آمار متناقض منابع طبیعی و فعالان محیط زیست بهبهان درباره قطع کنارها

کنارستان بهبهان قربانی هوس ویلاسازان


زهرا کشوری
خبرنگار
قطع درختان کنار در کنارستان بهبهان به اعتراض فعالان محیط زیست و منابع طبیعی این شهر منجر شد. آمار این فعالان از قطع ۱۴۳ درخت خبر می‌دهد اما فتح‌الله شهرامی رئیس اداره منابع طبیعی بهبهان در گفت‌و‌گو با «ایران»، درختان قطع شده را ۷۷ اصله کنار اعلام می‌کند. مسئولان منابع طبیعی بهبهان هنوز نمی‌دانند چرا این درختان قطع شده‌اند. فعالان محیط زیست دلیل قطع درختان را ویلاسازی عنوان می‌کنند اما مسئولان منابع طبیعی این موضوع را نه رد می‌کنند نه تأیید. البته شهرامی احتمال می‌دهد که قطع کنندگان کنار به‌دنبال تفکیک زمین به قصد فروش و ویلاسازی باشند.او می‌گوید:  «اگر برای کشاورزی بود لزومی به قطع درختان نبود.»
شهرامی در پاسخ به این سؤال که چرا آمار منابع طبیعی درباره کنار‌های قطع شده با آمار فعالان محیط زیست فرق دارد از پیگیری قضایی پرونده خبر می‌دهد و می‌گوید: «خسارت اعلام شده به مراجع قضایی برای ۷۷ درخت نزدیک به ۶ میلیارد تومان می‌شود. خسارت ۱۴۳ درخت ۱۴ میلیارد تومان می‌شود. قاضی براساس نقشه هوایی رأی می‌دهد بنابراین تعداد درختان اعلام شده باید با واقعیت بخواند.» به اعتقاد او، قاضی جریمه ۱۴ میلیارد تومانی را نمی‌پذیرد و برای او سؤال پیش می‌آید.
جریمه قطع هر درخت کنار به گفته شهرامی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. شهرامی در پاسخ به این سؤال که آیا کنار‌ها در مراتع ملی قرار داشت هم می‌گوید: «بخشی از آن در اراضی ملی است و بخشی هم جزو مستثنیات قرار دارد.» یک تناقض آماری دیگر هم در این پرونده وجود دارد.
کاظمی فرمانده منابع طبیعی بهبهان در گفت‌و‌گو با «ایران» تعداد قطع‌کنندگان کنارها را ۵ نفر اعلام می‌کند اما شهرامی دو نفر را مسئول قطع درختان می‌داند. به گفته شهرامی، درختان کنار منطقه کنارستان بین ۱۰ تا ۵۰ سال سن دارند. پیش از آنکه تعداد کنار‌های قطع شده افزایش یابد، یک بار پرونده شکایت منابع طبیعی از قطع کنندگان به دادگاه می‌رود. کمیسیون منابع طبیعی رأی را به نفع منابع طبیعی می‌دهد اما در دادگاه رأی بدوی و تجدیدنظر به نفع قطع کنندگان کنارها صادر می‌شود.
شهرامی در پاسخ به چرایی صدور این رأی می‌گوید: «محدوده قطع ۱۶ هکتار می‌شود که بیشتر آن اراضی ملی است.» او در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود ملی بودن اراضی رأی به نفع قطع کنندگان کنارها صادر شد می‌گوید: «هنوز مرحله اصلاح و ارسال مدارک (تعلق اراضی به منابع طبیعی) طی نشده است!»یکی از کارشناسان محیط زیست منطقه که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، قطع درختان کنار را باعث فرسایش خاک منطقه می‌داند. به گفته او، این منطقه زیستگاه پرندگان زیادی است و نقش ویژه‌ای در تلطیف هوای منطقه دارد. کنارستان منطقه تفریحگاهی‌ اهالی بهبهان است. قطع کنندگان علاوه بر قطع کنار برخی از درختان را آتش زده‌اند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/6/566193/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها