وکیل مدافع خانواده‌های شهدای هسته‌ای:

امریکا مسئول ترور دانشمندان ایرانی است


وکیل مدافع خانواده‌های شهدای هسته‌ای در طرح دعوای حقوقی آنان علیه دولت امریکا، دولت امریکا و مقامات این کشور را مسئول ترور دانشمندان ایرانی دانست و اعلام کرد یکشنبه گذشته پرونده را به عنوان دادخواست ترور دانشمندان هسته‌ای در شعبه ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی علیه رژیم صهیونیستی و دولت امریکا ثبت کردیم.
به گزارش ایسنا، سمیه افضلی نیکو در نشست خبری «تبیین دعوای حقوقی خانواده‌های شهدای دانشمندان هسته‌ای علیه دولت امریکا به دلیل حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس» با بیان اینکه این ترورها  ماهیت مشمئز کننده‌ای دارد، اظهار کرد: اول اینکه مثل سایر ترورها افراد بیگناه مورد هدف قرار می‌گیرند، دوم اینکه رعب و وحشت عمومی ایجاد می‌کند و مهم‌تر از همه این است که ترورها کیفی شده است و افرادی هدف قرار می‌گیرند که طیف وسیعی از اعضای یک جامعه یا کل جهان می‌تواند از وجود و خدمات آنان بهره‌مند شوند.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه تلاش جامعه حقوقی کشورها باید به سمت جلوگیری از چنین اقدامات و هزینه‌دار کردن این جنایات برای عاملان و مجریان این اقدامات تروریستی باشد اولین اقدام در طرح این دعوی را مستندسازی حقوقی ترورهای طراحی شده و سازمان یافته دانست و گفت: دومین اقدام استخراج عوامل سیاستگذار و مجری و اقدام کننده این اقدامات تروریستی بوده است و در نهایت ظرفیت سنجی برای اقدامات حقوقی در سطح داخلی و بین‌المللی است. او با بیان اینکه حسب اسناد قضایی مطالعه شده و اسنادی که از سوی رژیم مزبور منتشر شده، طراحی و اجرای عملیات ترور دانشمندان علمی جمهوری اسلامی ایران توسط این رژیم صورت گرفته است، دولت امریکا و مقامات این کشور را مسئول ترور دانشمندان ایرانی دانست و گفت: ما ۱۹ کنوانسیون مبارزه با تروریسم داریم که دولت امریکا به بیشتر آنها متعهد است و باید از هرگونه اقدام تروریستی جلوگیری و آن را تعقیب و محکوم کند. همچنین ۲۴ قطعنامه شورای امنیت و  تعهدات متعددی برای دولت‌ها در پیشگیری و مبارزه با تروریسم داریم و دولت امریکا به آن متعهد است.    این وکیل دادگستری افزود: به طور کلی رژیم اشغالگر قدس تحت حمایت مستقیم دولت امریکا قرار دارد و مسئولیت همه اقدامات این رژیم به عهده دولت امریکا بر اساس  اصول کلی حقوق بین‌الملل است. همچنین در پشتیبانی و اجرای اقدامات تروریستی علیه دانشمندان ایرانی نیز مساعدت داشته است.
افضلی نیکو با اشاره به اینکه علاوه بر محاکم قضایی داخلی، از سایر ظرفیت‌های قضایی داخلی و خارجی برای محکومیت خواندگان امریکایی نهایت استفاده را خواهیم بود، درباره نتایج این طرح دعوی گفت: اولین نتیجه این طرح دعوا برای خانواده‌ها اثبات حقوقی و قضایی ماهیت تروریستی این اقدامات از سوی رژیم اشغالگر قدس و تحت حمایت دولت و مقامات امریکا نزد افکار عمومی جهانیان است. دیگر اینکه تمامی این  خواندگان در صورت محکومیت افراد متولی هستند و می‌توانیم در محاکم سایر کشورها درخواست اجرای احکام مدنی را داشته باشیم. وی درباره اینکه آیا شما امکان اجرای آرای صادره احتمالی را دارید گفت:  خواسته ما محکومیت خواندگان به دلیل خسارت های مادی و معنوی است که به موکلین من وارد شده است، البته خسارت تنبیه از دادگاه تقاضا کردیم که این مبلغ به نظر دادگاه بعد از اثبات حمایت از اقدامات تروریستی باید به میزانی باشد که برای خواندگان ما بازدارنده باشد و ما از همه کشورهایی که ظرفیت اجرای حکم آن را داشته باشند برای توقیف اموال و استرداد محکوم به استفاده می‌کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/3/566173/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها