گزارش «ایران» درباره کاهش مصرف «انرژی» در منازل و ادارات دولتی و استفاده از «مازوت» در کارخانجات برای کاهش آلودگی هوا

هوای پاک با دو درجه کمتر

- رئیس جمهور در جلسه دیشب هیأت دولت ، به همه دستگاه‌های مسئول دستور داد که قانون هوای پاک را به دقت اجرا کنند - روحانی ضمن توصیه به رعایت الگوی مصرف انرژی توسط هموطنان عزیز و بویژه در بخش دولتی، برلزوم رعایت بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری در نحوه مصرف در دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد


گروه اقتصادی|  این روزها هوا نه تنها در کلانشهرها بلکه حتی در شهرهای کوچک هم آلوده شده است. هر مکانی که در آنجا نیروگاه‌ها و صنایع مستقر هستند و باران نمی‌بارد، کیفیت هوا پایین آمده و کارشناسان این آلودگی را ناشی از مصرف مازوت یا همان نفت کوره می‌دانند. حالا وزیر نیرو و وزیر نفت می‌گویند که به هیچ‌وجه مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما مجبوریم. مصرف گاز کشور به سبب شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف خانوارها با باز گذاشتن درها و پنجره‌ها بالا رفته و اگر در مصرف انرژی بخش خانگی از گاز گرفته تا برق، صرفه‌جویی شود، آلودگی هوا کمتر خواهد شد.
در این خصوص روز گذشته، نشست مدیریت مصرف سوخت زمستانی کشور به میزبانی وزارت کشور برگزار شد و در این نشست وزیر نفت بیان کرد: مصرف فعلی روزانه گاز کشور بیش از ۸۲۵ میلیون مترمکعب شده است. یکی از علل این افزایش باز کردن پنجره‌ها با این تصور است که کرونا خارج می‌شود، در صورتی که باید مردم هم دما را پایین بیاورند و هم از اتلاف انرژی خودداری کنند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بیژن زنگنه گفت: ما به هیچ‌وجه مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما در نقاطی مجبور به این کار هستند و چاره‌ای نداریم. گازوئیل هم در حداکثر ممکن تحویل می‌شود و امکان تحویل بیش از آن وجود ندارد. بحث صادرات گازوئیل هم مطرح نیست و هر چه گازوئیل مازاد در کشور وجود دارد، تحویل می‌دهیم. او پس از شنیدن سخنان استانداران که به‌صورت تصویری جلسه را دنبال می‌کردند، اظهار کرد: البته ما مشکلاتی داریم و نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنی کنیم. در بحث سیمان قرار بر این بود که زمستان مصرف مازوت داشته باشند و امروز در هیأت دولت مصوب می‌کنیم قیمت نفت‌کوره معادل گاز مصرفی‌شان باشد.
وزیر نفت با بیان اینکه نگرانی بابت نفتکش‌ها حل‌شده و تلاش کردیم در بحث حمل بار به نیروگاه‌ها مشکلی نداشته باشیم، تصریح کرد: اگر مصرف برق کم شود، مصرف مازوت هم کاهش می‌یابد. همه تجربه‌ها در بحث صرفه‌جویی مصرف گاز با اولویت برق هم اجرا شود.
ضرورت مصرف بهینه گاز در ادارات
زنگنه بر رعایت هر چه بیشتر مصرف بهینه انرژی در ادارات تأکید کرد و افزود: ما به هیچ‌وجه مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما در نقاطی مجبور به این کار هستند و چاره‌ای نداریم. گازوئیل هم در حداکثر ممکن تحویل می‌شود و امکان تحویل بیش از آن وجود ندارد. بحث صادرات گازوئیل هم مطرح نیست و هر چه گازوئیل مازاد در کشور وجود دارد، تحویل می‌دهیم. نیروگاه‌ها باید بخشی از آن را از مخازن دریافت کنند.
او با اشاره به سخنان استاندار تهران مبنی بر اینکه مصرف خانگی گاز در تهران ۱۵ درصد افزایش یافته که ۲ درصد آن مربوط به اشتراک‌های جدید است، تصریح کرد: ۱۵ درصد مصرف کاملاً غیرطبیعی است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند هیچ برنامه‌ریزی برای رشد مصرف سالانه داشته باشد.
وزیر نفت با اشاره به رکورد شکنی مصرف گاز کشور ادامه داد: از این مصرف روزانه بیش از ۸۲۵ میلیون مترمکعب حدود ۵۵۶ میلیون متر مکعب مصرف خانگی، عمومی و صنایع کوچک است. البته این مقدار نسبت به پارسال عدد بزرگی است و بیش از ۶٠ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. زنگنه میانگین مصرف گاز کشور را معادل حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام عنوان کرد و گفت: ما باید راه‌حلی برای این مقدار مصرف پیدا کنیم، اما در شرایط فعلی باید با همکاری سازمان‌ها، اعمال محدودیت‌ها و دعوت کردن مردم به صرفه‌جویی، مصرف را مدیریت کنیم.
اصلاح مصرف در بخش خانگی امکان خاموشی را از بین می‌برد
وزیر نیرو نیز در این نشست بیان کرد که اصلاح مصرف جزئی در بخش خانگی، امکان خاموشی‌ها را از بین می‌برد. به گزارش ایرنا، «رضا اردکانیان» افزود: اصل ماجرا اصلاح مصرف بوده و برنامه ما در این بخش، بلندمدت است، اما هر زمانی که شروع شود، باید استقبال کرد. وزیر نیرو مصرف بی‌رویه انرژی در کشور را همانند بیماری دانست که خونریزی داخلی دارد و هر چه به او خون تزریق می‌کنیم به جایی نمی‌رسیم. وی تولید روزانه یک هزار میلیون متر مکعب گاز را رقم بزرگی خواند و گفت: قاره اروپا که نسبت به قاره ما سردتر است و جمعیتی بیش از هفت برابر ما دارد، اما مصرف گاز اروپا حدود دو برابر ماست. مصرف گاز ما خیلی بالاست که بخش عمده آن در عرصه خانگی است.
اردکانیان ادامه داد: همه همکاران ما در رسانه‌ها باید به گونه‌ای فعالیت کنند که تجربه موفق تابستان با هنرمندی به مردم منتقل شود و ما اگر درصد بسیار کمی در بخش خانگی اصلاح مصرف کنیم، دچار خاموشی نمی‌شویم و صنایع ما با وقفه مواجه نمی‌شود. وی افزود: بر اساس قراردادهایی که داریم صادرات برق انجام می‌دهیم، اما وزارتخانه‌های نیرو و نفت، همه ملاحظه‌ها را در قراردادها گنجانده‌اند، مجموع گازی که در نیروگاه‌های برق مصرف می‌شود اگر صادر شود کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی کشور است. وزیر نیرو گفت: شرکت‌ها و بخش خصوصی، تولید را انجام می‌دهند و یکی از مهمترین منابع ما صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی است و اگر مردم، مدیریت گرمایش و برق را از دست دهند شرایطی که ایجاد می‌شود، روی صادرات و بازارها اثر می‌گذارد. اردکانیان افزود: وقتی بر اساس گزارش استاندار تهران، از اول آبان تا ۱۰ آذر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش مصرف برق رخ داده، این موضوع‌ها باید پیگیری شود که بخشی از این افزایش مصرف به سبب باز بودن پنجره‌ها به تصور خروج ویروس کروناست و باید این موارد به مردم توضیح داده شود.
وی گفت: در وزارت نیرو اکنون به لحاظ شرایط، استفاده از نیروگاه‌های برقابی را افزایش دادیم، با همکاری نزدیک با وزارت نفت سعی خواهیم کرد کمترین اختلال ایجاد شود و ما به همین علت تعمیرات نیروگاهی را عقب انداختیم تا فشار کمتری به بخش گاز وارد شود.
در همین حال مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران نیز می‌گوید: نیروگاه‌های استان تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند و دادستانی پیش‌تر مخزن سوخت مازوت دو نیروگاه در این استان را پلمب کرد.
محسن طرزطلب افزود: دادستانی پیش از این مخزن سوخت مازوت نیروگاه بعثت و منتظرقائم را پلمب کرده بود، بنابراین چنانچه این دو نیروگاه بخواهند از مازوت استفاده کنند، امکانپذیر نیست.
طرزطلب خاطرنشان کرد: شهر تهران دارای سه نیروگاه است که سوخت آنها گازی است و نیروگاه‌های موجود در استان البرز و قم هم که برق تهران را تأمین می‌کنند، از جمله نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به شمار می‌آیند که آلودگی ندارند.
وی تصریح کرد: اکنون ۱۲۹ نیروگاه در کشور فعالیت دارند که ممکن است در مواقع اضطراری در 5 یا 6 نیروگاه از سوخت مازوت استفاده شود. پیش از این «مهدی اسماعیلی» سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز گفته بود که به دلیل مصرف بالای گاز در کشور و امکان نداشتن برای تأمین گاز کافی نیروگاه‌ها، بنا به دستور مراجع ذیصلاح از فرآورده‌های مایع نظیر گازوئیل و مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌شود. این امر به دلیل جلوگیری از خاموشی احتمالی نیروگاه‌های برق کشور انجام می‌شود و هیچ ارتباطی به پر بودن انبارهای ذخیره نفت کوره (مازوت) ندارد؛ همان‌طور که در فصل تابستان که مصرف گاز بویژه در بخش خانگی کمتر است، کل سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را گاز تشکیل می‌دهد.
در روزهای اخیر کاربران فضای مجازی مطالبی با هشتگ‌های #آلودگی_هوا، #مازوت_نسوزانید، #یک_درجه_کمتر، #دو_درجه_کمتر را ترند کردند. بخشی از کاربران از مسئولان خواسته‌اند که سوزاندن مازوت را متوقف کنند و بخشی دیگر نیز هموطنان را به مصرف کمتر گاز و برق تشویق کرده‌اند. با این حال نمی‌توان سهم خودروها و عدم رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و حتی همین مصرف گاز و بنزین و نفت گاز را در آلودگی‌های این روزهای کشور نادیده گرفت. کارشناسان بر این باورند که مصرف بی‌رویه انرژی و بهره‌وری پایین سیستم مصرفی انرژی کشور ریشه تمام این مشکلات و حتی افزایش مصرف گاز این روزهای ایران است که بدمصرفی مصرف‌کنندگان آن را تشدید می‌کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7534/1/565295/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها