مشکلات حقوقی، بلاتکلیفی مالکیت و مطالبات معوق کارکنان همچنان ادامه دارد

ابهام در ادامه فعالیت بیمارستان امام خمینی استان البرز





زهره توکلی
خبرنگار
بیمارستانی 160 تختخوابه در استان البرز با بیش از 300 پرسنل و سابقه 30 سال فعالیت، حدود سه سال است که درگیر مشکلات مدیریتی و مالی است. مشکلاتی که در نهایت دود آن به چشم بیماران و نظام سلامت می‌رود آن هم در استانی که با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه است. افزایش معوقات و مطالبات پرداخت نشده پزشکان، پرستاران و کارکنان، سردرگمی در نحوه انعقاد قرارداد با سازمان‌های بیمه، تجهیز و به‌روز‌رسانی امکانات درمانی و... بخشی از مشکلاتی است که باعث شده در شرایط کرونایی و کمبود تخت‌های بیمارستانی در استان البرز ادامه فعالیت بیمارستان امام خمینی البرز با ابهام همراه باشد. خبری که چندی پیش در رسانه‌های البرز مبنی بر خلع ید مالک فعلی این بیمارستان منتشر شد امید به‌ تعیین تکلیف این بیمارستان را افزایش داده است. با این حال آینده این بیمارستان وابسته به تصمیم و توافقی است که سهامداران عمده آن می‌گیرند. سازمان همیاری شهرداری استان البرز و بنیاد شهید از سهامداران عمده این بیمارستان هستند. از سوی دیگر اگرچه مالک فعلی بیمارستان با حکم قضایی خلع ید شده اما این حکم به معنای پایان پیگیری‌های حقوقی برای روشن شدن تکلیف این بیمارستان نیست.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری استان البرز در این باره به «ایران» گفت: تعرفه بیمارستان امام خمینی(ره) کرج از ابتدا خصوصی بوده است اما از سال‌ها قبل براساس دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر اینکه بیمارستان‌های تحت نظر سازمان‌های عمومی باید تعرفه‌های خود را دولتی کنند، تعرفه این بیمارستان نیز دولتی شد و از این زمان بود که این بیمارستان زیان ده شد.
قدرت‌الله شمیرانی با بیان اینکه حدود 6 ماه است مدیریت این سازمان را برعهده گرفته است، افزود: این بیمارستان وابسته به بنیاد شهید و سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان البرز بوده که بنیاد شهید 27/2درصد از عرصه آن، شراکت دارد و بقیه عرصه و عیان آن نیز متعلق به سازمان همیاری‌ها بوده است و از همان ابتدا نیز مدیریت خوبی در این بیمارستان اعمال نمی‌شد و دولتی شدن تعرفه‌های آن در مجموع باعث زیان ده شدن این بیمارستان می‌شود.
وی ادامه داد: در سال 96 تصمیم گرفته شد که این بیمارستان در قالب مزایده واگذار شود؛ 8 بار مزاریده برگزار شد و در نهایت در سال 98 خریداری در این مزایده برنده می‌شود.
شمیرانی اضافه کرد: ضمانتنامه بانکی این خریدار به‌دلیل اینکه قسط اول بانکی خود را پرداخت نمی‌کند، توسط بانک ضبط می‌شود یعنی خریدار بیمارستان از ابتدا به‌دلیل پرداخت نکردن قسط اول اثبات کرد که فاقد اهلیت لازم برای یک معامله بزرگ و حساس در حوزه درمان بوده و تمکن مالی لازم را ندارد. وی تصریح کرد: همان موقع که ضمانتنامه بانکی این خریدار ضبط شد، طبق قانون مزایده می بایست باطل می‌شد اما دوباره این قرارداد ادامه می‌یابد و با توجه به اینکه حقوق معوقه پرسنل و دیون بازنشستگان پرداخت نشده بود، مبلغی از آن پولی که از ضمانتنامه در حساب سازمان همیاری بوده دوباره برگردانده می‌شود و حقوق پرسنل پرداخت می‌شود.
شمیرانی اظهار داشت: هدف از فروش بیمارستان این بوده که هم تعهدات اجرا و حقوق پرسنل و بازنشستگانی که در این بیمارستان کار می‌کردند، پرداخت شود و هم بیمارستان احیا شود اما هیچکدام از آنها طی این 15 ماه انجام نشده است و با وجود تذکرات مسئولان استان بویژه نماینده محترم ولی فقیه، استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برای احیای این بیمارستان در شرایط سخت کرونایی، آنها نتوانستند بیمارستان را فعال و تعهدات را اجرایی کنند.
وی ادامه داد: خسارت‌های مالی وارد شده به بیمارستان به‌دلیل پرداخت نکردن دیون، در حال افزایش نیز هست. البته موضوع در محاکم قضایی مطرح شده و خسارات را مطالبه کرده‌ایم. این مسئول گفت: مزایده و قرارداد به دلایل مختلف و عدم اجرای تعهدات، در شرایط انحلال است و از نظر ما خریداران متصرف غیرقانونی هستند چون اول آذرماه امسال به آنها اعلام کردیم که قرارداد، منحل شده و باید بیمارستان را تحویل دهند اما امتناع کردند. لذا ما از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری هستیم. علاوه بر ما بنیاد شهید که سهم اندکی در این بیمارستان دارد نیز به مراجع قانونی دادخواست داده که در مرحله بدوی، ابطال مزایده صادر شده و هم اکنون نیز در مرحله تجدیدنظر است. وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی البرز حاضر شده که بخشی از بدهی‌های بیمارستان را پرداخت کند و به‌صورت دولتی بقیه بیمارستان به آن هبه شود که البته رسیدگی به این پیشنهاد توسط هیأت مدیره(متشکل از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به‌عنوان رئیس هیأت مدیره و شهردار کرج و... به‌عنوان اعضا) و شورای سازمان همیاری(متشکل از شهرداری‌های سهامدار سازمان همیاری) صورت می‌گیرد.وی با تقدیر از اقدامات دستگاه‌های قضایی استان و ورود دستگاه‌های نظارتی برای مشخص شدن تکلیف این بیمارستان، گفت: دغدغه ما فقط احیای بیمارستان و پرداخت معوقات و فعال‌سازی و برگرداندن این مرکز به چرخه درمانی است.
ادعای مالک خصوصی بیمارستان
با وجود اظهارات رئیس سازمان همیاری‌های شهرداری کرج مبنی بر تعیین تکلیف مالکیت قبلی بیمارستان و خلع ید آن به‌نظر می‌رسد که مالک قبلی حاضر نیست از مطالبات خود عقب نشینی کند و از این روی گره‌های حقوقی این بیمارستان قرار نیست به این زودی باز شود.
مهدی خسروی، رئیس فعلی بیمارستان امام خمینی(ره) کرج کسی است که از سوی مالکان خصوصی بیمارستان به این سمت منصوب شده است. هرچند تلاش ما برای مصاحبه با او ممکن نشد اما او در مصاحبه با تسنیم گفت: 3 ماه است که فعالیت مجدد این بیمارستان آغاز و بالغ بر یک ماه است که با سازمان‌های بیمه‌ای قرارداد بسته شده است. مهدی خسروی افزود: باوجود مشکلات مربوط به صدور پروانه و مشکلات با بیمه‌ها به وضعیت مطلوب رسیده است. وی با بیان اینکه فعالیت دوباره این بیمارستان در زمان سخت شیوع بیماری کرونا انجام گرفت، ادامه داد: راه‌اندازی این بیمارستان بواسطه دریافت پروانه فعالیت با مشکلات متعددی روبه‌رو بود.
خسروی تصریح کرد: استان البرز با کمبود تخت‌های بیمارستانی و مراکز درمانی روبه‌رو است و راه‌اندازی این بیمارستان گام خوبی در راستای تأمین نیاز درمانی مردم استان بود. وی با بیان اینکه ناگهان در حین انجام فعالیت نامه انحلال قرارداد سرمایه‌گذاران با این بیمارستان صادر شد، افزود: دلایل صدور این نامه عدم اجرای تعهد از سوی ما بود که این مورد باید متقابل صورت گیرد در واقع تعهدات طرف مقابل هم انجام نشد. خسروی با اشاره به اینکه طبق قانون و شرع فعالیت خود را ادامه می‌دهیم و از نظر ما این لغو فعالیت به دلایل واهی است، گفت: با این اتفاقات در پرداخت‌ها محتاط‌‌ تر می‌شویم و در غیراین‌صورت تا زمانی که تعیین تکلیف نشود نسبت به پرداخت‌ها منع داریم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/6/565452/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها