دور خیز 62 فیلم برای نمایش در جشنواره فیلم فجر


گروه فرهنگی / با بازگشایی سالن‌های سینما از روز یکشنبه 21 دی‌ماه روحی تازه در برگزاری جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر دمیده شد. مهم‌ترین رویداد سینمایی کشورمان که قرار بود صرفاً برای هیأت داوران برگزار شود حالا مخاطب بیشتری پیدا کرده و علاوه بر نمایندگان رسانه‌های خبری و عوامل فیلم‌ها، حتی تعبیر رؤیای نمایش مردمی را هم در پیش رو دارد. فعلاً تهران و تعدادی از شهرستان‌ها از وضعیت قرمز و نارنجی خارج شده‌اند و این دو گزاره جدی‌تر شده است. طبق گفته محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، نمایش فیلم‌ها برای اهالی رسانه و سینما، در برج میلاد قطعی شده و احتمال اضافه شدن پردیس سینمایی ملت هم وجود دارد. درباره سینماهای مردمی اگرچه اظهارنظر رسمی از سوی برگزارکنندگان جشنواره اعلام نشده؛ اما حرف و حدیث‌ها حکایت از آن دارد که نمایش آثار برای علاقه‌مندان سینما هم جدی است. آن‌طور که محمدرضا صابری (سخنگوی انجمن سینماداران) به ایلنا گفته این اهتمام از سوی برگزارکنندگان جشنواره و سازمان سینمایی وجود دارد. او حتی ابراز امیدواری کرده که ظرف همین هفته سینماهای مردمی جشنواره هم اعلام شود.
روز گذشته (22 دی‌ماه) همزمان با آغاز فعالیت هیأت داوران این دوره از جشنواره، لیست فیلم‌های حائز شرایط شرکت در بخش سودای سیمرغ سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر هم اعلام شد. 110 فیلم متقاضی حضور با قوانین جشنواره از جمله سال تولید، دارا بودن پروانه ساخت سینمایی، ارائه نشدن فیلم در دوره گذشته جشنواره و... مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت ۶۲ فیلم واجد شرایط شرکت در جشنواره شناخته شد. در جدولی که از سوی روابط عمومی جشنواره منتشر شده وضعیت پروانه نمایش فیلم‌های این دوره نیز مشخص شده که در این بین برای ۱۴ فیلم تاکنون پروانه نمایش صادر شده و ۴۸ فیلم در دست بررسی شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی قرار دارد. «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله، «ابلق» نرگس آبیار، «تی‌تی» آیدا پناهنده، «شیشلیک» محمد حسین مهدویان، «طلا خون» ابراهیم شیبانی، «روشن» روح‌الله حجازی، «بدون همه چیز» محسن قرایی، «چپ، راست» حامد محمدی «کارور» احمد مرادپور، «ستاره بازی» هاتف علیمردانی در کنار «رمانتیسم عماد و طوبا» کاوه صباغ‌زاده، «آهو» هوشنگ گلمکانی، «گیج‌گاه» عادل تبریزی، «خط فرضی» فرنوش صمدی، «روزی روزگاری آبادان» حمیدرضا آذرنگ، «مجوز خروج» کیارش اسدی‌زاده، «خورشید آن ماه» ستاره اسکندری و... مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که در این فهرست قرار دارند.
حضور فیلم‌های «خط فرضی» فرنوش صمدی و «تی‌تی‌» آیدا پناهنده در این جدول گویای آن است که شورای سیاستگذاری جشنواره با حضور فیلم‌هایی که در جشنواره‌های بین‌المللی به نمایش در آمده‌اند، مخالفتی ندارد؛ البته در این باره هنوز خبر رسمی منتشر نشده است. عدم اطلاع‌رسانی شفاف در این باره، صاحبان برخی فیلم‌ها همچون «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری را با سردرگمی مواجه کرده است. پیش از این نگار اسکندر،فر تهیه‌کننده این فیلم عنوان کرده بود که متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر و ابهام درباره وضعیت این آثار باعث شده که فرم حضور در جشنواره را پرنکند.
همچنین آن‌طور که دبیرخانه جشنواره اعلام کرده از بین فیلم‌های متقاضی شرکت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، ۵ فیلم روشنایی (کامشاد کوشان)، ترانه‌های پدری (محمد بصیری)، بانک‌زده‌ها (جواد اردکانی)، موافقت اصولی (امیر پورکیان)، کوسه (علی عطشانی) به علت مسائل فنی و آماده نبودن از شرکت در جشنواره انصراف دادند. بر این اساس از همین حالا گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره فهرست مدعیان سیمرغ بازیگری هم آغاز شده است. در میان بازیگران مرد در غیاب نوید محمدزاده به‌خاطر عدم حضور فیلم «شب داخلی دیوار» وحید جلیلوند، نام پرویز پرستویی(بدون همه چیز)، شهاب حسینی (طلاخون)، بهرام رادان (ابلق)، امین حیایی (قاتل و وحشی)، رضا عطاران (شیشلیک)، حامد بهداد (گیج‌گاه)، هادی حجازی‌فر (بدون همه چیز)، محسن تنابنده (روزی روزگاری آبادان)، هوتن شکیبا (ابلق) و حتی پژمان جمشیدی (شیشلیک و خط فرضی) در کنار بازیگران طنزی چون رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی و سروش صحت (چپ راست) به چشم می‌خورد. فاطمه معتمدآریا (روزی روزگاری آبادان)، باران کوثری (بدون همه چیز و گیج‌گاه)، الناز شاکردوست (تی‌تی و ابلق)، هدیه تهرانی (بدون همه چیز)، لیلا حاتمی (قاتل و وحشی)، سحر دولتشاهی (خط فرضی)، مریلا زارعی (کارور)، فرشته صدرعرفایی (شهربانو) و... از جمله بازیگران زنی هستند که اگر استعداد تازه‌ای در جشنواره نباشد نام‌شان از همین حالا به‌عنوان کاندیداهای احتمالی بهترین بازیگر زن این دوره شنیده می‌شود.
از روز دوشنبه هیأت داوران جشنواره متشکل از محمد احسانی، ساره بیات، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سید جمال ساداتیان و مصطفی کیایی این 62 فیلم را داوری می‌کنند و قبل از برگزاری جشنواره فهرست 22 فیلم که در بخش‌های مختلف نامزد دریافت جایزه هستند مشخص خواهد شد. این لیست، فهرست نهایی خواهد بود که در صورت ادامه فعالیت سالن‌های سینما به نمایش در می‌آیند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/19/566247/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها