ایران در ایران




معاون مناطق محروم ریاست جمهوری:
نرخ کاهش جمعیت در روستاهای ایران صفر شد

سمنان- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: امروز با افتخار می‌توان گفت نرخ کاهش جمعیت روستایی در کشور به صفر متمایل شده است و اکنون کاهش جمعیت روستایی نداریم. محمد امید، در نشست شورای روستایی و عشایری استان سمنان افزود: میانگین جمعیت روستایی کشور با میانگین جمعیت کشورهای جهان برابر است و کشورهای دیگر نیز مانند ایران در روستاها با موضوع کاهش جمعیت مواجه هستند.
امید تصریح کرد: ایران در سال‌های اخیر اقدامات ارزشمندی برای توسعه روستا و نگهداشت جمعیت روستایی انجام داد و از سال ۹۶ تا کنون کشور به سمت تثبیت جمعیت روستایی پیش رفته و امسال نیز کاهش جمعیت در روستاهای کشور رخ نداد و انتظار می‌رود در سال آینده، با اقداماتی که انجام می‌شود، جمعیت روستایی افزایش یابد. وی افزود: تعداد اقامتگاه‌های بومگردی در مناطق روستایی کشور در دولت تدبیر و امید با افزایش ۱۰ برابری به دو هزار و ۴۰۰ واحد رسید.
شمار اقامتگاه‌های بومگردی قبل از دولت تدبیر و امید حدود ۲۲۰ عدد بود و اکنون افزایش چشمگیر شمار اقامتگاه‌های بومگردی نشان از توجه به توسعه، اشتغالزایی و گردشگری در روستاهای کشور است. وی بیان کرد: یکی از اساس‌های توسعه گردشگری و جذب گردشگر در مناطق روستایی توجه به زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در دولت تدبیر و امید این مهم نیز مورد توجه قرار گرفت.
امید اضافه کرد: قبل از دولت تدبیر و امید تنها ۱۵ درصد از روستاها از شبکه ملی اطلاعات برخوردار بودند و امروز بالای ۹۴ درصد روستاهای کشور از شبکه ملی اطلاعات برخوردار هستند و همین اقدام ماندگار، در اشتغالزایی و تثبیت جمعیت روستایی مؤثر است. وی ادامه داد: در روستاهای کشور کارهای ارزشمندی انجام شده است و براساس گزارش مراکز آماری معتبر دنیا، ایران در عرصه جهانی در زمینه تأمین آب، برق و گاز برای روستاها جزو کشورهای ممتاز است. وی یادآور شد: میزان تخصیص اعتبارات برای توسعه، عمران روستایی و اشتغالزایی روستاییان در این دولت نیز چشمگیر بود و از مجموع ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه روستا ۱۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به این دولت است. وی تصریح کرد: ضریب نفوذ گاز در روستاهای کشور بیش از ۸۶ درصد است و در استان سمنان ضریب نفوذ بالاتر از میانگین کشوری است. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در زمینه آبرسانی به روستاها و عشایر نیز در این دولت اقدامات خوبی انجام شد و اکنون۷۶ درصد روستاها به شبکه آبرسانی متصل هستند. وی یادآور شد: ۲۶ درصد جمعیت را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد که سهم ۲۸ درصدی در تولید ناخالص دارند و این در صورتی است که در کشورهای پیشرفته سهم روستاییان در تولید ناخالص بیش از ۵۰ درصد است و یکی از اقدامات ارزشمند برای افزایش سهم روستاییان در تولید ناخالص و توسعه روستا، اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی است. وی بیان کرد: در سال‌های گذشته سهم اشتغال روستایی پنج درصد بود و امسال به ۳۰درصد رسیده است و سال گذشته سهم روستاییان از اشتغال ایجاد شده ۲۸ درصد بود. امید اظهار داشت: طرح «هر دانش‌آموز یک تبلت» با عنوان طرح هدایت از سیستان و بلوچستان در روزهای آینده کلید می‌خورد و اکثر شرکت‌های بزرگ دعوت می‌شوند تا تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند تأمین کنند و استان سمنان هم می‌تواند با اعلام نیاز خود سهمیه تبلت بگیرد.

شناسایی ۴۰۰ نوع گیاه دارویی در خلخال

اردبیل - مدیر جهاد کشاورزی خلخال از شناسایی بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در مناطق مختلف این شهرستان خبرداد.
به گزارش ایرنا، محمد شاد افزود: با توجه به وجود شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی در این شهرستان ، کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی و حمایت از متقاضیان کشت این گیاهان در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی خلخال قرار گرفته است.وی اظهارکرد: با توجه به افزایش روزافزون تقاضا برای خرید گیاهان دارویی در جامعه تلاش می‌شود با راهنمایی و ارائه مشاوره‌های کارشناسی به مجریان، وسعت زیر کشت گیاهان دارویی و تولید محصول را افزایش دهیم.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: کشت گیاهان دارویی در سال‌های اخیر در این شهرستان افزایش یافته و با توسعه آن می‌توان صنایع فرآوری تبدیلی آن را راه‌اندازی کرد که این کار منجر به توسعه و رونق اقتصادی مناطق و حل مشکل بیکاری خواهد شد. شاد افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از گونه‌های مختلف گیاهان دارویی شناسایی شده در استان اردبیل مختص مناطق کوهستانی شهرستان خلخال بوده و این منطقه ظرفیت بزرگی برای کشت وتوسعه گیاهان دارویی محسوب می‌شود.
وی افزود: ارتفاع مناسب از سطح دریا، اقلیم متفاوت و خاک مرغوب در مناطق مختلف خلخال متناسب با کشت و توسعه انواع گیاهان دارویی بوده و سازمان جهاد کشاورزی استان از مجریان طرح‌های پرورش گیاهان دارویی یا متقاضیان اجرای طرح‌های فرآوری گیاهان دارویی حمایت می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: وجود بیش از ۹۰ کیلومتر نوار ساحلی در حاشیه رودخانه بزرگ و پرآب قزل‌اوزن خلخال می‌تواند به‌عنوان ظرفیت بزرگی برای کشت و توسعه گیاهان دارویی در این منطقه از جنوب استان محسوب شود.

صدور ۲۹۸ اخطار زیست محیطی  برای صنایع استان بوشهر

بوشهر- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: از ابتدای امسال با پایش آلودگی‌های صنایع، برای ۲۹۸ واحد صنعتی اخطار زیست محیطی صادر شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فرهاد قلی‌نژاد افزود: در راستای پایش زیست محیطی صنایع استان بوشهر، از ابتدای سال تاکنون در بازدید از ۶۹۶ واحد صنعتی، پس از پایش و بررسی‌های لازم، ۲۹۸ فقره اخطار برای رفع آلودگی‌های محیط زیست صادر شده است.   مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: در صورتی که خروجی صنایع بالاتر از استاندارد‌های زیست محیطی تشخیص داده شود، اخطاریه مهلت‌دار برای رفع آلودگی تا حد استاندارد‌های زیست محیطی صادر می‌شود و اگر متولی واحد صنعتی در مهلت مقرر آلودگی را رفع نکند علیه آن واحد آلاینده براساس قوانین و مقررات زیست محیطی اعلام شکایت می‌شود.

 آمار بالای ابطال پروانه‌های صنفی در تداوم کرونا

اصفهان - نایب رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به آمار بالای ابطال پروانه‌های صنفی با تداوم کرونا، گفت: در حال حاضر همه واحد صنفی با ضرر و زیان مواجه اند، مگر اینکه مغازه دار جنسی را که خریداری می‌کند، همانند دسته خوراکی‌ها تقاضای روزانه برایش وجود داشته باشد. به‌گزارش ایسنا، هوشنگ شیشه بران در خصوص وضعیت کسب و کار اصناف اصفهان بخصوص در دوران کرونا، اظهار کرد: متأسفانه امروز قیمت‌ها در بازارهای مختلف همچون لوازم خانگی، خودرو، مواد خوراکی، فلزات گرانبها، پوشاک و... در حال افزایش است، در حالی که قدرت خرید مردم بشدت کاهش یافته است. وی افزود: در حال حاضر به غیر از مشاغل خدماتی، تعمیراتی و...، میزان خرید و فروش بقیه مشاغل به یک دهم رسیده است. نایب رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به شرایط اقتصادی موجود و رکود حاکم بر بازار، اظهار کرد: در حال حاضر به‌دلیل شرایط بد اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، آمار ابطال پروانه‌های صنفی در اتحادیه‌ها رو به افزایش است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هر واحد صنفی با ضرر و زیان مواجه است، مگر اینکه مغازه دار جنسی که خریداری می‌کند، همانند دسته خوراکی‌ها روزانه تقاضا برای آن وجود داشته باشد، تأکید کرد: البته رکود در واحدهای صنفی فروش مواد غذایی نیز اثرگذار بوده و قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/6/565455/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها