روزی که رسانه‌ها داغدار شدند

پرواز آخر


عقربه‌های ساعت 14 و 10 دقیقه روز سه‌شنبه 15 آذر‌ سال 1384 را نشان می‌داد که ناگهان صدای انفجاری در غرب تهران و کمی آن سو‌تر از میدان آزادی شنیده شد و بعد خبر خیلی زود در شهر و کشور پیچید. هواپیمای c-130 ارتش که از چند ساعت قبل‌تر قرار بود خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌‌های داخلی را برای پوشش خبری رزمایش «عاشقان ولایت» به جنوب ببرد در شهرک مسکونی توحید سقوط کرد. حادثه‌ای که در آن ۱۲۸ نفر جان باختند (94 نفر داخل هواپیما که بیشتر آنها خبرنگار و عکاس بودند و 34 نفر از ساکنان مجتمع مسکونی) و بیش از 100 نفر زخمی شدند.
شبکه ایمنی هوانوردی در گزارش خود درباره لحظه سقوط هواپیما نوشت:  «هواپیمای هرکولس، فرودگاه مهرآباد را به سمت بندرعباس ترک کرد. مسافران هواپیما تعدادی از خبرنگاران ایرانی بودند که قرار بود رزمایشی را پوشش خبری دهند. خلبان مشکل فنی را حدود ۸ دقیقه پس از برخاستن اعلام و درخواست فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد را می‌کند. در حین نزدیک شدن به باند شمارهٔ 92L با استفاده از سامانه ابزار فرود، هواپیمای c-130 به یک مجتمع مسکونی ۱۰ طبقه در منطقهٔ مسکونی «آذری» برخورد کرد. میدان دید در زمان حادثه در حدود ۱۵۰۰ متر گزارش شده‌ است.»
یکی از شاهدان عینی درباره حادثه به رسانه‌ها گفته بود: «هواپیما به‌صورت کج و با زاویه زیادی به زمین نزدیک شد و سقوط کرد.» یکی دیگر از اهالی منطقه هم گفته است: «ناگهان صدای انفجار مهیبی رخ داد و دود غلیظی از یکی از بلوک‌های شهرک توحید برخاست.هیچ چیز معلوم نبود، فقط دود بود و خاک و شعله‌های آتشی که همه ساختمان را گرفته بود.»
بعد از وقوع حادثه تیم‌های امدادی و آتش‌نشانی به محل اعزام شدند اما بجز عملیات اطفای حریق کار چندانی از کسی برنمی‌آمد و تمامی مسافران هواپیما و تعداد زیادی از ساکنان مجتمع مسکونی توحید جانشان را از دست دادند. همچنین درجریان عملیات امدادی، ساکنان ۶۰ واحد مسکونی مجتمع توحید خانه هایشان را تخلیه کردند.
روز 15 آذر را باید روز داغدار شدن رسانه‌ها در ایران دانست، بیشتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی در آن روز یک یا دو همکار خود را از دست دادند؛ این حادثه به‌عنوان یکی از بزرگترین حوادث تلخ تاریخی از نظر میزان جان باختن اهالی رسانه هم محسوب می‌شود.
برای بررسی دلایل این حادثه تیمی از سوی ارتش مشخص شد اگرچه  همان روزهای اولیه اعلام شد این هواپیما جعبه سیاه نداشته است. تأخیر ۵ ساعته هواپیما به علت نقص فنی و انجام پرواز در این شرایط، عدم ایمنی هواپیما، انتقال خبرنگاران با هواپیمای نظامی و غیرمسافری و عدم اجازه فرود به هواپیما در فرودگاه‌های نزدیک مانند امام خمینی ازجمله مسائلی بود که به‌عنوان دلایل اصلی این حادثه از آنها نام برده می‌شود.یک سال پس از حادثه، سازمان قضایی نیروهای مسلح مقصران سقوط هواپیمای c-130 را گروهی از فرماندهان، مسئولان و کارکنان فنی پایگاه هوایی مهرآباد و بخش‌های مراقبت پرواز اعلام کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/16/566230/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها