وضعیت قرمز امنیتی در امریکا


زهره صفاری
خبرنگار
 همزمان با افزایش نگرانی‌ها از تکرار آشوب کاخ کنگره در آستانه مراسم تحلیف «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، مقامات اف بی آی از احتمال وقوع حملات مشابه تا زمان این مراسم خبر داده و در 50 ایالت امریکا تا 24 ژانویه وضعیت فوق‌العاده امنیتی اعلام کردند. بنا به اعلام منابع خبری کاخ سفید، همزمان «دونالد ترامپ» نیز که با صف‌آرایی دموکرات‌ها و شماری از هم‌حزبی‌هایش برای اخراج زودهنگام او از کاخ سفید پایان خوشی را در انتظار خود نمی‌بیند، در محافل خصوصی «آنتیفا» را پشت این آشوب‌ها معرفی کرده، اما با اعلام وضعیت اضطراری در پایتخت، بر لزوم حفظ امنیت در روزهای مانده تا آغاز دولت جدید تأکید کرده است.به گزارش «سی ان ان»، با اعلام وضعیت قرمز امنیتی در امریکا و لغو سفرهای تفریحی و گردشگری به پایتخت تا چهار روز پس از مراسم تحلیف، پنتاگون نیز حدود 15 هزار نفر از افسران گارد ملی را برای تأمین امنیت مراسم افتتاحیه «جو بایدن» تعیین کرده است. در این شرایط رئیس جمهوری منتخب امریکا نیز اعلام کرد که هیچ هراسی برای اجرای مراسم سوگند در بیرون ساختمان کنگره ندارد اما افرادی که آشوب به پا کرده‌اند، باید شناسایی و دستگیر شوند.
اف بی آی در حال حاضر بررسی بیش از 70 هزار فیلم و عکس را برای ردگیری متهمان در دستور کار قرار داده و تاکنون شمار زیادی از آشوبگران را دستگیر و دو افسر پلیس که با سلفی گرفتن، آشوبگران را همراهی کرده‌اند، تعلیق از کار شده‌اند.
 روزهای سخت رئیس جمهوری
دردسر واقعی «دونالد ترامپ» در روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید از ساعاتی پس از کنترل آشوب‌های کاخ کنگره با پافشاری «نانسی پلوسی» و شماری از اعضای مجلس نمایندگان برای استیضاح رئیس جمهوری آغاز شد. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که شماری از جمهوریخواهان نیز در این طرح همراه شدند و «پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان به «پنس» معاون ترامپ هشدار داد که در صورت برکنار نکردن رئیسش، استیضاح را به جریان می‌اندازد.
گرچه «پنس» واکنشی به این امر نداشت اما با توجه به تمایل او به حضور در مراسم تحلیف «بایدن»، گمانه‌زنی‌ها درباره اختلافات او و ترامپ بالا گرفت. تا اینکه شامگاه دوشنبه و ساعاتی پیش از ارائه پیش‌نویس استیضاح به مجلس نمایندگان، رئیس جمهوری و معاونش برای اولین بار از زمان حمله به کنگره امریکا، در اتاق بیضی کاخ سفید با یکدیگر دیدار و گفت‌وگویی صمیمانه داشتند. به نوشته «ای بی سی» نیوز، برخلاف شایعات، منابع نزدیک به کاخ سفید اعلام کردند: «دو طرف در یک گفت‌وگوی عالی درباره وقایع پیش رو صحبت کرده و متعهد به ادامه کار در جهت منافع کشور شدند.» با این نتیجه صبح دیروز پیش‌نویس استیضاح در مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.
اما این تازه آغاز راه برکناری «ترامپ» و حتی محرومیت او از حضور دوباره در کاخ سفید است چراکه به نوشته «ان بی سی» نیوز در صورتی که این پیش‌نویس روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان به تصویب برسد، به گفته «میچ مک کانل» رئیس اکثریت جمهوریخواه سنا، نزدیک‌ترین زمان برای بررسی این پیشنویس، در آستانه مراسم تحلیف «جو بایدن» خواهد بود مگر اینکه اعضای سنا به اجماعی کلی برای این اقدام برسند. این در حالی است که بسیاری از جمهوریخواهان بر این باورند که پروسه استیضاح در پایان 100 روز نخست ریاست‌جمهوری بایدن ادامه خواهد یافت.
 ناآرامی‌ها در درون کاخ سفید
در این چند روز کاخ ریاست جمهوری امریکا نیز شرایط مساعدی ندارد و بسیاری از کارکنان و وزرای دولت ترامپ استعفا داده و او را ترک کرده‌اند. اما در این میان با وجودی که رئیس جمهوری امریکا بر عدم حضور در مراسم تحلیف جانشینش تأکید کرده، به نوشته «ان زد هرالد»، گزارش‌هایی منتشر شده که «ایوانکا» دختر بزرگ ترامپ تصمیم به حضور در این مراسم به رغم مخالفت پدرش را دارد.
از سوی دیگر تهدیدهای روز افزون در حوالی کاخ سفید رئیس امنیت داخلی امریکا را نیز به استعفایی ناگهانی واداشته تا این پست مهم نیز در این روزها بلاتکلیف بماند.
این در حالی است که «ان بی سی نیوز» نوشته است، رئیس کمیسیون قضایی سنا خواستار ابطال پروانه وکالت «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ شده است. او چند روز قبل از تصمیم خود برای تشکیل تیم حقوقی ترامپ برای دفاع در دادگاه استیضاح خبر داده بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7542/1/566279/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها