خاطرات «جان بولتون» در کتابفروشی‌ها


جدیدترین و کامل‌ترین ترجمه کتاب خاطرات جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ با عنوان «اتاق بیضی؛ اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد» با ترجمه مسعود میرزایی و بهجت عباسی به بازار نشر رسید. همزمان با انتشار رسمی خاطرات جان بولتون در امریکا در اواخر ژوئن ۲۰۲۰ (اوایل تیرماه امسال)، روزنامه ایران انتشار ترجمه فارسی این کتاب را به صورت پاورقی آغاز کرد و اکنون متن کامل کتاب به همراه ضمائم آن از جمله مجموعه عکسی از اتفاقات مهم سال‌های نخست ریاست جمهوری ترامپ، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. در این کتاب که انتشارات روزنامه ایران در ۶۱۶ صفحه منتشر کرده است، بولتون در 15 فصل به اتفاقات مهم دوران حضور خود در دولت امریکا از جمله در ارتباط با ایران، چین، روسیه، سوریه، افغانستان، ونزوئلا، کره شمالی، ناتو و همچنین وضعیت آشفته مناسبات داخلی در کاخ سفید تحت رهبری ترامپ پرداخته است. بولتون ۷۲ ساله ۴۵۳ روز مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا بود و در یکی از اتاق‌های بال غربی کاخ سفید شاهد اتفاقات و تحولات مهمی در حلقه درونی دولت ترامپ و روابط امنیتی و خارجی آن بود. بولتون که خود به عنوان سیاستمداری تندرو و جنگ‌طلب مشهور است، پس از خروج از کاخ سفید بخشی از تجربیات و مشاهدات دست اول خود را در این کتاب برای حمله به رئیس سابق خود به کار گرفته و نکات جالب و سرگرم کننده‌ای را درباره ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری ترامپ به خواننده ارائه می‌کند. هرچند او در فصل پایانی اشاره می‌کند که اگر سانسورهای دولتی، کتاب او را کوتاه نکرده بود، ترامپ با شرمساری‌های بیشتری مواجه می‌شد. تصویری که او از ترامپ ارائه می‌دهد یک رئیس‌ جمهوری کم سواد و فاقد دانش سیاسی است که حتی از ساده‌ترین موضوعات مهم جهانی نیز آگاه نیست. «ترامپ پرسید: مگر فنلاند به نوعی جزو اقمار روسیه نیست؟ (صبح همان روز ترامپ از کلی پرسیده بود که فنلاند بخشی از روسیه است؟) تلاش کردم درباره تاریخ این کشور توضیح دهم اما موفقیت‌آمیز نبود...» (ص ۱۶۰)
در حالی که منتظر بودیم و دور اتاق راه می‌رفتیم، ترامپ از من پرسید؛ چرا باید اقتصاد کشوری را که هفت هزار مایل با ما فاصله دارد، تحریم کنیم؟ پاسخ دادم: «چون آنها تسلیحات اتمی و موشک‌هایی تولید می‌کنند که می‌تواند امریکایی‌ها را بکشد.» ترامپ در موافقت با پاسخ من گفت: «نکته خیلی خوبی بود.» قدم زنان به سمت جایی که پمپئو حضور داشت رفتیم و ترامپ خطاب به او گفت: «الان از جان پرسیدم چرا ما کشوری را که هفت هزار مایل از ما دور است، تحریم می‌کنیم؟ و او پاسخ خیلی خوبی به این سؤال داد: چون آنها می‌توانند دنیا را منفجر کنند.» پمپئو جواب داد: «بله قربان.»
این هم یک روز کاری خسته کننده و تکراری برای من بود. (ص ۳۸۶)
دیوید ایگناتسیوس، معاون سردبیر واشنگتن پست درباره کتاب خاطرات جان بولتون گفته است: «اگر فکر می‌کنید درباره غرور، تکبر، توهم و بی کفایتی دونالد ترامپ در دوران حضورش در کاخ سفید اطلاعات زیادی دارید، باز هم روایت‌ها و خاطرات جان بولتون در این کتاب شما را متحیر خواهد کرد. واقعاً جای تعجب ندارد که کاخ سفید همه تلاش خود را به کار گرفته بود تا مانع از انتشار این کتاب شود.»
یکی از نکات جذاب در مورد کتاب بولتون، پیشینه سیاسی خود نویسنده است که از نظر موقعیت و جایگاه سیاسی در جناح راست محافظه‌کاران طبقه‌بندی می‌شود و قبل از انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ در بهار ۲۰۱۸، سابقه همکاری با دولت‌های رونالد ریگان و جورج بوش پدر و پسر را در کارنامه دارد که همگی جمهوریخواه بوده‌اند. اما چه اتفاقی در سال‌های اخیر در سطوح بالای سیاسی و میان نخبگان امریکا روی داده است که فرد متعصب و محافظه کاری نظیر بولتون چنین تحقیرآمیز رئیس خود را افشا می‌کند که یک رئیس جمهور جمهوریخواه است. مطالعه این کتاب جنجالی شاید به این سؤال و سؤالات بسیار دیگر درباره اوضاع سیاسی آشفته امریکا و نحوه تصمیم‌سازی در درون حلقه‌های بسته کاخ سفید، بویژه «اتاق بیضی» به عنوان دفتر اصلی رئیس جمهوری امریکا پاسخ دهد.
در فصل پایانی این کتاب می‌خوانیم:
یکی از راه‌های به ظاهرقانونی و مشروع ترامپ برای حمله به من، استفاده از فرآیند بازبینی متن کتاب قبل از انتشار بود که فرآیندی سخت و کسالت‌بار و توأم با کاغذبازی‌های اداری بود و من با اکراه و برای اینکه کتابم در نهایت بتواند منتشر شود، تن به این فرآیند دولتی دادم. من هنگامی که به عنوان مشاور امنیت ملی مشغول به کار شدم همچون بسیاری از مقامات دولتی به منظور دسترسی به اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده موافقتنامه‌ها و تعهدنامه‌های متعددی را در مورد عدم انتشار اطلاعات محرمانه امضا کردم. بدون تردید هر کسی که به اطلاعات طبقه‌بندی شده دسترسی پیدا می‌کند، الزام و تعهد دائمی دارد که این اطلاعات را نزد افراد غیرمجاز فاش نکند و من هم هرگز در تألیف این کتاب قصد نداشتم این گونه اطلاعات را فاش کنم. معتقدم بدون اینکه نیازی به فاش کردن مطالب محرمانه باشد حرف‌های زیادی برای گفتن در این کتاب وجود داشت. (ص ۵۶۱)
«راه طولانی تا دفتر مشاور امنیت ملی»، «فرمان تخریب بدهید و سگ‌های‌هار را رها کنید»، «امریکا خارج می‌شود»، «کوکتل سنگاپوری»، «داستان سه شهر؛ بروکسل، لندن و هلسینکی»، «از کار انداختن روسیه»، «ترامپ دروازه خروج از سوریه و افغانستان را گم کرده است»، «زندگی در هرج و مرج»، «ونزوئلای آزاد»، «غرش چین»، «از‌ هانوی  تا پانمونجوم»، «ترامپ؛ گم کرده راه و بی اعصاب»، «از مبارزه با تروریسم در افغانستان تا دعوت طالبان به کمپ دیوید»، «پایان آرامش» و «سخن پایانی»، ۱۵ فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند که با ۲۰ قطعه عکس و کتابنامه‌ای مفصل به پایان می‌رسد.
برخی از تحلیلگران معتقدند انتشار کتاب خاطرات جان بولتون و چند کتاب افشاگرانه دیگر در سال ۲۰۲۰ از جمله کتاب خاطرات مری ترامپ - برادر زاده رئیس جمهوری - ضربات جبران‌ناپذیری به کمپین انتخاباتی ترامپ زد و زمینه‌های شکست وی را در انتخابات ماه نوامبر (آبان) فراهم کرد.

اتاق بیضی
نویسنده: جان بولتون
مترجمان: مسعود میرزایی
و  بهجت عباسی
انتشارات روزنامه ایران‌



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/20/565522/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها