افتتاح گذرگردشگری تکیه بابا رکن‌الدین در تخت فولاد اصفهان


حمیرا حیدریان - خبرنگار / طرح عمرانی گذرمسیر گردشگری «بابا رکن‌الدین» با پایان یافتن عملیات مرمت و بازسازی آن در تخت فولاد اصفهان افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
رئیس انجمن حفاظت از میراث فرهنگی طبیعی و آثار تاریخی ایرانیان در استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: شهرداری اصفهان در مناطق 15 گانه قرار است هر هفته یکی از طرح‌های آماده بهره برداری خود را افتتاح کند که روز گذشته گذر مسیر «بابا رکن‌الدین» تخت فولاد را که یکی از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی است  پس از مرمت و بازسازی مورد بهره‌برداری قرار داد.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مرمت و ساماندهی این مکان تاریخی نور‌پردازی تکایای آن است، افزود: تخت فولاد دومین قبرستان جهان اسلام پس از قبرستان وادی السلام است که مزار بسیاری از علما و ادبای مشهور ایران به حساب می‌آید. این مکان که در حال حاضر یک مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی به شمار می رود ‌قدمتی چندصدساله دارد که با توجه به  فضای این مجموعه، از سایر گورستان‌های کشور متفاوت است.
وی به افتتاح گذرتکیه رکن‌الدین بابا اشاره کرده و اظهار داشت: این آرامگاه و تکیه منسوب به آثار دوره‌ ایلخانی است اما قدیمی‌ترین اطلاعات از این بنا به تعمیر آن در دوره‌ صفویه به فرمان شاه عباس اول بازمی‌گردد.
بر این اساس و نیز بر پایه‌ شیوه ساخت بنا، می‌توان احداث آن را از دوره‌ بعد از مغول دانست. شهرت بابا رکن‌الدین در دوره‌ صفویه به قدری زیاد بوده که در منابع دوره‌ صفوی، گورستان تخت فولاد را به‌نام «مزار بابا رکن‌الدین» می‌خواندند. این تکیه‌ از قدیمی‌ترین تکایای موجود در تخت فولاد به‌شمار می‌آید و به‌دلیل همین قدمت تاریخی یکی از مهم‌ترین تکیه‌های تخت فولاد نیز محسوب می‌شود.
وی همچنین به دو تکیه بسیار با ارزش و تاریخی دیگر این مجموعه اشاره کرده و بیان داشت: تکیه میر (میرفندرسکی) و تکیه بختیاری‌ها که مربوط به دوران صفویه می‌شود از جمله فضاهای بسیار ارزشمند و تاریخی این مجموعه هستند که قرار است به موزه تبدیل شود که طرح اولیه آن آماده شده و قرار است با همکاری شهرداری و تخصیص اعتبار، این موزه طرح عملیاتی به خود بگیرد.
وی سه موزه عکس، سنگ نگاره و روزنامه را از جمله طرح‌های در نظر گرفته شده برای این دو تکیه عنوان  و تصریح کرد: درطرح مجموعه موزه‌ای که در دو تکیه میر و بختیاری در نظر گرفته شده است سه موزه عکس ، سنگ و روزنامه دیده شده است. در حال حاضر سنگ نوشته‌هایی موجود است که از نظر مالی قیمتی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت و با اجرایی شدن طرح مجموعه موزه‌های این دو تکیه، این آثار تاریخی و نفیس ساماندهی می‌شوند که قرار است بعد از تکیه بابا رکن‌الدین این دو تکیه در فاز عملیاتی قرار گیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/6/566195/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها