ناروا به دختر پیامبر اسلام(ص) و در نهایت شهادتش روا داشته شده و نثری دارد خوش‌خوان و شاعرانه که لحظه‌ای مخاطب آن را نه تنها پس نمی‌زند، که اشکی هم برگونه‌اش می‌نشاند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7543/19/566516/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها