وزیر صمت: عراق مطالبات ایران را تسویه کند




وزیر صنعت، معدن و تجارت، تسویه مطالبات کشورمان در بانک‌های عراقی بوسیله حواله یا تهاتر را مورد تأکید قرارداد و خواستار همکاری عراق در این حوزه شد.
علیرضا رزم‌حسینی در دیدار با وزیر تجارت عراق، افزود: راهبرد وزارت صنعت در حوزه تجارت بین‌المللی صادرات به ۱۵ کشور همسایه است که ۷۰ درصد صادرات ایران به این کشورها در سال‌جاری اجرایی شد. وی با اعلام اینکه عراق رتبه نخست صادرات ایران به کشورهای همسایه را در اختیار دارد، تأکید کرد: ایران به‌دنبال گسترش و تعمیق مراودات تجاری برای ارتقای سطح صادراتی است.
رزم‌حسینی پیرامون برخی ظرفیت‌های کشورمان توضیح داد: امروز تولید فولاد به ۳۰ میلیون تن رسیده، ظرفیت ۴۰۰ هزار تنی در حوزه مس پدید آمده و صادرات هشت میلیارد دلاری فلزات را نیز یادآور شد. به گزارش وزارت صمت، وی اضافه‌ کرد: ایران در آینده‌ای نزدیک به ظرفیت تولید بیش از ۵۲ میلیون تن فولاد دست خواهد یافت و در چهار سال آینده در حوزه تولید مس در شمار ۱۰ کشور برتر جهان جای خواهد گرفت و این ظرفیت‌ها، زمینه‌های مناسبی برای تعمیق روابط تجاری میان ایران و عراق است. رزم‌حسینی همچنین بر آمادگی کشورمان برای کشت فرامرزی در زمینه گندم، جو و ذرت در عراق تأکید کرد.
وی بر تسهیل امور واحدهای تولیدی و شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایران در عراق تأکید کرد و گفت: امروز ایران درحوزه خودروسازی آماده همکاری یا ایجاد شرکت مشترک در عراق و سرمایه‌گذاری مشترک است.
احداث و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره
همچنین به گزارش وزارت راه، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر تجارت عراق گفت: در موضوع حمل و نقل، گفت‌و‌گوی مناسبی انجام شد که امید است موانع رفع شوند. یکی از مشکلات تجار ما این است که بار در مرز تخلیه می‌شود و آسیب می‌بیند که تجار از این نظر با مشکلاتی مواجه هستند. توافق شد تا به شکل متوازن کامیون داران ایرانی و عراقی بتوانند در کشور همسایه تردد داشته باشند. همچنین مقرر شد تا کمیته فنی این موضوع را تعریف کند و بتوانیم تفاهمنامه حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور را به امضا برسانیم. وی با اشاره به فراهم شدن مقدمات آغاز احداث و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره افزود: در این خصوص گفت‌و‌گوهای فنی مناسبی انجام شد که تقریباً می‌توان اعلام کرد مقدمات برای تنظیم برنامه اجرایی راه‌آهن شلمچه - بصره فراهم شده است.
سند تفاهمنامه همکاری‌های ایران و عراق امضا شد
همچنین رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مراسم اختتامیه چهارمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق گفت: ایران و عراق در پایان چهارمین اجلاس همکاری بین دو کشور، تفاهمنامه همکاری‌های اقتصادی را امضا کردند. وی افزود: در اجلاس بحث‌های بسیار سودمندی را برای دو طرف به‌دنبال داشت و پیش‌بینی می‌شود منافع دو کشور را تأمین خواهد کرد. وزیر نیرو گفت: کمیته‌های فنی در بخش‌های مختلف تجارت تشکیل و درباره خدمات فنی و مهندسی و سایر موضوع‌های مورد علاقه بحث کردند. وی پیرامون مشکل اطلاع‌رسانی بهنگام درباره مقررات جدیدی که برای صادرات محصولات تدوین و این کار را با مشکل روبه‌رو ساخته، توضیح داد: ایران و عراق برای اختصاص وقت یک ماهه جلوتر برای آگاهی‌رسانی درباره این نوع مقررات توافق کردند. اردکانیان گفت: کمیته بازرگانی به‌عنوان زیر شاخه این اجلاس بزودی تشکیل جلسه خواهد داد و نیز کمیته‌های صنعت و امورمالی هم برای پیگیری مسائل مورد علاقه تشکیل خواهد شد.
تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک
وزیر نیرو پیرامون تشکیل جلسه درباره موضوع‌های آبی مورد علاقه دو کشور هم توضیح داد: قرار است بزودی با حضور وزیر منابع آبی عراق در تهران این موضوع پیگیری شود. به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: همچنین در این اجلاسیه پیشنهاد تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور مطرح و مورد حمایت قرار گرفت و امید است مسیر خود را ادامه دهد. اردکانیان گفت: علاوه براین ایجاد کریدور حمل‌ونقل دریایی و افزایش تعداد عبور هواپیماهای عراقی از آسمان ایران توافق‌های خوبی برای بررسی درخواست‌ها انجام شد. وی با بیان اینکه چارچوب‌های مناسبی برای همکاری‌های بخش دولت و خصوصی تدوین شد ابراز امیدواری کرد: کمیته پیگیری این مسائل بزودی اقدام لازم را به عمل آورد.‌‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7543/9/566470/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها