سخنگوی وزارت امورخارجه:

بازرسان آژانس اخراج نمی شوند


گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد که همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌یابد و بازرسان آژانس اخراج نمی‌شوند.
پیش از این احمد امیر آبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرده بود که در چارچوب قانون موسوم به لغو تحریم‌ها اگر تا سوم اسفند ماه تحریم‌ها لغو نشود، ایران بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اخراج می‌کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری خود در این باره گفت:‌ باید از ایشان سؤال کنید. من سخنگوی ایشان نیستم. این قانون کاملاً روشن است؛ شاید ایشان سهو لسان داشتند و احتمال دارد به بند۶ قانون می‌خواهد ارجاع دهد که آن بند می‌گوید در صورتی که طرف‌های متعاهد در برجام به تعهداتشان عمل نکنند، نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود و این نظارت‌ها به معنای اخراج بازرسان نیست. در چارچوب ان.پی.تی و تعهداتمان در فضای عدم اشاعه همکاری‌های ما با آژانس ادامه خواهد داشت.
با خوشبینی به تحولات منطقه نگاه می‌کنیم
به‌گزارش ایرنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تغییر رویکرد عربستان و امارات در قبال ایران نیز بیان کرد: همیشه به‌صورت روشن و مشخص گفته ایم که هر لحظه‌ این کشورها مسیر غلط خودشان را اصلاح و به واقعیات روابط و منطقه توجه کنند، آغوش ما باز است. وی افزود: البته تحولاتی که در خلیج فارس در حال رخ دادن است و به محض اینکه کویت اعلام کرد تحولاتی برای حل و فصل موضوعات در خلیج فارس است، استقبال کردیم و همچنان با خوشبینی به این تحولات نگاه می‌کنیم و امیدواریم مسیری که آغاز شده به نتیجه خوبی بینجامد و کشورهای منطقه از جمله امارات و عربستان سعودی ضمن درک درست از واقعیات و وضعیت منطقه بتوانند در مسیری حرکت کنند که به ساز و کار منطقه‌ای در راستای صلح و ثبات در منطقه‌ دست یابیم.
موضوع واکسن را از طریق چین، هند و کوبا پیگیری کردیم
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص خرید واکسن و اینکه گفته می‌شود ایران واکسن را سیاسی می‌کند، با بیان اینکه اتفاقاً موضوع کرونا غیر سیاسی‌ترین موضوعی بوده که جمهوری اسلامی ایران از روز اول با آن درگیر بوده است، افزود: امریکا کشوری بود که از روز اول تمامی مساعی خود را انجام داد تا ایران دسترسی به دارو و درمان در روزهای سخت کرونا نداشته باشد؛ در مرحله واکسن سال‌هاست که محصولات خود را پیش فروش کرده‌اند و اگر اقداماتی را نشان می‌دهند از باب نمایش‌های فریبکارانه است. برعکس دولت ایران ماه‌هاست که از مسیرهای مختلف مسیر دارو و واکسن را پیگیری کرده است. ما به‌عنوان وزارت خارجه با شرکای خود از جمله چین، هند و کوبا مسیرهای مختلف را رفته‌ایم.
وی به تولید مشترک واکسن با کوبا اشاره کرد و افزود: ما عضو کواکس هستیم و یکی از ۱۸۳ کشور عضو این کنسرسیوم هستیم و از روز اول می‌دانستیم امریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی چه مضایقی را برای ما اعمال می‌کنند، ما واکسن‌های معتبر دیگر را انتخاب کردیم.
خطیب‌زاده گفت: ‌این اقدامات انجام شده که همه مردم ایران دسترسی به واکسن داشته باشند؛ اینکه چه واکسنی استفاده شود از نظر فنی با وزارت بهداشت است.
گزارش فنی هواپیمای اوکراینی به طرف‌های ذیربط ارسال شده است
 خطیب‌زاده همچنین در واکنش به اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین که ایران را به کتمان حقیقت و نبود شفافیت در تحقیقات پرونده هواپیمای مسافربری متهم کرده و این اقدام را تروریستی خوانده است، به تشریح اقدامات ایران در این خصوص پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران از باب اینکه صلاحیت انحصاری در موضوع پیگرد قضایی متهمان این واقعه داشته است از روز اول با جدیت دادستانی نظامی تهران این موضوع را در دستورکار قرار داد و متهمان را دستگیر کرده و مراحل قضایی در حال پیگیری است و وفق مقررات با جدیت این موضوع در حال پیگیری است.
وی یادآور شد: البته خطاهای انجام شده را هم نهادهای نظامی و حقوقی اذعان کردند که باید رسیدگی شود. وفق ضمیمه ۱۳ معاهده شیکاگو موظف بودیم یک سال پس از وقوع این واقعه گزارش فنی خود را ارائه کنیم و این گزارش می‌توانست تمدید هم بشود و در موارد مشابه تمدیدهای مکرر صورت گرفته است، ولی با یک جدیت در سازمان هواپیمایی کشوری و عزیزان فنی، این کار را صورت دادند و هم به‌صورت ویدئو کنفرانس و هم در نهم دی ماه به‌صورت کتبی به طرف‌های ذیربط ارسال و همه کشورهای ذیربط  نیز دریافت آن را تأیید کردند.
خطیب‌زاده ادامه داد: باید رسیدگی عادلانه و مستقل و ایفا کننده حقوق قربانیان صورت بگیرد. ایران در دو دور مذاکره با اوکراین موضوع پرداخت‌ها را مطرح کرد، ولی طرف اوکراینی همکاری لازم را نداشت. ایران برای نشان دادن حسن نیت خودش پرداخت دیه یکسان به قربانیان فارغ از ملیت‌های خود را در دستور کار قرار داد که این هم اقدامی دیگر در جهت نشان دادن حسن نیت ایران بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: دولت ایران به‌عنوان دولت مسئول در چارچوب فنی و مستقل این موضوع را پیگیری و پاسخگو بوده است، اما قطعاً اسیر سیاست زدگی و فشارهای ساختگی عناصر ورشکسته نخواهد شد. ما به خانواده‌های قربانیان و سازمان‌های بین‌المللی پاسخگو خواهیم بود، ولی اجازه نخواهیم داد این سیاست زدگی بر این پرونده فائق شود.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در همین باره  به خانه ملت گفت: «براساس این قانون اگر تحریم‌ها لغو نشود در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود و این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست. در واقع ما در سطوح مختلف بازرسی داریم که یکی از آنها بازرسی پادمانی و دیگری طبق پروتکل الحاقی است و در صورت توقف اجرای پروتکل الحاقی بازرسی‌های مربوط به پروتکل قطع می‌شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/1/566152/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها