رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع آلودگی هوا:

نباید در برابر نقض حقوق عامه سکوت کرد‌


رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه هوای پاک از حقوق عامه است که نباید اجازه داد مردم به خاطر ترک فعل برخی مسئولان در اجرای قانون آسیب ببینند، از دادستان کل کشور خواست برخورد با مسئولان متخلف را از طریق معاونت حقوق عامه پیگیری کند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، سید ابراهیم رئیسی در ابتدای جلسه صبح دیروز شورای عالی قوه قضائیه وجه مشترک آیت‌الله مصباح یزدی و شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را دفاع از رکن رکین انقلاب اسلامی یعنی ولایت فقیه دانست و گفت: آیت‌الله مصباح یزدی در حوزه علمیه با تمام وجود پای دفاع از ولایت فقیه بود و حاج قاسم سلیمانی در حوزه عملی و میدان‌داری و مجاهدت در اجرای فرمان ولی، مدافع ولایت فقیه بود. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دشمنان امروز به‌نام تمدن وحشی گری را در عالم گسترش می‌دهند، تأکید کرد: حاج قاسم سلیمانی در مسیر از بین بردن توحشی که مدعیان تمدن در عالم به منطقه و مردم تحمیل کردند، به شهادت رسید.
آیت‌الله رئیسی ایجاد کردن داعش، القاعده و گروهک‌های تکفیری را نماد‌هایی از توسعه وحشی گری در عالم توسط دشمنان دانست و گفت: وحشی گری‌ها و جنایاتی که داعشی‌ها در منطقه مرتکب آن شدند، توسط شهیدان سلیمانی، المهندس و دیگر مجاهدان این عرصه پایان پذیرفت تا ان‌شاءالله زمینه برای تمدن نوین اسلامی هر چه بیشتر فراهم شود.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به راهپیمایی گسترده روز جمعه مردم در عراق، گفت: آنچه مردم عراق در میدان التحریر فریاد زدند، فریاد اخراج امریکایی‌ها بود که هم مجلس عراق آن را تصویب کرده است و هم مسئولان و مردم عراق مصمم هستند که این مهم هرچه زودتر انجام شود. وی با بیان اینکه مردم عراق با تمام وجود خواستار گرفتن انتقام شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و اخراج امریکایی‌ها از کشورشان هستند، گفت: داغ شهادت شهید سلیمانی و ابومهدی و دیگر شهدای جبهه مقاومت و همچنین روحیه مطالبه گری و انتقام‌جویی از امریکا و پیگیری اخراج آنها از منطقه، هرگز به سردی نمی‌گراید. امروز نه فقط مردم منطقه ما بلکه همه مردم جهان، حاج قاسم سلیمانی را به‌عنوان نماد امنیت ساز و مبارزه با تروریسم در منطقه می‌شناسند و این سؤال جدی وجود دارد که چرا کسانی که مدعی حقوق بشر و مبارزه با تروریسم هستند، نماد مبارزه با تروریسم در عالم را ترور می‌کنند؟
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر این نکته که نمی‌شود از یک طرف فریاد مبارزه با تروریسم را سر داد و از طرف دیگر نماد مبارزه با تروریسم در عالم را ترور کرد، گفت: ان شاالله قدردان خون مطهر این شهدا و پیگیری‌کننده کیفر عاملان و آمران این جنایت هولناک باشیم.
اگر به خدا اعتقاد ندارید، به میثاق‌های بین‌المللی پایبند باشید
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عکس‌العمل اتحادیه اروپا و کمیساریای حقوق بشر نسبت به یک قصاص که در یکی از شهر‌های کشورمان انجام شده است، گفت: آنها ما را به پایبندی به قوانین بین‌المللی توصیه کردند و در اینجا سؤال من از اتحادیه اروپا و کمیساریای حقوق بشر این است که در زمان ترور شهیدان فخری‌زاده و سلیمانی این قوانین بین‌المللی کجا بودند و چرا با استناد به همین قوانین، این تروریسم‌های دولتی و رسمی امریکایی و صهیونیستی را محکوم نکردند؟ رئیسی افزود: سؤال ما از اتحادیه اروپا و کمیساریای حقوق بشر این است که در زمانی که خانه‌ها در یمن بر سر کودکان خراب می‌شود و هنگامی که زمین‌های مردم در فلسطین غصب می‌شود و در آنها شهرک‌سازی صورت می‌گیرد و مردم به خاک و خون کشیده می‌شوند، این قوانین بین‌المللی کجا هستند که برای محکومیت عاملین این جنایت‌ها به آنها استناد نمی‌شود؟ او به اتحادیه اروپا و کمیساریای حقوق بشر توصیه کرد که اگر به خدا و مبدأ و معاد اعتقاد ندارند، به انسانیت خودشان یا حداقل به میثاق‌های بین‌المللی و مصوبه‌های سازمان ملل پایبند باشند.
آیت‌الله رئیسی همچنین با تأکید بر این نکته که سخن گفتن از مذاکره با پیمان شکنان و پالس‌های اینچنینی، سخن ملت ایران نیست، افزود: بهترین کار و اقدام برای ناامید و مأیوس کردن دشمن، صرفاً پایبندی به داشته‌ها و نیرو‌های جوان و برومند و فرهیخته خودمان است.
نباید در برابر نقض حقوق عامه سکوت کرد
رئیس دستگاه قضا، در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی و گزارش دادستان کل کشور در خصوص آلودگی هوا هم گفت: هوای پاک و محیط زیست از حقوق عامه است و آلودگی هوا از معضلاتی است که کشورمان هر چند وقت یک بار در یک استان یا به‌صورت سراسری درگیر آن می‌شود. رئیسی با تأکید بر اینکه نباید در برابر نقض حقوق عامه سکوت کرد و اجازه داد مردم به خاطر ترک فعل برخی مسئولان و عدم اجرای قانون آسیب ببینند، به دادستان کل کشور تأکید کرد موضوع را از طریق معاونت حقوق عامه پیگیری کند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/1/565413/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها