سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها:

به واشنگتن از طریق سوئیس پیام دادیم


گروه سیاسی/ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که ایران درباره تحرکات مشکوک امریکا در منطقه از طریق سوئیس به این کشور پیام داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره گزارش پنتاگون مبنی بر بازگشت ناو هواپیمابر امریکایی به خلیج فارس به خاطرآنچه تهدید ایران خوانده می‌شود، گفت: اقدامات و تحرکات و برخی شیطنت‌های امریکا از چشم ما پنهان نیست. بیشتر از تحرکات رسانه‌‌ای، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی ما به تحرکات به ظاهر پنهان امریکا در منطقه و عراق اشراف کامل دارند. پیام‌های لازم از مجاری مختلف با صراحت و شفافیت به واشنگتن گفته شده و به کشورهای منطقه هم از طریق پایتخت‌هایشان گفته شده که در دام این شیطنت‌ها نیفتند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه با دقت این تحرکات را زیر نظر داریم، افزود: به طور مشخص نقش عوامل و متحدان رژیم اشغالگر قدس را در برخی ایجاد تنش‌ها بویژه در عراق شاهد هستیم. هیچ خجالتی ندارند که با خون امریکایی به برخی اهداف خود برسند. وی یادآور شد: البته جوابمان این است که به‌دنبال تنش نیستیم، ولی در دفاع از منافع ملی و کیان خود لحظه‌ای تردید نمی‌کنیم و با جدیت، آشکارا و مستقیم پاسخ می‌دهیم.
‌احتیاج به کسی نداریم پیام بدهیم و بگیریم
سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه در گفت‌وگوهای تلفنی ظریف با همتایان کویتی و قطری پیامی به واشنگتن منتقل یا از واشنگتن دریافت شده است، تصریح کرد: ما احتیاج به کسی نداریم پیام بدهیم و بگیریم. به طور کاملاً روشن مجاری خود را داشتیم.
خطیب‌زاده ادامه داد: به واشنگتن از طریق سوئیس پیام دادیم و به کشورهای منطقه هم مستقیم به خودشان از طریق پایتخت‌ها پیام داده‌ایم که در دام این شیطنت آفرینی‌ها و ماجراجویی‌های امریکا نیفتند. با وزرای خارجه گفت‌وگویی شده است و آنها نکات خود را گفته‌اند و ما هم پاسخ خود را گفته‌ایم عواقب هر گونه ماجراجویی مستقیم و روشن به عهده واشنگتن است و بدون ذره‌ای تردید پاسخ ما کوبنده خواهد بود اگر ماجراجویی صورت بگیرد.
ناخرسندی خود را به همسایگان اعلام کردیم
سخنگوی وزارت خارجه درباره رأی ممتنع عراق و غیبت افغانستان در نشست چهارشنبه کمیته اداری و مالی مجمع عمومی سازمان ملل افزود: امریکا برای سومین بار در اقدامات خود علیه ملت ایران در سازمان ملل شکست خورد و این نشست انزوای روزافزون رژیم فعلی کاخ سفید را نشان می‌دهد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه این اقدام امریکا در احیای کمیته تحریم ایران به شکست مفتضحانه امریکا انجامید. وی خاطرنشان کرد: ناخرسندی خود را به همسایگان خود اعلام کردیم و نخست‌وزیر عراق هم اعلام کرد در حال پیگیری این موضوع هستند. این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه بهتر می‌دانند که یکجانبه‌گرایی و سرکشی‌های امریکا تا چه حد بر ضد ملت‌های منطقه بوده است.
دوستان خود را در دوراهی انتخاب نمی‌گذاریم
خطیب‌زاده همچنین در خصوص تحولات جاری در روابط ایران و عراق گفت: سیاست ایران در منطقه، حسن همسایگی است. ما همواره تلاش کردیم در حوزه‌های همسایگی از ماجراجویی، جنگ‌طلبی و اشغالی که توسط امریکا رخ داده، این فضا به امنیت پایدار برسد. برعکس اقدام امریکا در توطئه‌آفرینی سعی نکردیم مناسبات ایران و امریکا در منطقه اثر داشته باشد اما روش امریکا، استفاده از پایگاه‌های خود در منطقه برای ضربه زدن است. سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: به مصوبه پارلمان عراق احترام می‌گذاریم ولی متحدان و دوستان خود در منطقه را در دو‌راهی انتخاب نمی‌گذاریم. روابط ایران و عراقی مردمی، چند لایه، دارای عمق و افق و عرض زیادی است. هیچ کسی نمی‌تواند با اقدامات ساختگی و مهندسی این روابط را تخریب کند مگر اینکه دولت و ملت بیدار نباشند که دو ملت بیدار هستند.
‌در خصوص توان دفاعی ایران هیچ وقت مذاکره نمی‌شود
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات مشاور بایدن در خصوص گفت‌وگو درباره موشک های بالستیک با ایران بعد از بازگشت امریکا به برجام گفت: در خصوص توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، نه هیچ وقت مذاکره شده و نه می‌شود و نه خواهد شد. توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران براساس نیازهای ملی ایران تعریف و مستقل اینها را پیگیری می‌کنیم. وی افزود: در مورد موضوع موشک یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ صحبت شده و موضوع خاتمه یافته است. امریکایی‌ها می‌دانند موضوع موشک که موضوع ثانویه است از حیز انتفاع ساقط می‌شود و طرح آن فاقد وجاهت است و بر این اساس ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ همه قطعنامه‌ها از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ ملغی شد و برخی محدودیت‌هایی که باقیمانده در ژانویه ۲۰۲۳ ملغی می‌شود.
خطیب‌زاده تصریح کرد: ما یک بار درباره برجام مذاکره کردیم و هیچ قسمتی از برجام را دوباره مذاکره نمی‌کنیم و امریکایی‌ها بهتر می‌دانند که اینها اظهارنظرات داخلی است و برای ایران ارزشی ندارد و جواب ما اجرای کامل برجام بدون شرط، کامل و جبران مافات است.
‌عدم اجرای تعهدات ما برای توازن بخشی به برجام بوده است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره واکنش احتمالی دیگر کشورها به نامه اخیر ایران به آژانس ابراز داشت: قانون تفسیربردار نیست. البته ما قبلاً نظرات خود را اعلام کرده بودیم. ایران تعهداتی ذیل معاهده عدم اشاعه و برجام دارد. تمامی اقدامات ما به‌دلیل آن بوده که طرف مقابل نتوانسته به تعهداتش عمل کنند. خطیب‌زاده ادامه داد: ما برخی از تعهدات‌مان را انجام ندادیم در حالی که آنها هیچ کدام را انجام ندادند. این اقدامات برای ایجاد توازن بوده است. وقتی طرف مقابل تعهداتش را به شکل مؤثر انجام دهد، تمامی اقدامات ما نیز بازگشت‌پذیر است.
‌از لیست خاکستری FATF به لیست سیاه برگشتیم
وی درباره بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم عنوان کرد: در مورد FATF نظرات ما کاملاً روشن است و بهترین اتفاق این است که نقش مؤثری در شکل‌گیری استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم. عدم حضور ما محروم کردن خود از این استانداردها است. بانک مرکزی و نهادهای پولی و مالی باید به طور مشخص برای همه توضیح دهند نبود ما در آن چه مشکلاتی برای مبادلات بانکی ایجاد می‌کند.
وی اضافه کرد: متأسفیم از لیست خاکستری به لیست سیاه برگشتیم ولی با‌ وجود سختی‌ها وزارت خارجه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.‌
امکان احیای روابط گذشته با عربستان وجود دارد
خطیب‌زاده گفت: این واقعیت تلخ وجود دارد که برخی حکام منطقه فکر می‌کردند با آمدن ترامپ پنجره‌ای برایشان باز شده و تمام تخم مرغ‌هایشان را در سبد وی گذاشتند. آنها برخلاف منافع منطقه و مردمشان حرکت کردند. پاسخ ما این بود اگر سیاست‌های خود را اصلاح کنند آغوش ایران باز است.وی اضافه کرد: آن روزی که عربستان به این نتیجه برسد که در یک مسیر با ما و منطقه صحبت کند، به آغوش منطقه بازگشته و دست از خرید امنیت بردارد، روزهای بهتری برای منطقه رقم می‌خورد. عربستان کشور مهمی در منطقه است. اگر حکام آل سعود از مسیر غلط خود بازگردند امکان احیای روابط خوب گذشته وجود دارد.
امریکا و اروپا خودشان را از همکاری با ما محروم کردند
وی درباره اثر بازگشت امریکا به برجام و تأثیر آن بر روابط ایران با چین اظهار داشت: برجام چارچوب همکاری در حوزه هسته‌ای است. مهم‌ترین همکاران ما در این ایام روسیه و چین بودند. اگر امریکا به اجرای کامل تعهداتش برگردد، این همکاری‌ها در ابعاد مختلف شدت می‌گیرد. روابط ایران و چین به سطح همکاری‌های راهبردی رسیده است.به گفته خطیب‌زاده، نقشه راه برای همکاری ۲۵ در حال مذاکره است که این مسأله نه تنها کمرنگ نمی‌شود بلکه پررنگ‌تر می‌شود. نگاه ما با توجه به مسائل روز نیست بلکه بلندمدت، کلان و راهبردی است. ما اروپا و امریکا را از همکاری با ایران محروم نکردیم بلکه آنها خودشان را در همکاری با ما محروم کردند.‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/3/565435/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها