اخبار




سخنگوی ناجا:
فقر و بیکاری عامل افزایش سرقت است

گروه حوادث / «مردم می‌خواهند یک بستر آرام برای فعالیت‌های روزمره داشته باشند و این را از پلیس طلب می‌کنند. مبارزه با اراذل و اوباش و قانون شکنان به طور مستمر در دستور کار پلیس قرار دارد، قانون هم در این زمینه وظیفه پلیس را مشخص کرده است.»
به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، «سردار مهدی حاجیان» معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در نشست خبری که صبح دوشنبه
بیست و دوم دی در مرکز فرماندهی ناجا برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: نگاه امروز پلیس این نیست که بگوید من مأمور و معذور هستم بلکه خود را مأمور و مسئول می‌داند. پلیس از مردم و برای مردم و در خدمت مردم است. در این زمینه اصحاب رسانه نیز شرکای کاری ما در حوزه نظم و امنیت و در واقع رسانه پل ارتباطی بین مردم و پلیس است.

انتشار کلیپ‌های جرایم در فضای مجازی
سردار حاجیان در مورد انتشار کلیپ‌های سرقت و جرم و جنایت در فضای مجازی گفت: انتشار هرگونه کلیپ سرقت و زورگیری بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای در فضای مجازی جرم است و کسی حق ندارد این کلیپ ها را در فضای مجازی منتشر کند. بر اساس آمار سرقت‌های خرد در ۹ ماهه امسال افزایش داشته، این در حالی است که در وقوع سرقت علل‌ زیادی نقش دارند، فقر و بیکاری باعث افزایش سرقت می‌شود اما باید پرسید آیا نیروی انتظامی در بحث فقر و بیکاری و ایجاد کار نقش دارد؟ ما در پیشگیری وضعی نقش داریم اما این نقش کم است، ما شفاف هستیم و بر مبنای شفافیت پیش می‌رویم.
معاون اجتماعی ناجا گفت: اوباش‌گری خط قرمز پلیس است، در دسته‌بندی‌ها اوباش را طبقه‌بندی کرده‌ایم اما این به معنای افزایش اوباش نیست، برخورد با اوباش مطالبه مردم است، نیروی انتظامی اجازه نمی‌دهد که معدود قانون‌شکنان در جامعه رعب و وحشت ایجاد کنند. از سوی دیگر قانون بکارگیری سلاح وضعیت پلیس را مشخص کرده و به پلیس اجازه داده که پس از انجام ترتیبات و دستور ایست از سلاح خود برای زمینگیر کردن مجرم استفاده کند و هیچ اقدام پلیسی بر خلاف قانون انجام نمی‌شود، اجازه نمی‌دهیم امنیت خدشه‌دار شود چرا که اگر به امنیت خدشه وارد شود، ترمیم آن بسیار سخت است.

تنظیم لایحه دفاعی صدور اعلان قرمز اینترپل برای عاملان وآمران ترور سردارشهید قاسم سلیمانی
سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه افرادی به‌عنوان لیدر در حوزه شرط‌بندی در خارج از کشور شناسایی و برای آنها اعلان‌قرمز حکم جلب صادر شده، بیان کرد: استرداد مجرمان فرآیندی سیاسی، قضایی و پلیسی است که باید اقدامات در هر سه حوزه انجام شود اما ما با پلیس دیگر کشورها تعامل خوبی داریم.
وی همچنین از درخواست صدور اعلان قرمز برای چهار نفر از مرتکبان ترور شهید فخری‌زاده خبر داد و گفت: لایحه دفاعی صدور اعلان قرمز اینترپل برای عاملان وآمران ترور سردارشهید قاسم سلیمانی نیز تنظیم شده است. اعلامیه‌های پلیس بین‌الملل بخش‌نامه‌هایی بین‌المللی هستند که به چهار زبان رسمی سازمان منتشر می‌شود و بسته به حساسیت محتوایی و موضوع، به چند دسته آبی، سبز، زرد، مشکی و قرمز دسته‌بندی شده است.
اعلان قرمز اعلانی است که می‌توان افرادی را که مرتکب جرم می‌شوند و به کشور یا کشورهای دیگر می‌گریزند تحت پیگرد بین‌المللی قرار داد. از نظر کشورهایی که اعلان قرمز را به موجب نظام قضایی‌شان به رسمیت شناخته‌اند، به منزله درخواست دستگیری موقت است.

جان باختن 2 مأمور پلیس در تعقیب و گریز متهمان

گروه حوادث /دو مأمور پلیس استان فارس هنگام تعقیب و گریز خودروی متهمان بر اثر واژگونی خودرو جان خود را از دست دادند.
سرهنگ «کاووس محمدی» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس در تشریح این خبر گفت: بامداد دوشنبه واحد گشت کلانتری ۲۷ «گلستان» شیراز هنگام گشت در مسیر کمربندی به سمت میدان صنایع، به یک دستگاه خودرو سواری با ۳ سرنشین مشکوک شده و دستور ایست دادند. سرنشینان خودرو بدون توجه به ایست مأموران اقدام به فرار کردند و مأموران انتظامی نیز ضمن اخطار به آنها با شلیک تیر هوایی برای متوقف کردن خودرو، به تعقیب آنها پرداختند.معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گفت: هنگام تعقیب و گریز، خودروی مأموران انتظامی از مسیر منحرف شد و بر اثر برخورد شدید با موانع کنار بلوار واژگون و دو نفر از مأموران به‌علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند.

 افشای راز قتل در خانه پدری

گروه حوادث / درگیری پدر و پسر در خانه روستایی راز قتل دختر خانواده را پس از 10 سال فاش کرد. سرهنگ الیاس تازیکه، فرمانده انتظامی شهرستان علی آباد کتول در تشریح این خبر گفت: چند روز قبل گزارش یک مورد درگیری خانوادگی بین یک پدر و پسر به پلیس بخش کمالان اعلام شد و بلافاصله مأموران کلانتری ۱۳ به محل اعزام شدند. با حضور پلیس در محل مشاهده شد پدر و پسری با یکدیگر درگیری پیدا کرده‌اند و از کشته شدن یک زن حرف می‌زنند. با توجه به اینکه موضوع یک قتل مطرح بود مأموران این پدر و پسر را به پلیس آگاهی شهرستان منتقل کردند و تحت بازجویی قرار دادند. متهمان در تحقیقات تخصصی اعتراف کردند که با همدستی یکدیگر ۱۰ سال قبل دختر خانواده را به‌دلیل اختلافات خانوادگی به قتل رسانده و جسدش را نیز مخفیانه در مکانی دفن کرده‌اند.فرمانده انتظامی شهرستان علی آباد کتول در پایان با اشاره به بازسازی صحنه قتل از سوی این پدر و پسر گفت: متهمان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

سقوط از بلندی، عمده ترین دلیل مرگ هنگام کار

گروه حوادث / بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی از ابتدای فروردین تا پایان آبان امسال، ۱۲۵۸ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند.به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، این آمار در مقایسه با قربانیان حوادث کار سال گذشته از رشد 3/9 درصدی خبر می‌دهد.
بر اساس این گزارش، ۲۳ نفر از قربانیان زن بوده‌اند و استان‌های تهران با ۲۷۷، آذربایجان شرقی با ۹۰ و خراسان رضوی با ۸۵ فوتی بیشترین و استان‌های بوشهر با دو، کهگیلویه و بویراحمد با پنج و چهارمحال و بختیاری با هفت فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.
پزشکی قانونی در این گزارش تأکید کرده است: سقوط از بلندی همواره بیشترین سهم را در آمار تلفات حوادث کار به خود اختصاص می‌دهد و نزدیک به نیمی از تلفات را شامل می‌شود. در هشت ماهه امسال نیز ۵۳۸ نفر از قربانیان حوادث کار به‌دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند که ۴۲.۸ درصد کل تلفات را دربر می‌گیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/12/566222/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها