رئیس جمهوری در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات:

شفافیت و مبارزه با فساد از آثار مهم دولت الکترونیکی است



حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری عصر دیروز در نوزدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، بر الکترونیکی شدن خدمات دولتی تأکید کرد و گفت: همه مقرراتی که در این شورای اجرایی تصویب می‌شود برای این است که مردم فعالیت‌های خود را راحت‌تر انجام دهند، دریافت خدمات از دولت آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود و نیاز به مراجعه حضوری و ارتباط چهره به چهره نباشد.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه سلامت برای مردم حائز اهمیت است، گفت: در این دوره‌ای که مبتلا به کرونا بودیم، ‌جایگاه سلامت بیشتر روشن شد. امروز بحث این است که مردم خدمات مربوط به سلامت را در فرآیند دولت الکترونیک با یک کارت و یا شماره ملی دریافت کنند. حتی موضوع نسخه‌پیچی و اینکه مردم چقدر به آن نیاز دارند و بیمه‌گرها در چه مواردی باید وارد عمل شوند و چه هزینه‌هایی را متقبل شوند، باید الکترونیکی شود. روحانی ادامه داد: با الکترونیکی شدن بخش سلامت، هم مردم در رفاه قرار می‌گیرند و هم مراکز درمانی راحت‌تر خدمت را ارائه می‌کنند و هم پول را راحت‌تر دریافت می‌کنند. یعنی وقتی پزشک فردی را معاینه کند یا در بخش تشخیصی، بیمه‌گر پول را پرداخت می‌کند. رئیس جمهوری تأکید کرد: در بخش سلامت همه اقداماتی که لازم است باید تا پایان سال این اقدامات انجام شود و تا ۲۰ اسفند خدماتی که در بخش سلامت به صورت الکترونیک ارائه شود، تکمیل شود تا مردم در رفاه بیشتری قرار بگیرند.
وی با اشاره به بررسی موضوع رفاه ایرانیان در این جلسه و تصویب مقررات ‌مربوط به آن گفت: برخی بخش‌ها و اقشار نیازمند حمایت هستند که البته این حمایت به طرق مختلف مانند یارانه سال‌هاست انجام می‌شود. روحانی گفت: حمایت‌های معیشتی که از سال ۹۸ شروع شد، ادامه پیدا خواهد کرد. البته افرادی که خیلی نیازمند نبودند در این سامانه قرار نگرفتند و امروز ۶۰ میلیون نفر از حمایت معیشتی برخوردارند. حتی در دوره کرونا در ماه‌های اخیر هم دولت در ستاد کرونا و هم مجلس به این نتیجه رسید که اقشاری نیاز به حمایت دارند. هماهنگی بین این دو مصوبه دولت و مجلس نیاز بود که این هماهنگی را انجام دادیم. رئیس جمهوری تأکید کرد: در چهار ماه پایانی سال به حدود ۳۵ میلیون نفر از  کسانی که به دلیل کرونا از کسب و کار و فعالیت بازماندند، کمک می‌شود که البته یک ماه این کمک را دریافت کردند و سه بار دیگر  دریافت می‌کنند. بنابراین در حال حاضر در هر ماه سه نوع حمایت ارائه می‌شود، یک بار برای یارانه، یک بار برای حمایت معیشتی و یک بار برای موردی که ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب کرده است. او همچنین گفت: امسال در بحث کرونا مشخص شد که دولت الکترونیک چقدر اهمیت دارد. چون بیماری‌های اپیدمی به گونه‌ای است که تماس افراد می‌تواند مشکل به وجود بیاورد. در بحث کرونا مسأله فاصله اجتماعی و کاهش تردد از موارد بسیار مهم بوده است.
مجبور بودیم به درآمدهای مالیاتی روی بیاوریم
رئیس ‌جمهوری در ادامه موضوع مالیات را یکی دیگر از موارد مورد بحث در نشست دیروز دانست و گفت: مالیات مسأله بسیار مهمی است و ما در این دولت، بار اداره کشور و منابع مورد نیاز آن را از روی دوش نفت برداشتیم و بیشتر روی دوش مالیات و عوارض و امثال آن گذاشتیم. روحانی درباره دلایل روی آوردن دولت تدبیر و امید به تقویت درآمدهای مالیاتی گفت: شرایط به گونه‌ای بود که مجبور بودیم این کار را انجام دهیم و اساساً بسیار مهم است که کشور از طریق خود مردم و مالیات آنها اداره شود. وی نفت را سرمایه‌ای بین نسلی عنوان کرد و گفت: نفت برای همیشه نیست و سرمایه‌ای است که از زیرزمین خارج می‌شود و در اختیار قرار می‌گیرد و پول آن هم باید بین نسلی باشد که مقرراتی هم در این زمینه وجود دارد و بر اساس این مقررات، بخشی از پول نفت به صندوق توسعه ملی بر می‌گردد تا شرکت‌های غیردولتی از آن برای بهبود فعالیت‌های اقتصادی خود بهره‌برداری کنند.
وضع درآمدهای مالیاتی دولت امسال خوب بود
رئیس جمهوری با بیان اینکه مالیات از لحاظ اخلاقی و قانونی یک ارزش مهم است، گفت: مالیات از این لحاظ که بار اداره کشور روی دوش آن است نیز اهمیت دارد. خوشبختانه در سالی که رو به اتمام است، وضع درآمد مالیاتی دولت خوب بوده و سازمان مالیاتی ما بخوبی فعال بوده است. او گفت: مسئول سازمان مالیاتی خبر خوشی دادند و آن اینکه در سال آینده ترتیبات به گونه‌ای است که ۷۰ درصد آنهایی که باید مالیات پرداخت می‌کنند، دیگر نیازی نیست به جایی مراجعه کنند و خودشان باید اظهارات‌شان را از طریق همین سامانه‌های مالیاتی اعلام و اظهار کنند و به این ترتیب، سازمان مالیاتی خواهد توانست روی ۳۰ درصد باقی مانده متمرکز شود.
مبارزه با فساد از طریق شفافیت امکانپذیر است
روحانی دولت الکترونیک را از مسائل مهم کشور عنوان کرد و گفت: یکی از آثار دولت الکترونیک مبارزه با فساد است و این مبارزه با فسادی که گفته می‌شود و مهم است که گفته شود، از طریق شفافیت امکانپذیر است؛ بخش بزرگی از مسأله فساد از طریق بحث دولت الکترونیک و الکترونیک شدن خدمات امکانپذیر است. وی تصریح کرد: اگر ارائه خدمات مربوط به سلامت از طریق الکترونیک باشد، مشکلات آن خود به خود رفع و خیال ما راحت می‌شود؛ در بخش مالیات هم مشکلاتی را احساس می‌کنیم که وقتی همه سامانه‌های ما الکترونیکی شوند این نگرانی‌ها رفع می‌شود و ما به نقطه‌ای می‌رسیم که جامعه به سمت سلامت حرکت می‌کند.
رئیس جمهوری با اشاره به وضع مقررات در حوزه مالیات هم گفت: همه مقرراتی که در شورای اجرایی فناوری تصویب می‌کنیم برای این است که فعالیت مردم و تلاش آنها راحت‌تر شود و خدمات را از دولت یا جاهای دیگر ساده‌تر دریافت کنند بدون اینکه نیاز باشد با کارمندان مربوطه به صورت چهره به چهره روبه‌رو شوند. زیرا ارتباطات چهره به چهره شدن کارمندان و ارباب رجوع مشکلات و مسائلی را دارد و مقررات وضع شده می‌تواند به سلامت و رفاه جامعه کمک شایانی کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/2/565431/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها