روحانی در جلسه هیأت دولت:

در لایحه بودجه نباید قانونگذاری انجام شود

- برخی تلاش دارند منشأ مسائل را به جای تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ناشی از مدیریت داخل بدانند - در مجلس قانونی تصویب نشود که امید و امنیت مردم از بین برود

گروه سیاسی / پایان شب سیاه تحریم‌ها و فشارحداکثری امریکا، سپید خواهد بود؟ حسن روحانی به‌عنوان رئیس قوه مجریه چنین عقیده‌ای دارد. رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت وزیران، با برشمردن شکست دونالد ترامپ و دولت او در به زانو درآوردن ملت ایران، ابراز اطمینان کرد که مقاومت و ایستادگی پایان روشنی دارد و از ماه‌های آینده مردم نتیجه این صبر خود را خواهند دید. او چرایی چنین خوشبینی و پیش‌بینی پایان روشن برای ایستادگی ملت را این‌طور تشریح کرد: دولت بعدی امریکا به هر سیاستی معتقد باشد بخوبی می‌داند که سیاست فشار حداکثری صددرصد شکست خورده و ادامه این مسیر امکانپذیر نیست و حتی اگر ترامپ هم موفق می‌شد، حداقل این را بخوبی می‌دانست با راهی که در پیش گرفته بود، موفق نخواهد شد. البته او پایان ریاست ترامپ بر دولت امریکا را همتراز فرار شاه در آستانه انقلاب توصیف کرد و آن را نشانه پایان بدفرجام قلدرمآبی، نژادپرستی و زیر پا گذاشتن قانون در دنیا دانست. او گفت روندها نشان داد که قانون‌شکنی‌های ترامپ فقط منحصر به سیاست خارجی نماند و سرانجام نوبت به خودِ ملت امریکا هم رسید.
پایان ترامپ؛ پایان تروریسم اقتصادی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی شکست و سقوط دولت ترامپ در امریکا را نشانگر پایان بدفرجام قلدرمآبی، نژادپرستی و زیر پا گذاشتن قانون در دنیا دانست و تأکید کرد که این روزها در واقع پایان یک دولت نیست، بلکه شکست سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی علیه یک ملت بزرگ است. رئیس جمهوری، فرار شاه معدوم به‌عنوان نماد پایان استبداد و استعمار خارجی را با سقوط یک مستبد دیگر در امریکا مشابه دانست و تأکید کرد: امروز بحث پایان یک دولت و آغاز یک دولت جدید در امریکا مطرح نیست، در آنجا هم سقوطی همراه با سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید را شاهد هستیم. او با اشاره به شکست سیاست‌های فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی دولت ترامپ گفت: آنان می‌خواستند زندگی مردم را به هم بریزند، اما اکنون در پایان این سه سال جنگ و خشونت و اقدامات تروریستی، شاهد احیای اقتصاد کشورمان هستیم و امروز در پایان سال 99 شاهد یک حرکت باثبات در اقتصاد کشور هستیم و مردم یک افق روشن‌تری را در پیش چشم خود می‌بینند.
رئیس جمهوری، شاخص رشد اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف را به معنای شکست قطعی تروریسم اقتصادی امریکا دانست و افزود: حالا طراحان این سیاست هم در حال سرنگونی هستند و حیات سیاسی آنان برای همیشه تمام شده است. روحانی گفت: یک رئیس جمهوری که فهم سیاسی نداشت، بر این کشور مسلط شده بود و متأسفانه یک وزیر خارجه سفیه و یک مشاور امنیت ملی افراطی نادان هم در کنارش قرار گرفته بود و خود او هم تفکر تاجرمآبی و قماربازی داشت و با این تفکر کار را پیش می‌برد و اکنون پایان کار آنان را دیدیم.
پیروزی ملت ایران، شکست ملت امریکا
رئیس جمهوری با بیان اینکه در روزی که مردم ایران احساس پیروزی می‌کنند، مردم امریکا شاهد یک شکست بزرگ هستند، ادامه داد: امروز شاهد یک شکاف بزرگ در داخل امریکا هستیم. ما می‌گفتیم وقتی فردی نسبت به ملت‌های مظلوم و مستقل دنیا قانون‌شکنی می‌کند، روزی هم نوبت خودِ ملت امریکا می‌رسد، اما کسی باور نمی‌کرد که این انسان قانون‌شکن نسبت به ملت، امنیت و حتی نسبت به مرکز قانونگذاری خودشان هم دستور آشوب بدهد و مردم را علیه همان دموکراسی‌ تحریک کند.
او با اشاره به اینکه مسیر زیر پا گذاشتن تعهدات و مقررات بین‌المللی نه به نفع ملت‌هاست نه به نفع خودِ ملت امریکا، تأکید کرد: ملت امریکا شاهد بود که این فرد چه صدمه‌‌هایی زد و بازگشت حیثیت و اعتماد جهانی به امریکا سال‌ها طول می‌کشد.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به تلاش رسانه‌های ضدایرانی خارج از کشور، گفت: این رسانه‌ها به جای روایت ظلم‌ها و جنایات امریکا دنبال نادیده انگاری همه این ظلم‌ها و فشارها هستند و با پرده‌پوشی جنایات امریکا مدام می‌گویند مدیران ایران ضعیف هستند.
تفاوت 95 و 99 را باید در تروریسم اقتصادی جست
روحانی، با بیان اینکه در سال‌های 95 و 99 مدیران این دولت کشور را با روحیه، تجریه و توان اداره کرده‌اند، تصریح کرد: هر تفاوتی بین سال 95 با 99وجود دارد به جنایت و تروریسم امریکا و فشارهای اقتصادی غلط و نابجای این کشور مربوط می‌شود.
رئیس جمهوری با تأکید بر ناموفق بودن فشارهای حداکثری و تحریم‌های امریکا علیه ملت ایران در طول سه سال گذشته، گفت: اطمینان دارم مقاومت و ایستادگی پایان روشنی دارد و از ماه‌های آینده مردم نتیجه این صبر خود را خواهند دید. دولت بعدی امریکا به هر سیاستی معتقد باشد بخوبی می‌داند که سیاست فشار حداکثری صددرصد شکست خورده و ادامه این مسیر امکانپذیر نیست و حتی اگر ترامپ هم موفق می‌شد، حداقل این را بخوبی می‌دانست با راهی که در پیش گرفته بود، موفق نخواهد شد.
او با اشاره به اینکه صبر مردم، درایت رهبری، تلاش دولت و همکاری و همراهی قوای دیگر ما را به این نتیجه رسانده است، افزود: در مخیله دشمنان ما این بود که سه ماه بعد از اعمال فشار حداکثری، نظام ایران دیگر نیست اما نمی‌فهمیدند که سه سال بعد از آن، خودشان هستند که سرنگون می‌شوند و پایان غم انگیز زندگی سیاسی خود را رقم می‌زنند.
مبنای بودجه، لایحه دولت است
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، همکاری دولت و مجلس برای بررسی لایحه بودجه 1400 را ضروری خواند و افزود: لایحه بودجه بیشتر رنگ اجرایی دارد و در قانون اساسی نیز در مورد آن با لحن خاصی صحبت شده است.
روحانی با بیان اینکه تهیه و تدوین لایحه بودجه با دولت است و مجلس باید آن را رسیدگی و تصویب کند، اظهارکرد: مطابق قانون اساسی برنامه و بودجه کشور به صورت مستقیم برعهده رئیس جمهوری است و هیچ جایی قانونگذار تعبیری به این محکمی ندارد. از این‌رو آنچه باید در مجلس تصویب شود لایحه دولت است نه طرح مجلس، البته در مسیر تصویب بودجه تغییراتی هم صورت می‌گیرد که معمولاً بین 2 تا 3 درصد بوده است.  او با تأکید بر اینکه در لایحه بودجه نباید قانونگذاری انجام شود، گفت: شورای نگهبان هم در این زمینه بسیار و در مورد مسائل مالی حساس است، دولت و مجلس باید در تصویب لایحه بودجه با یکدیگر همکاری و همراهی کنند.
بودجه سال آینده تورم‌زا نباشد
رئیس جمهوری درباره برخی مخاطرات پیش روی بودجه سال آینده نیز گفت: خطر این است که در بررسی لایحه بودجه از سوی نمایندگان درآمدهایی در نظر گرفته شود که تورم ایجاد کند و تأکید دولت بر این است که قدرت خرید مردم را در سال آینده تا 25 درصد بالا ببریم و فشار جدیدی به مردم وارد نشود.
روحانی با تأکید بر اینکه مالیات باید متعادل باشد زیرا فشار آن در نهایت بر دوش مردم و مصرف کنندگان خواهد بود، افزود: باید دقت کنیم که فشار نهایی در افزایش مالیات‌ها بر کجا وارد می‌شود.
رئیس جمهوری تقویت ارزش پول ملی را از نکات مهم برای دولت در لایحه بودجه عنوان کرد و با تأکید بر تلاش دولت برای کاهش قیمت دلار در سال آینده، افزود: قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به 15 تا 16 هزار تومان کاهش خواهد یافت، البته امروز شرایط ما نسبت به گذشته بهتر است و اطمینان دارم که در آینده هم بهتر از این خواهد شد.
رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به اهمیت موضوع امنیت در اقتصاد کشور، گفت: در مجلس چیزی تصویب شود که امید و اعتماد مردم در سرمایه‌گذاری دچار مشکل نشود، باید به این امنیت توجه کنیم و چیزهایی که دولت، مجلس و قانون به مردم قول داده دچار تغییرات نشود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7543/1/566418/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها