از انحلال هیأت‌های گزینش تا تشکیل هیأت عالی گزینش



گروه سیاسی/ دیروز، 15 دی‌ماه سالروز نامه تاریخی امام (ره) درباره انحلال «گزینش» بود، روزی که به همین عنوان  در تقویم کشور نامگذاری شده است. وزیر کشور در پیامی به همین مناسبت نوشت: گزینش در زمینه به‌کارگیری نیروهای صالح، کارآمد، متعهد و شایسته نقشی محوری ایفا می‌کند. همزمان هیأت عالی گزینش و سازمان‌های تابعه کشور نیز با حضور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی با آرمان‌های والای ایشان تجدید میثاق کردند.
نهاد گزینش کشور از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، در قالب هسته‌ها و هیأت‌های گزینش‌ فعالیت خود را آغاز کردند. هدف این کار هم جلوگیری از ورود افراد با هویت‌های سیاسی و ایدئولوژیک متعارض با ارزش‌های انقلاب به نهادهای کشور بود. هدفی که باعث شد تا سیستم گزینش کشور ضمن درگیری با کمبود امکانات و نیرو، خط مشی و سیاستی کاملاً سخت‌گیرانه را نیز در پیش بگیرد. همین هم زمینه نامه تاریخی روز 15 دی‌ماه حضرت امام (ره) شد. ایشان طی این فرمان به ستاد پیگیری تخلفات قضایی و اداری، تمام هیأت‌هایی را که به نام گزینش در سراسر کشور تشکیل شده‌ بودند، منحل کردند.
پس از این پیام، ستادی با عنوان ستاد مرکزی پیگیری فرمان امام (ره) در تاریخ 16 دی 1361 با حضور رئیس وقت دیوان عالی کشور، نخست‌وزیر وقت و مرحوم حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی، تشکیل شد. این ستاد 4 تصمیم در این خصوص گرفت؛ اول اینکه  هیأت‌های گزینش در سراسر کشور منحل شوند.
تصمیم دوم این بود که هیأت عالی گزینش متشکل از حجت‌الاسلام قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، منصور رضوی و محمد پورگل تشکیل گردد. در همین حال 10 روز زمان برای تشکیل هیأت‌های مرکزی گزینش تعیین شد و در نهایت مقرر شد که حدود وظایف و اختیارات گزینش‌ها در اسرع وقت بر اساس فرمان امام (ره) تنظیم شود.
بعد از این تحولات بود که «گزینش»، وارد مرحله سیستمی خود شد و فعالیت‌های خود را منظم‌تر و چارچوب‌دارتر از قبل ادامه داد. با این حال مسأله «گزینش» همچنان تا سال 1375 فاقد قانون مشخصی بود. در اوایل این سال مسئولین گزینش تصمیم گرفتند تا قانون مشخص و مدونی را  برای  ملاک عمل قرار دادن در نظام گزینش کشور، تعیین کنند. از این رو مقرر شد تا قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش که قبلاً در شهریور 1374 در مجلس به تصویب رسیده و توسط رئیس ابلاغ شده بود، به کارکنان سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، تسری یابد.
در سال‌های بین 84 تا 86 نیز تحولات و اصلاحات دیگری در این حوزه از جمله ابلاغ دستورالعمل‌های اصلاح ‌شده «مصاحبه»، «تحقیق»، «ارزیابی» و «ضوابط و معیارهای حاکم بر گزینش» به کلیه واحدهای گزینشی انجام شد تا کیفیت نهاد گزینش کشور ارتقاء پیدا کند. ساماندهی ساختار سازمانی دبیرخانه هیأت عالی گزینش نیز از دیگر تحولات سال‌های اخیر در زمینه گزینش بود.
با این حال در تمام این سالها کیفیت اجرای این قوانین و گزینش افراد برای استخدام در مراکز حاکمیتی محل بحث بوده است و گاهی افراط و تفریط‌هایی را به خود دیده است. اخیراً سید حسن خمینی در دیدار مدیران گزینش شهرداری در همین باره گفته بود: نکته امام همواره باید در ذهن شما باشد که میزان حال فعلی افراد است و از این رو، در گزینش سؤالات عجیب و غریب نداشته باشید؛ بلکه بیش از همه باید به حوزه اخلاقی توجه کرد. البته همه این کارها برای این است که انسان‌ها یک گام بهتر شوند. وی  با بیان اینکه در جایی که تزاحم هست باید دقت کرد، افزود: این امر به ویژه وقتی اهمیت می‌یابد که بحث کرامت انسان‌ها به میان می‌آید. انسان‌ها در نزد خدا خیلی احترام، جایگاه و ارزش دارند و کرامت انسان مسأله کوچکی نیست.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/3/565436/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها