به نام تاریخ



23 دی
امروز زندگی و آثار چهره‌های بزرگ ادبی ادبیات ایران را مرور می‌کنیم که متولد امروز هستند یا در چنین روزی درگذشته‌اند.
تولدها
محمدعلی جمالزاده: پدر داستان کوتاه فارسی سال 1270 در چنین روزی به دنیا آمد. محمدعلی جمالزاده در دوران جنگ جهانی اول با مجله کاوه در برلین که از سال 1916 منتشر می‌شد، همکاری کرد. نخستین مجموعه داستان‌های کوتاه ایرانی را سال 1300 به‌نام «یکی بود و یکی نبود» در برلین منتشر کرد و پس از آن داستان‌های «عمو حسینعلی»، «سر و ته یه کرباس»، «دارالمجانین»، «زمین، ارباب، دهقان»، «صندوقچه اسرار»، «تلخ و شیرین»، «شاهکار»، «قصه‌های کوتاه برای بچه‌های ریش دار»، «قصه ما به سر رسید»، «صحرای محشر»، «هفت کشور»، «کهنه و نو» و «آسمان و ریسمان» از او منتشر شدند. جمالزاده به‌دلیل علاقه به ادبیات کتاب‌های «گنج شایان»، «چندنامه سعدی یا گلستان نیکبختی»، «قصه قصه ها»، «فرهنگ لغات عوامانه»، «سرگذشت حاجی بابابی اصفهانی» و «اندک آشنایی با حافظ» را هم نوشت و منتشر کرد. او سال 1965 نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. جمالزاده سال 1376 درگذشت.
محمود اعتماد زاده: نویسنده و مترجمی که بیشتر او را با نام «م.ا. به آذین» می‌شناسید سال 1293 متولد شد. محمود اعتماد‌زاده جزو دانشجویان اعزامی ایران به فرانسه در سال 1311 بود و پس از بازگشت به ایران مدتی در نیروی دریایی مشغول به کار شد. در همان دوران مقاله‌هایی برای نشریه‌هایی مانند «مردان کار» می‌نوشت اما به‌دلیل اینکه کارکنان ارتش ممنوع القلم بودند آنها را با نام مستعار «م.ا. به آذین» منتشر می‌کرد. او در اواخر دهه 30 سردبیر مجله ادبی صدف و هفته نامه کتاب هفته و نشریه پیام نو شد. در این سال‌ها داستان هم می‌نوشت و سال 1323 مجموعه داستانی از او به‌نام «پراکنده» منتشر شده بود. نخستین رمان بلندش «دختر رعیت» نام داشت و پس از آن «نقش پرند»، «مهره مار»، «قالی ایران»، «شهر خدا»، «میهمان این آقایان»، «از آن سوی دیوار»، «کاوه»، «از هر دری...» و «نامه‌هایی به پسر» را نوشت. اعتمادزاده آثار بسیاری از نویسندگان بزرگ جهان مانند رومن رولان، بالزاک و شکسپیر را به فارسی ترجمه کرد و «بابا گوریو»، «زنبق دره»، «زن سی ساله»، «جان شیفته»، «شاه لیر»، «زمین نوآباد»، «دن آرام»، «هملت»، «فاوست» و «استثنا و قاعده» از آثار معروفی هستند که با ترجمه او منتشر شدند. اعتمادزاده سال 1385 درگذشت.
هاروکی موراکامی: نویسنده مشهور ژاپنی سال 1949 در چنین روزی متولد شد. پدر و مادر هاروکی موراکامی ادبیات ژاپنی تدریس می‌کردند و او از کودکی با ادبیات و آثار مطرح نویسندگان جهان آشنا شد. وقتی 29 ساله شد شروع به نوشتن داستان کرد و «به آواز باد گوش بسپار» اولین رمانش بود که در سال 1979 منتشر شد. رمانی که موفق شد و موراکامی را به ادامه کار تشویق کرد. پس از آن رمان «پین بال 1973» را نوشت و با «سرزمین عجایب بی‌رخم و پایان جهان» در سال 1985 بیشتر شناخته شد. پس از آن از ژاپن مهاجرت کرد و رمان‌های «برقص، برقص، برقص»، «چوب نروژی»، «جنوب مرز، غرب خورشید»، «سرگذشت پرنده کوکی»، «کافکا در کرانه»، «پس از تاریکی»، «1 کیو 84» و «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» و مجموعه داستان‌های «پس از زلزله»، «فیل ناپدید می‌شود»، «بید کور، زن خفته»، «مردان بدون زنان» و کتاب «وقتی از دویدن حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم» را نوشت و منتشر کرد. موراکامی در این سال‌ها جایزه جهانی فانتزی، جایزه فرانک اوکانر و جایزه فرانتس کافکا را به دست آورده است.
 نصرالله قادری نمایشنامه نویس و کارگردان، نصرالله مردانی شاعر، فردین خلعتبری آهنگساز، جوزپه د ریبرا نقاش اسپانیایی، شارل پرو نویسنده فرانسوی، جک لندن نویسنده امریکایی، دیوید میچل نویسنده بریتانیایی، پاکسیما مجوزی داستان نویس، غلامحسین نصیری‌پور شاعر، محمد علیزاده خواننده و زین ملک خواننده پاکستانی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
سید جعفر شهیدی: مورخ و پژوهشگر و رئیس مؤسسه لغت نامه دهخدا سال 1386 در چنین روزی درگذشت. سیدجعفر شهیدی متولد سال 1297 بود و در فقه و علوم دینی تحصیل کرد و همزمان به ادبیات هم بسیار علاقه داشت. علی اکبر دهخدا پس از آشنایی با شهیدی از او دعوت به همکاری کرد و او را کم نظیر خواند. او سال‌ها در مؤسسه لغت نامه دهخدا فعالیت کرد و پس‌از درگذشت محمد معین رئیس این مؤسسه شد. از جعفر شهیدی کتاب‌هایی مانند «جنایات تاریخ»، «مهدویت و اسلام»، «شرح لغات و مشکلات دیوان انوری»، «عرشیان»، «شرح مثنوی دفتر چهارم، پنجم و ششم» به جا مانده است.
 سالروز درگذشت آگاتا کریستی نویسنده انگلیسی و ایرج گرگین گوینده تلویزیون هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/20/566261/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها