مکتب، منش و راه سردار سلیمانی، سرمشق مجاهدان جبهه مقاومت اسلامی


سردار رمضان شریف
سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه
در آستانه فرارسیدن نخســـتین ســالـگرد شهادت ســردار دل‌ها «سپهبد پاسدار حاج قاســـم ســـلیمانی» قهرمان ملت ایران و امــــت اســـلامـــی و شـــهید ابومهـــدی المهندس و شهدای همـــراه در جـــنایت رژیم تروریست امریکا در بغداد، فضای کشورهای منطقه مشحون از عطر شهیدان و آکنده از عشق و دلدادگی به سیدالشهدای مقاومت است. در این فضای پر شور و شعور آنچه پر تلألو است، مکتب شهید سلیمانی و شاخص‌ها و صفات منحصر به فرد شخصیتی حاج قاسم و آموزه‌های آن برای نسل‌های امروز و آینده ایران عزیز و بلکه مجاهدان مقاومت در اقصی نقاط جهان است، که بی‌تردید می‌تواند منشأ حرکت، پویایی و نقش‌آفرینی‌های سترگ آنان در صحنه‌های سرنوشت‌ساز تاریخی قرار گیرد.
شهادت حاج قاسم، رخدادی عظیم و تاریخی را برای ملت ایران رقم زد، حادثه بزرگی که در تشییع شگفت‌انگیز سردار مقاومت و طوفان حضور ده‌ها میلیون از مردم مؤمن، انقلابی، فهیم و قدرشناس در بدرقه او پدید آمد و رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را «یوم‌الله» خواندند، یوم‌اللهی عظیم که در حقیقت علاوه بر تبلور ارادت ایرانیان به سردار ملی خود، پشتوانه‌ای برای ترویج مکتب سلیمانی و شناساندن دال‌های گفتمان هویتی سردار مقاومت به مخاطبان تشنه و شیفته آن را پی‌ریزی کرد.
 حاج قاسم از تأثیرگذارترین شخصیت‌های دو دهه اخیر غرب آسیا در بسیج جبهه بزرگ مقاومت برضد مثلث عبری، عربی و غربی و به طور خاص در عرصه معارضه عملی و جهادی با تروریسم تکفیری و داعش به‌شمار می‌رود.
شهید سلیمانی، امروز فراتر از یک شخص به گفتمان و مکتبی تبدیل شده است که از سکولار تا اصولگرا، از آزادیخواه تا اصلاح‌طلب، از مخالف سیاست‌های نظام تا مدافع کشور، با احترام و افتخار از او یاد می‌کنند؛ شخصیتی استراتژیست، ورزیده، سیاست‌شناس، خودساخته، خوش‌فکر و.... که در تراز یک راه درس‌آموز و الهام‌بخش در معرض بشریت بویژه جهان اسلام و جوامع و ملل سلطه‌گریز و استکبارستیز و طالبان حقیقت، عدالت و معنویت قرار گرفته است.
عقلانیت، جهاد خالصانه برای خدا، انقلابیگری و ولایت‌مداری نقطه مرکزی «مکتب شهید سلیمانی» و از شاخص‌های برجسته سردار دل‌هاست که در جای جای زندگی و حیات آن عزیز بویژه در دفاع مقدس و جبهه مقاومت، جلوه‌گری‌های معنادار و شگرفی داشته است.
او پیروزی‌های بزرگ محور مقاومت در سوریه برای بقا و حفظ نظام و نجات مردم این کشور، در عراق برای دولت‌سازی و نابودی فتنه داعش؛ در یمن برای قدرت‌یابی انصارالله؛ در افغانستان و به قدرت رسیدن مجاهدان؛ در شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه و اقتدار راهبردی حزب‌الله؛ در فلسطین و تبدیل انتفاضه سنگ به موشک و التماس صهیونیست‌ها برای آتش‌بس در جنگ ۲۲ روزه و.... تأثیر حیرت‌انگیز خود در پیوند نظامیگری با دیپلماسی و پشتوانه‌سازی قدرت نظامی برای پیشبرد راهبردها و آرمان‌های سیاسی را نشان داد.
«قاسم» ابر مجاهد جهان اسلام و دشمن باصلابت و مقتدر نظام سلطه و صهیونیسم در منطقه بود که در دفاع از محرومان و مقابله با دنیاطلبی و یاری‌بخشی به مردم در سختی‌ها و بلایا و مصایب طبیعی همواره پیشتاز و بی‌ادعا پای به میدان می‌گذارد.
«شهید سلیمانی» که محصول مکتب «ولایت فقیه» و امامین انقلاب اسلامی بود، از برکات دفاع مقدس ملت ایران محسوب می‌شد که توانست الگویی نوین از مدیریت و فرماندهی مبتنی بر ارزش‌های دینی، انقلابی و بومی در کشور را خلق کند، که امروز و فردا می‌تواند با تأسی به عناصری چون نگرش توحیدی و اعتقاد به نقش دائمی و حتمی خداوند در هدایت و نصرت مجاهدان و مؤمنان، تکلیف‌گرایی، شجاعت، جسارت و نهراسیدن از دشمن در اتخاذ تصمیم‌های خارق‌العاده راهبردی و تعیین‌کننده و در عین حال توأم با عقلانیت و محاسبات دقیق و تدابیر هوشمندانه؛ پیش‌روندگی کشور و پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب و میهن اسلامی را تضمین کند.
«حاج قاسم» با نگاه فراجناحی و وسعت تعامل و عمق نفوذ عاطفی و معنوی خود بر قلب‌ها، به‌درستی و به زیبایی «سردار دل‌ها» نامیده شد؛ او تندیس اخلاص و وارستگی، اسوه مقاومت و سلحشوری، الگوی مدیریت راهبردی، مصداق نظم، انضباط و قاطعیت در اعمال فرماندهی و تدبیر و درایت در تشخیص و حل چالش‌ها و مسائل و تمرکز به اولویت‌های اصلی و مراقبت از درگیر نشدن در امور فرعی بود.
 به‌رغم تلاش‌های فراوان، پیوسته و مستمر پس‌ از شهادت حاج قاسم، هنوز بسیاری از ابعاد و وجوه شخصیتی سردار شهید همچنان ناشناخته و مغفول مانده است و شکل‌گیری نهضتی برای تبیین و معرفی مکتب شهید سلیمانی که بتواند به شناخت گنج عظیم شخصیتی او در عرصه‌های مختلف بویژه برای نسل بالنده و آینده ساز جوان کشور کمک کند، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
 فقدان حاج قاسم عزیز هرچند برای ملت ما و امت اسلامی تلخ و ناگوار است، اما منش و راه او که امروز سرمشق مجاهدان جبهه مقاومت قرار گرفته است  مانند خورشیدی پرفروغ می‌درخشد و به فضل الهی ملت عظیم‌الشأن ایران و ملت‌های مسلمان منطقه را تحت هدایت‌های حکیمانه مقام عظمای ولایت و رهبری (مدظله العالی) از متن فتنه‌ها و دشمنی‌های جبهه متحد دشمنان امت اسلامی بویژه امریکای تروریست و رژیم صهیونیستی غاصب، عبور خواهد داد و در آینده‌ای نه چندان دور با نظاره کردن اخراج اشغالگران و متجاوزین از منطقه، شاهد پدیدار شدن نشانه‌های آزادی قدس شریف و ملت قهرمان و مقاوم فلسطین به‌عنوان آرمان بلند شهید سردار سلیمانی قرار خواهد داد. آرمانی که آن مجاهد بزرگ جان خود را برای آن اهدا کرد و به قول مبارز بزرگ فلسطین اسماعیل هنیه «قاسم شهید قدس» شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7531/1/564954/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها