سی‌تیر پایتخت در غرب کشور

«خیابان غذا» میزبان گردشگران کرمانشاه می‌شود


حمیرا حیدریان
خبرنگار
استان کرمانشاه دارای نزدیک به 3 هزار اثر تاریخی است که از بین آنها حدود 716 اثر به ثبت ملی و برخی هم به ثبت جهانی رسیده‌اند. از آثار تاریخی که بگذریم، طبخ غذاهای سنتی که پیشینه‌ای از تاریخ این خطه  را با خود به یادگار دارد نباید فراموش کرد. خورشت خلال کرمانشاه، دست پیچ و دنده کباب و... از جمله این غذاها است که هر گردشگری که پا به این دیار زیبا می‌گذارد بدون امتحان کردن آن گویی دست خالی به شهر خود بازگشته است. اما این روزها مردم این خطه به فکرافتاده‌اند تا بیش از پیش قابلیت‌های طعم‌های جادویی این غذاها رابه رخ متقاضیان بکشند اما به همین بسنده نکرده و لذت خوردن درکنار تفریح  و گردش در فضای این شهر را نیز مدنظر قرار داده‌اند و به‌همین منظور دست روی خیابان «سراب قنبر» گذاشتند که تا 1330 خورشیدی باغات میوه زیادی را در خود جای داده بود و به‌عنوان تفرجگاه نیز میزبان شهروندان بود اما با گسترش شهرنشینی و ساخت و سازهای بی‌رویه حال و هوای این خیابان نیز دیگر بوی سال‌های خوش گذشته را نداشت. اما اجرای این طرح که به خیابان غذا لقب گرفته است مثل اجرای هر طرح دیگری منتقدانی دارد که از آن جمله کسانی هستند که نگرانی خود را در باره قطع درختان این خیابان مطرح کرده‌اند. سؤالی است که مسئولان به آن پاسخ می‌دهند.
درختان قربانی خیابان غذا نمی‌شوند
امید قادری مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در گفت‌و‌گو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که اجرای طرح خیابان غذا باعث تخریب و قطع درختان در این منطقه می‌شود یا خیر، گفت: افتتاح پروژه خیابان غذا در محدوده سراب قنبر هیچگونه آسیب زیست محیطی و تخریب باغ‌ها در این منطقه را به‌ همراه ندارد و به‌هیچ عنوان چنین اتفاقی نخواهد افتاد. اخیراً برخی با انتشار چنین اخبار کذبی اجرای این طرح را زیر سؤال برده‌اند که در پاسخ به این سؤال و رفع ابهامات اعلام می‌کنم که این خیابان در حاشیه باغ‌ها خیابان سر قنبر است و ضمن اینکه تمامی باغ‌ها دارای مالکیت خصوصی هستند و اینکه برای اجرای یک پروژه اقدام به تخریب درختان و صدمه زدن به محیط‌ زیست کنیم حرفی بی‌پایه و اساس است.
وی با اشاره به راه‌اندازی این پروژه در محدوده سراب قنبراظهار داشت: بلوار سراب قنبر در جنوب غربی کرمانشاه و در منطقه‌ای به همین اسم قرار دارد. پیش از این، این محله روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه به‌شمار می‌آمد که با افزایش ساخت و ساز و توسعه شهر کرمانشاه بتدریج در حریم شهر قرار گرفت و به یک محله در بافت منطقه 4 شهرداری کرمانشاه تبدیل شد. محدوده مورد نظر برای احداث این پروژه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر است و این مسیر به‌صورت پیاده‌راه اجرا خواهد شد.
این مسئول، استان کرمانشاه را در زنجیره گردشگری و مراکز تفریحی دچار ضعف خواند و بیان کرد: راه‌اندازی چنین دهکده‌های تفریحی و سرگرمی نه تنها به رشد اقتصادی و اشتغالزایی کمک می‌کند بلکه در زمینه گردشگری با توجه به قابلیت‌های موجود در استان می‌تواند کمک شایانی کند، چرا که تاکنون با وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوب این استان در بخش گردشگری، آن‌طور که باید و شاید به آن بها داده نشده است، اما حمایت و توجه به چنین طرح‌هایی می‌تواند زمینه‌های رشد این صنعت مهم را در استان شکوفا کند، ضمن اینکه میراث فرهنگی و استانداری و... توسعه گردشگری را جزو اولویت‌های برنامه خود قرار داده‌اند.
وی با اظهار امیدواری از افتتاح این طرح در ماه‌های آتی عنوان کرد: در اجرای این طرح ارائه انواع غذا‌های محلی، نوشیدنی، اجرای طرح‌های فرهنگی، تفریحی وسینما، مراکز اقامتی و... در خیابان سر قنبر در نظر گرفته شده است.
اجرای طرح گردشگری سلامت در کرمانشاه
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص اجرای این طرح با بیان اینکه طرح توسعه گردشگری جزو اولویت‌های استان است، گفت: ما برای اجرای هر طرحی قطعاً با پیوست ملاحظات محیط زیست و میراث فرهنگی مجوز کار را صادر می‌کنیم و این پروژه پس از بررسی و موافقت‌های اصولی از دستگاه‌های مربوطه با همکاری شهرداری که فضا را در اختیار سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرار داده کلید خورده است.
اصغر رشنو با بیان اینکه خیابان غذا در سرقنبر، خیابان غذای ملل محسوب می‌شود، افزود: در این مجموعه تفریحی و گردشگری تنها به ارائه غذا بسنده نکرده است و طبخ غذا تنها بخشی از این طرح است که ایده آن تا حدی مشابهت دارد با خیابان سی تیر در شهر تهران که انواع غذاها در دکه‌ها سرو و ارائه می‌شود. در این خیابان 32غرفه غذا که هر غرفه مربوط به یک استان است به فروش غذا می‌پردازد و در کنار آن هشت عدد چرخ‌دستی با طراحی خاص، سینما پنج بعدی، اینترنت رایگان، دستگاه‌های عابربانک، فضای تفریح کودکان، بازی‌های کامپیوتری، سیستم نورپردازی مدرن، مسیر طراحی شده پیاده، آب‌نما و آتش‌نما، مبلمان شهری، فضای سبز، سرویس بهداشتی و اتاق تعویض کودک، فضای تبلیغات محیطی مرکز اقامتی و... از جمله امکاناتی است که در این پروژه در نظر گرفته شده است. همچنین محدوده مورد نظر که جهت طرح پیاده راه گردشگری در بلوار سراب قنبر قرار گرفته از شمال به بلوار خلیج فارس و در جنوب به بلوار مروارید منتهی می‌شود. طول مسیر انتخابی حدود 220متراست. مساحت کل این مکان حدود حدود 2500متر مربع است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح با این فضای متنوع برای اولین بار در کشور در استان کرمانشاه در حال عملیاتی شدن است، اظهار داشت: اجرای این طرح زودبازده، باعث اشغال 100 نفر به‌طور مستقیم و حداقل 300نفر به‌صورت غیرمستقیم می‌شود و با توجه به استانی که بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد، می‌تواند بازار هدف خوبی برای توسعه صنعت گردشگری و توریسم باشد.
وی با بیان اینکه کرمانشاه از جمله استان‌هایی است که شاخص نمودار بیکاری درآن بالا است، بیان کرد: در استانداری طرح توسعه کشاورزی اولویت نخست و گردشگردی اولویت دوم قرار دارد و خوشبختانه در چند سال اخیر با توجه ویژه به این موضوع و استقبال از طرح‌هایی که بتواند توسعه این دو صنعت را در بر داشته باشد موجب شده است تا ما شاهد کاهش نرخ بیکاری تا چند پله باشیم و قطعاً پررنگ شدن و حمایت از این دست اقدامات می‌تواند نرخ بیکاری در این استان را روز به روز کاهش و امید به زندگی را بخصوص در میان جوانان افزایش دهد.
وی اجرای طرح گردشگری سلامت را نیز از دیگر طرح‌های مورد نظر میراث فرهنگی این استان عنوان و تصریح کرد:استان کرمانشاه با توجه به 330 کیلومتر هم مرز بودن با کشور عراق و داشتن گذرگاه‌های مرزی همچون پرویز خان، سومار، خسروی، شیخ صالح، شوشمی، تیله کوه و... و بازارچه‌هایی مانند سومار و شوشمی از یک سو و داشتن بیمارستان‌ها و مراکزدرمانی و پزشکان مطرح قلب در کشور از سوی دیگر می‌تواند راهی برای توسعه گردشگری و توریسم سلامت نیز باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7539/1/565926/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها