اخبـــــار




تحویل ماهواره «پارس ۱» به سازمان فضایی

ماهواره «پارس ۱» که توسط پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده، تحویل سازمان فضایی ایران شد.
به‌ گزارش «ایران» در مراسمی با حضور مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران، حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران و معاونان و مدیران دو مجموعه، ماهواره «پارس ۱» پس‌ از انجام موفقیت‌آمیز تمام تست‌های مربوطه، به سازمان فضایی ایران تحویل شد.
در این مراسم براری گفت: خدا را شاکریم که متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران در یک تلاش مستمر و خستگی‌ناپذیر توانستند با وجود تمام محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، این پروژه را مطابق با زمانبندی از پیش تعیین شده به اتمام برسانند و تمام تست‌های مورد نیاز را با موفقیت پشت سر بگذارند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توانمندسازی شبکه طراحی و ساخت ماهواره را یکی از راهبردهای اصلی در پروژه‌های فضایی دانست و افزود: هدف ما تداوم همکاری‌های شبکه‌های ایجاد شده در مسیر طراحی و ساخت ماهواره‌ها است و تلاش می‌کنیم با توانمندسازی این شبکه، از رسوخ علمی و دانش ایجاد شده به نحو احسن برای توسعه فناوری فضایی و شکوفایی صنعت فضایی کشور بهره ببریم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماهواره «پارس ۱» را یکی از عملیاتی‌ترین و پیشرفته‌ترین ماهواره‌های بومی کشور دانست و گفت: طی طراحی و ساخت این ماهواره گلوگاه‌های فناوری متعددی پیش روی متخصصان ما بود که برای اولین بار در کشور و با کمک متخصصان خلاق ایرانی توانستیم این فناوری‌ها را بومی‌سازی کنیم و اکنون توانمندی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی عملیاتی با کاربردهای مورد نیاز در پژوهشگاه فضایی ایران نهادینه شده است.


عضویت ایران در سازمان بین المللی ماهواره‌های سیار

سازمان فضایی ایران از انتخاب مجدد کشورمان به‌عنوان عضو کمیته مشورتی سازمان بین‌المللی ماهواره‌های سیار (IMSO) خبر داد.
به گزارش مهر، جلسه بیست و ششم مجمع سازمان بین‌المللی ماهواره‌های سیار (IMSO) به‌صورت مجازی با حضور نمایندگان سازمان فضایی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد؛  در این جلسه با رأی موافق دیگر کشورهای عضو، جمهوری اسلامی ایران مجدداً به‌عنوان یکی از اعضای کمیته مشورتی سازمان مذکور از گروه منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه انتخاب شد.
گفتنی است سازمان «ایمسو» یک سازمان بین دولتی با عضویت کشورها است که جهت نظارت بر برخی از خدمات ارائه شده در خصوص ایمنی ماهواره‌های عمومی از طریق ماهواره‌هایی که خدمات ایمنی، جست‌و‌جو، نجات و ردیابی کشتی‌ها و حفاظت از محیط زیست دریایی را ارائه می‌کنند تشکیل شده است.
ایران نیز عضو این سازمان بوده و با توجه به نوع و نحوه ارائه این خدمات، موضوع های مربوط به سازمان ایمسو در کشور، توسط سازمان فضایی ایران و با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری می‌شود.


از سوی شیائومی صورت گرفت
فروش 350 هزار گوشی تنها در 5 دقیقه

اواخر ماه گذشته شیائومی گوشی می‌۱۱ را معرفی کرد. این گوشی، اولین گوشی هوشمند جهان محسوب می‌شود که مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۸۸ کوالکام است. به گزارش انتخاب، شیائومی تنها در مدت پنج دقیقه موفق به فروش بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه می‌۱۱ شد. ارزش کل این فروش از ۱.۵ میلیارد یوان فراتر رفت. حدس زده می‌شود که مردم چین با توجه به مشخصات شگفت‌انگیز این تلفن در کنار قیمت مناسب، به این نتیجه رسیده‌اند که خرید تلفن مذکور یک گزینه ایده‌آل است، با‌وجود این، گوشی شیائومی هنوز به شکل انحصاری برای بازار داخلی چین عرضه شده و سرنوشت عرضه بین‌المللی این گوشی نامشخص است.  گوشی می‌۱۱ دارای صفحه نمایش لمسی ۶.۸۱ اینچی ۱۴۴۰p ۱۲۰ هرتزی AMOLED است و دوربین عقب سه گانه شامل دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین فوق‌العاده ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی است. دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی است و در حفره داخل صفحه نمایش قرار دارد.


ویندوز 7 همچنان محبوب میلیون ها کاربر

در حالی که مایکروسافت در ابتدای سال ۲۰۲۰ (اواسط دی ماه پارسال) پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز ۷ را خاتمه داد اما تا پایان این سال همچنان میلیون‌ها نفر کاربر این نسخه در سراسر جهان بوده و آن را ارتقا نداده‌اند. به گزارش ایسنا، پس از گذشت یک سال از پایان رسمی پشتیبانی مایکروسافت از سیستم عامل ویندوز ۷، همچنان گروهی از کاربران رایانه شخصی در برابر رها کردن این نسخه قدیمی سیستم عامل رایانه لجاجت می‌کنند؛ هیچ کس شمار دقیق آنها را نمی‌داند اما تعداد این کاربران در یک سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. محاسبات و تحلیل‌های کارشناسی نشان داد که در زمان پایان مهلت مایکروسافت برای پشتیبانی از ویندوز ۷ حدود ۲۰۰ میلیون رایانه شخصی در جهان همچنان از این سیستم عامل استفاده می‌کردند که البته برآورد مذکور دقیق نیست. براساس گزارش زدنت، بررسی آمار منتشره از سوی برنامه تحلیل دیجیتالی دولت امریکا نشان می‌دهد تا پایان دسامبر سال ۲۰۱۹ حدود ۷۵.۸ درصد از رایانه‌ها با ویندوز ۱۰، حدود ۱۸.۹ درصد با ویندوز ۷ و ۴.۶ درصد با ویندوز ۸.x. کار می‌کردند. یک سال بعد در دسامبر ۲۰۲۰ شمار رایانه‌های شخصی که با ویندوز ۱۰ کار می‌کردند به ۸۷.۸ درصد افزایش یافت در حالی که شمار رایانه‌های مجهز به ویندوز ۷ به ۸.۵ درصد کاهش یافت و شمار رایانه‌های ویندوز ۸.x. از این هم کاهش بیشتری داشت و به ۳.۴ درصد رسید. بررسی از منابع دیگر هم نتایج مشابهی را نشان می‌دهد. طبق آمار «نت مارکت شیر»، شمار رایانه‌های ویندوز ۱۰ تا پایان سال ۲۰۲۰ از ۶۳ به ۷۴ درصد افزایش یافته و شمار رایانه‌های ویندوز ۷ از ۳۱.۲ درصد به ۲۱.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. آمار «استات کانتر گلوبال استاتس» هم نشان داد که شمار رایانه‌های ویندوز ۱۰ با بیش از ۱۲ درصد رشد، از ۶۴.۷ درصد به ۷۶ درصد رسیده است در حالی که شمار رایانه‌های ویندوز ۷ به ۱۷.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. تبدیل این درصدها به ارقام واقعی کار راحتی نیست زیرا آمار مبنایی در دست نیست. مایکروسافت سال‌هاست که مدعی است شمار کاربران رایانه شخصی ویندوز ۱.۵ میلیارد نفر است اما این ادعا مورد تردید قرار دارد؛ با وجود همه ابهامات، واضح است که حداقل ۱۰۰ میلیون دستگاه رایانه شخصی همچنان با ویندوز ۷ کار می‌کنند و این رقم ممکن است بسیار بالاتر باشد.
برخی از دارندگان این رایانه‌ها برای دریافت آپدیت‌های امنیتی تحت برنامه آپدیت امنیتی تمدید شده مایکروسافت پول پرداخت می‌کنند. این مشتریان برای ارتقای سیستم عامل خود در سال ۲۰۲۱ تحت فشار قرار خواهند گرفت زیرا هزینه این آپدیت‌ها دو برابر می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7534/17/565376/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها