به نام تاریخ



16 دی
در دویست و نود و دومین روز از سال نام چهره‌ای مانند حمید عاملی ثبت شده است که به‌عنوان قصه گوی قدیمی رادیو شناخته می‌شد و بسیاری از قدیمی‌ها با صدای او خاطره دارند.
‌تولدها
حسین یاری: بازیگر سینما و تلویزیون ایران سال 1346 در چنین روزی به دنیا آمد. حسین یاری کارش را از 12 سالگی با بازی در نمایش «گندم‌های خونین» آغاز کرد و سال 1362 برای اولین بار در فیلم‌های 16 میلیمتری «وارث» و «سرباز کوچک» بازی کرد. یاری با بازی در فیلم‌های دفاع مقدس بیشتر مطرح شد و بازی در فیلم‌هایی مانند «او منفی»، «در مسلخ عشق»، «آتش در خرمن»، «هور در آتش»، «جای امن»، «منطقه ممنوعه»، «آخرین مرحله»، «حمله به اچ 3»، «سرعت»، «بلوغ»، «مریم مقدس»، «شهر آشوب»، «میم مثل مادر»، «اقلیما»، «سعادت آباد»، «پاریس تا پاریس»، «ساکن طبقه وسط»، «مزار شریف»، «پدر آن دیگری» و «خداحافظ دختر شیرازی» در کارنامه او ثبت شده است. او برای فیلم «آخرین مرحله» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد. یاری در سریال‌هایی مانند «مردان آنجلس»، «شب دهم»، «هوش سیاه»، «بادر» و «از یاد رفته» هم بازی کرده و مورد توجه قرار گرفته است.
هایائو میازاکی: کارگردان مشهور ژاپنی انیمیشن سال 1941 متولد شد. هایائو میازاکی کارش را از سال 1963 با فعالیت در استودیوی تولید فیلم تویی آغاز کرد و خیلی سریع پیشرفت کرد و به‌عنوان طراح انیمیشن شناخته شد. کارتون‌هایی مانند «هایدی» در سال 1974 توسط او طراحی شدند. سال 1979 با نوشتن فیلمنامه «قلعه کاگلیوسترو» فیلمنامه‌نویسی را آغاز کرد و پس از آن با تأسیس استودیو انیمیشن خودش بیشتر پیشرفت کرد. او در این استودیو فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های سینمایی انیمیشن تولید کرد که «همسایه من توتورو»، «سرویس تحویل کی کی»، «زمزمه قلب»، «شهر اشباح»، «قصر متحرک هاول»، «آریتی» و «باد برمی‌خیزد» از آثارش هستند و بسیاری از آنها در سینماهای جهان به نمایش درآمده‌اند. «شهر اشباح» معروف‌ترین اثر اوست که رکورد پرفروش‌ترین فیلم‌های انیمیشن را در جهان به دست آورد و برنده خرس طلایی جشنواره برلین در سال 2002 و جایزه اسکار در سال 2003 شد.
امبرتو اکو: نشانه شناس و منتقد و نویسنده ایتالیایی سال 1932 در چنین روزی به دنیا آمد. امبرتو اکو در رشته ادبیات تحصیل کرد و سال 1956 نخستین کتابش به‌ نام «مسائل اخلاقی سنت توماس» منتشر شد. پس از آن کتاب «تکامل زیبایی شناسی سده‌های میانه» را نوشت اما اکو بیشتر با رمان‌هایش شناخته شد. رمان «نام گل سرخ» که مشهورترین اثر اوست در سال 1980 به چاپ رسید و بیش از 10 میلیون نسخه فروش داشت. پس از آن رمان‌های «آونگ فوکو»، «جزیره روز پیشین»، «بائودولینو»، «شعله مرموز ملکه لوئانا»، «گورستان پراگ» و «شماره صفر» را نوشت و البته همچنان به نوشتن کتاب‌های فلسفی و نشانه شناسی هم ادامه داد و در این عرصه «اثر گشوده»، «نقش خواننده»، «حدود تاویل» و «ایمان یا بی‌ایمانی» از او منتشر شد. او سال‌ها استاد دانشگاه‌های مشهور ایتالیا بود و بیش از 30 دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف دنیا دریافت کرد. اکو سال 2016 درگذشت.
   بردلی کوپر بازیگر امریکایی، فردریش دورنمات نمایشنامه نویس آلمانی، سعید پیردوست بازیگر، دایان کیتن بازیگر امریکایی، کریم صالح عظیمی خواننده و مدرس آواز، محمدحسین سیفی‌زاده خواننده و مدرس آواز، آنتونی مینگلا کارگردان انگلیسی، حامد حسین خانی شاعر، منصوره شریف‌زاده داستان نویس، سیدمهدی طباطبایی شاعر، ابراهیم مهدی‌زاده داستان نویس، رودالف کریستاف یوگن نویسنده آلمانی، نیکلای مدنر آهنگساز روسی، ایو تانگی نگارگر فرانسوی، استلی گیبنز نویسنده انگلیسی، جرج ریوز بازیگر امریکایی، سم فیلیپس آهنگساز امریکایی و مکس بالدری بازیگر انگلیسی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
حمید عاملی: گوینده رادیو و قصه گوی معروف سال 1386 در چنین روزی درگذشت. حمید عاملی متولد 1320 بود و از سال 1334 برای مجله‌های کیهان بچه‌ها و اطلاعات هفتگی داستان‌های کوتاه کودکان می‌نوشت. کارش را به‌عنوان گوینده رادیو از سال 1337 آغاز کرد و پس از چند سال و از سال 1350 گوینده برنامه رادیویی معروف آن زمان یعنی «راه شب» شد. او از سال 1352 و پس از درگذشت فضل‌الله مهتدی قصه گوی برنامه مشهور «قصه ظهر جمعه» شد و کارش بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. او سال‌ها برای کودکان قصه‌گویی می‌کرد و سال 1382 به‌عنوان پیشکسوت اهل قلم معرفی شد. عاملی در سال‌های پایانی کارش گوینده برنامه «یک شب از هزار و یک شب» رادیو بود و 900 قسمت از این برنامه را اجرا کرد.
   سالروز درگذشت میشل پتروچیانی نوازنده فرانسوی پیانو و آندری پلاتونوف روزنامه نگار روس هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/20/565523/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها