به نام تاریخ



2 دی
278 روز از سال گذشته است و نام چهره‌های هنری و فرهنگی زیادی در تقویم امروز هم ثبت شده است که به این بهانه مروری بر زندگی و آثار آنها داریم.
تولدها
سیروس طاهباز: نویسنده و مترجم شناخته شده ایرانی سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد. سیروس طاهباز در رشته پزشکی درس می‌خواند اما علاقه به ادبیات باعث شد پزشکی را رها کند و به ادبیات رو بیاورد. از سال 1340 به مدت 5 سال سردبیر مجله «آرش» بود و این کار باعث آشنایی اش با نیما یوشیج شد. طاهباز بیش از 20 هزار برگ از دستنوشته‌های ناخوانا و فرسوده نیما را از سال 1340 به بعد گردآوری، نسخه‌برداری و تدوین کرد. در سال 1348 به پیشنهاد م. آزاد به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیوست و در کنار فیروز شیروانلو، نادر ابراهیمی و داریوش آشوری شروع به ویرایش و نگارش و ترجمه کتاب برای کودکان و نوجوانان کرد و از سال 1349 تا 1357 مدیر انتشارات این کانون بود. از طاهباز کتاب‌هایی مانند «شاعر و آفتاب»، «بچه‌ها و کبوترها»، «باغ همیشه بهار»، «پیروزی بر شب»، «یادگار دوست»، «پردرد کوهستان»، «تپه آویشن»، درنای صلح» و «از پا نیفتاده» منتشر شده است. ضمن اینکه او کتاب‌های «دره طویل» و «اسب سرخ» جان اشتاین بک را هم ترجمه کرده است. طاهباز سال 1377 درگذشت.
ارسلان کامکار: نوازنده بربط و ویولن و یکی از اعضای گروه کامکارها سال 1339 به دنیا آمد. ارسلان کامکار مقدمات موسیقی را از پدرش حسن کامکار یاد گرفت و از کودکی با گروه‌های مختلفی که پدرش سرپرست‌شان بود کنسرت اجرا می‌کرد. پس از تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا به‌عنوان نوازنده ویولن با ارکستر سمفونیک تهران همکاری کرد و اکنون هم یکی از اعضای این ارکستر و ارکستر فیلارمونیک کردستان است. او در آلبوم‌ها و قطعات «هفت گاه معلق»، «کنسرتو برای عود»، «آفتاب می شود»، «خاک»، «جاده ابریشم»، «شباهنگام»، «شوریده دل» و «زردی خزان» به‌عنوان نوازنده حضور داشته است اما یکی از برجسته‌ترین کارهای کامکار ساخت موسیقی فیلم «مادر» علی حاتمی است.
جاکومو پوچینی: آهنگساز ایتالیایی و مشهور سال 1858 متولد شد. جاکومو پوچینی در کنسرواتوار میلان تحصیل کرد و اولین اپرایش را که پس از پایان تحصیلاتش نوشت توجه ناشران را جلب کرد و باعث شد آثار دیگری به او سفارش داده شود. در 35 سالگی با اپرای «مانون لسکو» شهرت بین‌المللی پیدا کرد. او در ملودی و رنگ آمیزی ارکستر استعداد بسیار زیادی داشت و استفاده از درونمایه‌های شرقی در آثارش باعث می‌شد آثاری خاص و متفاوت داشته باشد. اپراهای «توسکا»، «بوهم»، «پروانه» و «توران دخت» از مشهورترین آثار اوست و باعث شد یکی از مهم‌ترین اپرانویس‌های دوران خود پس از جوزپه وردی شود. او سال 1924 درگذشت.
 سالروز تولد رالف فاینس بازیگر انگلیسی، آنیل کاپور بازیگر هندی، ژان راسین نمایشنامه نویس فرانسوی، اسماعیل پاشایی بازیگر، جواد طاهری بازیگر و کارگردان، مایکل کورتیز کارگردان امریکایی، مارک آلگره کارگردان فرانسوی، ابراهیم اسماعیلی اراضی شاعر، رویا باقری شاعر، مرتضی مصطفوی داستان نویس و علی یزدانی داستان نویس هم امروز است.
 درگذشت ها
ساموئل بکت: نمایشنامه نویس و شاعر مشهور ایرلندی سال 1989 در چنین روزی درگذشت. ساموئل بکت متولد سال 1906 بود و به‌دلیل علاقه‌اش به زبان فرانسه در رشته ادبیات و زبان فرانسه تحصیل کرد و پس از سفر به پاریس با جیمز جویس آشنا شد که این دوستی تأثیر زیادی در پیشرفت کار او به‌عنوان نویسنده داشت. او در ابتدا رمان‌هایی مانند «مرفی» و «وات» نوشت و سال 1952 نخستین نمایشنامه‌اش را به‌نام «در انتظار گودو» نوشت که شاخص‌ترین اثر اوست. رمان‌های «مالوی»، «مالون می‌میرد»، «نام‌ناپذیر» و «گم گشتگان» و نمایشنامه‌های «دست آخر»، «آخرین نوار کراپ»، «بازی»، «من نه»، «فاجعه»، «چی کجا»، «آخر بازی»، «روزهای خوش» و «همه افتادگان» و اشعار «هوروسکوپ» و «آنچه واژه هست» از دیگر آثار او هستند. آثار بکت به‌دلیل اینکه رنج انسان را با طنز تلخ و کمدی سیاه به تصویر می‌کشد شناخته می‌شود و او سال 1969 به‌دلیل نوشته‌هایش و اینکه «در قالب رمان و نمایشنامه در فقر معنوی انسان امروزی عروج او را می‌جوید» برنده جایزه نوبل ادبیات شد.
 منوچهر حامدی بازیگر و جو کاکر خواننده انگلیسی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7523/20/564027/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها