بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

احمد محمود، داستان مرگ را نوشت

احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود، نویسنده و رمان نویس برجسته معاصر ایران، داستان مرگ را نوشت و بدرود حیات گفت.
نویسنده صاحب نام معاصر، پس از پنج دهه نوشتن، رنج کشیدن و ستودن زندگی، صبح روز جمعه ۱۲مهرماه در اثر عارضه ریوی در بیمارستان مهراد درگذشت.
احمد محمود ۴ دی سال ۱۳۱۰ در اهوازمتولد شد. از وی تاکنون رمان های همسایه‌ها (۱۳۵۳)، داستان یک شهر (۱۳۵۸)، زمین سوخته (۱۳۶۱)، مدار صفر درجه (۱۳۷۲)، درخت انجیر معابد (۱۳۷۹) و چند داستان به نام‌های مول (۱۳۳۶)، دریا هنوز آرام است (۱۳۳۹)، بیهودگی (۱۳۴۱)، زائری زیر باران (۱۳۴۶)، پسرک بومی (۱۳۵۰)، غریبه‌ها (۱۳۵۰)، دیدار (۱۳۶۹)، قصه آشنا (۱۳۷۰)، از مسافر تا تبخال (۱۳۷۱) و... برجای مانده است.
روزنامه ایران- یکشنبه 14 مهر 1381

طرح ملی تعویض پلاک خودروها آغاز شد

با حضور حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور و سرتیپ محسن انصاری معاون راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، طرح ملی تعویض پلاک خودروها با شماره‌گذاری 11 خودروی عمومی در شهرک آزمایش تهران آغاز شد.  اجرای این طرح با تعویض پلاک خودروهای عمومی تهران و از تاکسی‌های شماره شده سال 1380و 1381 آغاز می‌شود و از اول آذرماه در کلانشهرهای کشور با اولویت وسایل نقلیه عمومی به اجرا درخواهد آمد. در مرحله نخست اجرای این طرح پلاک 700 هزار خودروی عمومی در کشور تعویض خواهد شد.  تمام خودروهایی که از این پس از کارخانه‌های تولید خودرو خارج می‌شود، با پلاک‌های جدید شماره‌گذاری می‌شوند. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است تا پایان سال 1385پلاک تمامی خودروهای درحال تردد در کشور تعویض شود. افزایش اثربخشی عملیات پلیس در برخورد با تخلفات رانندگی از طریق دسترسی سریع به راننده، کاهش امکان سوءاستفاده از خودروها در ارتکاب جرایم، عدم انتقال تخلفات و جرایم مالک خودرو به مالکان بعدی، عدم نیاز به مراجعه برای دریافت برگه عدم خلافی و سهولت نقل و انتقال خودرو از جمله مزایای پلاک‌های جدید است.  در اجرای این طرح، پلاک خودرو به شخص واگذار می‌شود و اعتبار آن مدت‌دار است.
روزنامه ایران - چهارشنبه 15 آبان 1381

پایتخت در سال 1381
استان تهران 12 میلیون‌نفر جمعیت دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: براساس سرشماری سال‌ جاری، جمعیت استان نسبت به سرشماری دوره قبل (سال 1375) حدود 20‌درصد رشد داشته است.
«جواد فرشباف ماهریان» در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: جمعیت استان تهران بیش از 12 میلیون نفر است که حدود 51 درصد از این میزان را مردان و 49 درصد را زنان تشکیل می‌دهند؛ در سطح کشور در مقابل هر 100 مرد حدود 105 زن وجود دارد در حالی که این میزان در استان تهران نسبت معکوس دارد.وی علل وجود جمعیت زیاد مرد در استان تهران را تحصیل و کسب درآمد دانست و گفت: این عوامل سبب شده نسبت جمعیت در سطح استان، به نفع مردها تغییر کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران افزود: جمعیت خانوار در استان تهران 89/3 است که این میزان درکشور برابر 2/4 است.
براساس این آمارگیری، بار مسئولیت تأمین هزینه زندگی توسط سرپرست خانوار در استان تهران نسبت به کل کشور کمتر است.
به‌ گفته وی جمعیت استان تهران در سرشماری سال 1375 معادل 10میلیون و 100 هزار نفر بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، برآورد نرخ زاد و ولد در کشور را به طور میانگین 5/1 ذکر کرد و گفت: میزان مهاجران در افزایش جمعیت استان تهران مؤثر بوده و ترکیب جمعیت مرد و زن نیز گویای این واقعیت است.
روزنامه ایران-سه شنبه 28 آبان 1381


هواپیمای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ۳۰3 سرنشین سقوط کرد

یک هواپیمای مسافربری نظامی که حامل گروهی از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، در منطقه عمومی کرمان سقوط کرد. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «حدود ساعت ۱۸ روز چهارشنبه [30 بهمن 1381] یک فروند هواپیمای ایلوشین سپاه پاسداران در کرمان سقوط کرد. این هواپیما که درحال بازگشت از منطقه زاهدان از طریق کرمان به تهران بود در منطقه شهداد به‌دلایل نامشخصی سقوط کرد. در پی وقوع این حادثه، تیم‌های فنی و امداد و نجات به منطقه مربوطه اعزام شدند....»
روزنامه ایران- جمعه 2 اسفند 1381
تمامی مسافران هواپیما جان باختند
سه روز پس از سقوط هواپیمای نظامی در ارتفاعات 3500 متری کوهستان «سیرچ» کرمان، جست‌وجو برای یافتن اجساد قربانیان حادثه ادامه دارد. اینک علاوه بر نیروهای امدادی سپاه و بسیج، دوپایگاه امدادی و چهار گروه تجسس متشکل از 250 کوهنورد و 50 نیروی امدادی هلال احمر در منطقه مشغول فعالیت هستند.
بنابر آخرین اطلاعیه استانداری کرمان، تعداد قربانیان سانحه 303 نفر است که 18 نفر کادر پرواز و تمامی مسافران هواپیما از نیروهای جمعی لشکر 41 ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند.
روزنامه ایران- شنبه 3 اسفند 1381

آغاز به کارگیری دوربین‌های لیزری در بزرگراه‌ها و جاده‌های برون شهری

معاون راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، گفت: بزرگراه‌های تهران به منظور کنترل سرعت خودروها، به دوربین‌های ثابت کنترل سرعت مجهز شدند.
سردار محسن انصاری گفت: برای کنترل سرعت خودروها در جاده‌ها پلیس با دوربین‌های سیار از روز شانزدهم اسفند 1381 این طرح را به مرحله اجرا درآورده است. این دوربین‌ها در انواع ثابت، ثابت موقت و سیار، سرعت خودروها را در کنترل دارند.
دوربین‌های ثابت در موقعیت‌های خاص در بزرگراه‌های داخل شهر و بزرگراه‌ها و جاده‌های برون شهری نصب می‌شود و دوربین‌های ثابت موقت نیز با نصب برروی سه پایه در موقعیت‌های لازم و پرتردد به کار گرفته می‌شود. نوع سوم دوربین ‌ها، از نوع سیار است که برروی خودروهای پلیس نصب شده و مأموران را در کنترل سرعت خودروها یاری می‌دهد.
به گفته معاون راهنمایی و رانندگی ناجا، بزرگراه‌های بین شهری تهران قم، تهران کرج و بزرگراه‌های سطح شهر تهران از جمله مسیرهایی است که با دوربین‌های سیار موقت و سیار ثابت سرعت خودروها در آنها کنترل می‌شود.
سردار انصاری مزیت دوربین‌های سیار کنترل سرعت نسبت به دوربین‌های لیزری ثابت را ثبت عکس همزمان خودرو متخلفان ذکر کرد و گفت که این تصاویر به همراه برگ جریمه به محل سکونت مالک خودرو ارسال می‌شود و نسخه‌ای دیگر از این تصاویر در پرونده سوابق تخلفات بایگانی می‌شود.
سردار انصاری همچنین به نصب دوربین‌های ثبت تخلفات ساکن اشاره کرد و گفت: این دوربین ‌ها در سطح شهر تهران کنترل تخلفات ساکن مانند توقف در کنار تابلوهای راهنمایی و رانندگی، توقف دوبله و توقف در گذرگاه عابر پیاده را عکسبرداری و ثبت می‌کند.
روزنامه ایران- یکشنبه 18 اسفند 1381




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/16/565496/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها