ربیعی: ادعای پنهان کردن ارزها و اینکه بودجه برای فروپاشی تدوین شده، کذب محض و افترا است

پاسخ به اتهامات بودجه‌ای


گروه سیاسی / سخنگوی دولت برخی اظهارنظرهای نمایندگان درباره بودجه، مانند اینکه «بودجه برای فروپاشی تنظیم شده است» یا ادعای پنهان کردن ارز برای کاهش قیمت در زمان روی کارآمدن دولت بایدن را حرف‌های بی‌اساس و بدون محاسبه و تنازعات بیهوده توصیف کرد که دردی از مردم را درمان نمی‌کند.
به گزارش ایرنا، علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود که به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، درباره اظهارنظرهای بحث برانگیز این عده از نمایندگان، با اشاره به اینکه در آستانه دو نقطه عطف قرن جدید و شکست ترامپ، نیاز داریم خارج از هیاهو و تنازعات بیهوده، بودجه مناسبی را ارائه کنیم، تصریح کرد: لایحه بودجه ماحصل مطالعات همه جانبه کارشناسان خبره دولت و مبتنی بر اقتضائات اقتصادی است که بر اساس قواعد و شرایط کشور تهیه شده است.
او کلی‌گویی‌ها درباره بودجه مانند اینکه «بیشترین عواید بودجه نصیب دلالان خواهد شد» یا «بودجه منجر به فروپاشی نظام می‌شود» و اینکه «اینها ارزها را پنهان کردند تا در شرایط دیگر وارد کنند» را تعابیر غیراقتصادی و غیرکارشناسی، مغایر مصلحت جامعه، فاقد بنیه علمی و اقتصادی و بیشتر رفتار سیاسی و اتهامی علیه دولت دانست و گفت: ما نمی‌خواهیم منازعه سیاسی کنیم، اما به عنوان نماینده دولت مایلم به ما بگویند کدام بخش لایحه و در کجا موجب رانت و سودجویی و دلالی هست و کجای آن موجب فروپاشی نظام و شما چه تصمیم جایگزینی دارید تا درباره آن بحث کنیم.
تعابیر برخی نمایندگان
از آن سوی آب‌ها شنیده می‌شود
ربیعی با بیان اینکه تعابیر تندی مانند فروپاشی نظام را بیشتر از آن سوی آب‌ها می‌شنویم، این تعابیر را زمینه‌ساز آزرده شدن روح جامعه دانست و گفت: نایب رئیس مجلس (قاضی‌زاده هاشمی) سخنی را مطرح کرده مبنی بر اینکه دولت منابع ارزی را ذخیره کرده تا با روی کار آمدن بایدن، قیمت دلار کاهش پیدا کند، البته وی عنوان کرده من این را شنیده‌ام و مشخص نیست که صحت داشته باشد یا نه. ظاهراً دوستان ما از آثار و تبعات این گفتار مطلع نیستند، اگر این موضوع اندکی هم صحت داشته باشد یک خیانت بزرگ محسوب می‌شود (اما اگر صحت نداشته باشد) بیان این موضوع بدون تحقیق، جفای بزرگ به ملت و دولت است.
سخنگوی دولت ادامه داد: این سخن، کذب محض و تکرار افتراهایی است که معمولاً از رسانه‌های ضد ایرانی شنیده می‌شود. خود وی (نایب رئیس مجلس) در صحبت‌های خود می‌گوید نمی‌دانم درست است یا نه؛چیزی را که مطمئن نیستید نباید بیان کنید. از وزارت نفت و حتی بانک مرکزی و کارشناسان مختلف سؤالات زیادی پرسیدیم هیچ اطلاعی از این ارزهای ادعایی وجود ندارد. بهتر است یک مورد را اعلام کنند که این پول کجاست؟
دفاع ربیعی از ارز 4200 تومانی
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، با بیان اینکه دولت بودجه سال آینده را شفاف در منظر افکار عمومی قرار داده است، دو تصمیم کمیسیون تلفیق، یعنی افزایش سهم نفت در منابع عمومی را زمینه‌ساز کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت تعرفه‌ها را زمینه ساز افزایش تورم دانست و گفت: البته دوستان می‌گویند افزایش نرخ ارز به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان هنوز نهایی نیست، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این تصمیم هم انتظار تورمی را افزایش می‌دهد و هم علیه ارزش پول ملی و دادن علائم نامناسب به ثبات بازار است.
ربیعی درباره ارز 4200 تومانی پیشنهادی دولت در بودجه برای تأمین کالاهای اساسی نیز با بیان اینکه بدون درک شرایط مردم در هر دوره تاریخی خود نمی‌توانید قضاوت کنید، و در بحران زندگی مردم باید حمایت شود، افزود: تصمیم ارز ۴۲۰۰ تومانی با همه اشکالاتش، برای دفاع از زندگی مردم در دوران بحران تحریم اتخاذ شد، البته می‌توانند هرکس  را که سوء‌استفاده کرده  به قوه قضائیه معرفی کنند. ربیعی در ادامه اظهارات خود، دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق مانند افزایش مبنای محاسبه قیمت ارز و افزایش پیش‌بینی‌های مالیاتی را پیش‌بینی درآمد واهی، در مقابل هزینه‌های قطعی توصیف و اظهار کرد: اولین نگرانی ما درآمدهای واهی است و هزینه‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند.
او با بیان اینکه پیش‌بینی درآمدهای واهی و غیرقابل وصول به کسری بودجه تبدیل شده و با فشار بر پایه پولی و نقدینگی نهایتاً به سمت تورم کشیده می‌شود، افزود: حتی امسال نتوانستیم درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده را به طور کامل محقق کنیم، اما امروز همین را برای سال آینده افزایش می‌دهیم.
سخنگوی دولت، در بیان اشکالات دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق، به لغو قوانین دائمی در بودجه یک‌ساله اشاره کرد و گفت: ما مجوز دادیم که هرکس در مناطق آزاد کار می‌کند، در سال به مقدار مشخصی از پرداخت مالیات معاف است، افراد هم زندگی و سرمایه‌گذاری‌ خود را بر این اساس سامان دادند. ما نمی‌توانیم با یک قانون یک‌ساله برنامه‌ریزی ۱۰ و ۲۰ ساله افراد را زیر سؤال ببریم. (اینکه ناگهان) تصمیمی بگیرید و اعلام کنید فلان‌جا اینقدر سال از مالیات معاف خواهد بود، در این صورت چه کسی داوطلب سرمایه‌گذاری خواهد بود؟ زیرا این امر برنامه‌ریزی درازمدت سرمایه‌گذاران را دچار اختلال می‌کند.
ارائه یارانه 120 هزار تومانی به ۹ میلیون نفر
سخنگوی دولت در ادامه این نشست، درباره نحوه پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی به عنوان مصوبه مجلس، با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت منابع ناچار شدیم طرح کمک‌های کرونایی دولت و یارانه معیشتی مجلس را تلفیق کنیم، گفت: در مصوبه مجلس برای افراد دهک‌های پایین، پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی پیش‌بینی شده بود که ما به ۹ میلیون نفر از شهروندان که مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند پرداخت کردیم که اطلاعات آن در سایت است. ربیعی با بیان اینکه حدود ۴۰ میلیون نفر باقی‌مانده هم مشمول یارانه صد هزار تومانی شدند و همه بموقع این یارانه را دریافت کردند، اظهار کرد: مابقی افراد این یارانه را نگرفتند، زیرا قرار نبود این یارانه به همه پرداخت شود. این یارانه بر اساس اطلاعات بانک رفاه ایرانیان به دهک‌های پایین، دریافت کنندگان حمایت‌های معیشتی، حقوق‌بگیران و کسانی که درآمدی نداشتند پرداخت شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7542/1/566274/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها