داریوش مصطفوی، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گو با «ایران»:

AFC دایی را دعوت کرده ولی شرایط مدیریت فوتبال ما را نمی‌داند


حامد جیرودی / بر اساس مصوبه هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال، مجمع عمومی انتخاب هیأت رئیسه و ریاست این فدراسیون، یکشنبه 10 اسفند در تهران برگزار خواهد شد و با توجه به تغییراتی که در اساسنامه فدراسیون داده شده به نظر می‌رسد شاهد حضور چهره‌های فوتبالی برای ریاست فدراسیون باشیم. این موضوع باعث شد تا به سراغ داریوش مصطفوی برویم که یکی از معدود مدیران فوتبالی تاریخ فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود. او درباره اینکه حضور احتمالی چهره‌هایی مانند علی دایی، علی کریمی و دیگر چهره‌های محبوب در انتخابات فدراسیون را چطور می‌بیند؟ به «ایران» گفت: «هر کاری شرایط لازم خودش را نیاز دارد. یک موقع بازیکنی بسیار خوب عضو تیم ملی است، آقای گل جهان است، بهترین بازیکن آسیاست و اینها در جای خودش محفوظ است ولی مدیریت در سطح عالی فوتبال دنیا این‌طور نیست که یک بازیکن بعد از کنار گذاشتن فوتبال بیاید و مدیریت را در دست بگیرد. البته اگر این نام‌هایی که به آن اشاره کردید، این جربزه و انرژی را در خودشان می‌بینند و پتانسیلش را دارند، بیایند اما آنجا دیگر زمین و توپ و زدن گل نیست. من همیشه گفته‌ام که 20 درصد از جریانات فوتبال در داخل زمین حل می‌شود و 80 درصد آن برای بیرون زمین است. یعنی شخص مدیر، شخص رئیس فدراسیون و دبیرکل هستند که تصمیم‌های اساسی را می‌گیرند. یک مدیر برای ریاست فدراسیون، باید با مجامع فیفا، آسیا و دیگر مسائل مدیریتی فوتبال آشنا باشد و همه باشگاه‌ها و فوتبالی‌ها او را نه به عنوان یک فوتبالی بلکه به عنوان یک مدیر قبول داشته باشند. اینکه یک بازیکن سابق به صورت خلق‌الساعه بخواهد رئیس شود، شأن خود را پایین می‌آورد. در انتخابات اعضای مجمع با سلایق مختلف هستند و دیگر 11 بازیکن یک تیم نیستند که به او پاس بدهند که گل بزند. آنها می‌توانند با گذراندن دوره مدیریت یا حضور در رده‌های پایین‌تر کار خود را آغاز کنند.»
دایی در مصاحبه‌ای که به تازگی انجام داد به این اشاره کرد که ای‌اف‌سی از او خواسته در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شرکت کند ولی او خودش ترجیح می‌دهد بیشتر به مربیگری بپردازد. مصطفوی درباره اینکه آیا دایی شاخصه‌های مدیریت را دارد، چنین نظر داد: «دایی انسان باهوشی است. کسی که آقای گل جهان است، همین طوری که به این عنوان دست پیدا نمی‌کند. او خیلی از شرایط زندگی و فوتبال را داشته که آقای گل شده است. من این نظر را درباره کریستانو رونالدو یا پوشکاش که آنها هم آقای گل هستند و بودند هم دارم. بله، کنفدراسیون فوتبال آسیا از دایی خواسته بیاید ولی آنها شرایط مدیریت در فوتبال ما را نمی‌دانند. البته کنفدراسیون و فیفا می‌گویند که کلیه کارهای فوتبال یک مملکت باید توسط فوتبالی‌ها انجام شود و این درست است و دایی و کریمی و خداداد و مهدوی‌کیا فوتبالی هستند ولی باید دید شرایط مدیریت را در خودشان می‌بینند یا نه.»
گاهی پیش می‌آید که کارشناسان فوتبال ایران با کنایه می‌گویند ما به جای مربی و بازیکن خارجی، باید مدیر خارجی وارد کنیم. مصطفوی در این باره چنین صحبت کرد: «در دنیا رسم نیست که مدیر از خارج بیاورند ولی مربی می‌آورند. من فکر می‌کنم منظور دوستان این است که مدیرانی از خارج بیایند و کلاس مدیریت بگذارند و مشورت بدهند.»
اما آیا مدیری برای فدراسیون هست که بحرانی مانند قرارداد با مارک ویلموتس را به وجود نیاورد و بتواند مربی مانند کارلوس کی روش را هم مدیریت کند؟ رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در این رابطه چنین واکنشی داشت: «باید دید آن مدیری که می‌آید، چقدر بی‌طرفانه نظر می‌دهد و چقدر تحت تأثیر جاهای دیگر قرار نمی‌گیرد و چقدر مدیر مقتدر و گردن‌کلفتی است. این روزها همه در جهت باد حرکت می‌کنند و در این شرایط پیدا کردن یک مدیر ملی که وابسته به هیچ گروه و دسته و حزبی نباشد، خیلی سخت است. نوع قرارداد با ویلموتس که ماجراهای عجیب خودش را دارد ولی فضای به وجود آمده در زمان مربیگری کی‌روش به خاطر مدیریت علی کفاشیان بود. کفاشیان علاقه‌ای به فوتبال نداشت و فقط به پست ریاست فدراسیون علاقه داشت و برای ماندن هر کاری می کرد. باید بروید ببینید که در دوره کمیته انتقالی چه معاملاتی شد که حاصلش انتخاب کفاشیان بود و بعد هم که مدیریت او با حمایت عادل فردوسی‌پور شد فضای مربیگری کی‌روش در تیم ملی و مردم هنوز نمی‌دانند چه لطماتی از آن دوره به فوتبال ما وارد شد. ما با کی روش هیچ جامی کسب نکردیم و او تنها به رئیس فدراسیون تحکم می‌کرد و این اواخر به وزیر ورزش هم دستور می‌داد.»
این بازیکن سابق استقلال، پرسپولیس و تیم ملی در دهه 40 و 50 درباره نظمی که کی روش به تیم ملی داد هم گفت: «اسم کاری که کی روش کرد نظم نیست. دیکتاتوری نظم نیست. بازیکن برای اینکه در تیم ملی باشد، به حرف او گوش می‌داد. من بازیکن بوده‌ام و می‌دانم چه می‌گویم. شاید من هم اگر الان بازیکن بودم، حرف سرمربی تیم ملی را گوش می‌دادم و این دیکتاتوری که کی‌روش به وجود آورد، باعث آن نظمی شد که به آن اشاره داشتید.»
یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس پس از اینکه تیمش به قهرمانی آسیا نرسید، از مدیریت قبلی این باشگاه به‌خاطر اینکه نتوانستند ستاره‌های این تیم مانند بشار رسن، شجاع خلیل‌زاده و محمد نادری را حفظ کنند، انتقاد کرد. مصطفوی درباره اینکه چقدر عدم مدیریت در فینال لیگ قهرمانان را در قهرمان نشدن پرسپولیس مؤثر می‌داند، یادآور شد: «این هم شبیه همان شرایط بازیکن است. مربی هم زمانی که باید اعتراض کند، به خاطر جایگاه خودش این کار را نمی‌کند. آقای گل‌محمدی چرا الان این حرف‌ها را می‌زند؟ او باید زمانی که آقای رسول‌پناه بود، این حرف‌ها را می‌زد. پس نشان می‌دهد که گل‌محمدی هم به دنبال جایگاه خودش بوده است. البته از مدیران غیرفوتبالی همه کار بر می‌آید. همین که جواز باشگاه پرسپولیس را نفروختند، جای شکر دارد. شما چاقو را به دست بچه‌ای داده‌اید که جراحی کند، معلوم است که شکم را پاره می‌کند. در حالی که پرسپولیس جراح می‌خواست نه شکم پاره کن. الان چرا برای انتقال بشار تنها 130 هزار دلار به پرسپولیس برسد؟ پرسپولیس حداقل باید یک میلیون دلار از این انتقال سود می‌برد ولی چون بلد نیستند، شرایط این‌طور می‌شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7523/18/564013/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها