بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

موزه شهدا در تهران گشایش یافت

بزرگترین موزه شهدا در تهران با حضور آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری گشایش یافت.
موزه شهدا مجموعه‌ای از آثارمکتوب وغیرمکتوب هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و به‌جای مانده از حدود یکصدهزار شهید است.
آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری پس‌از بازدید از بخش‌های مختلف این موزه اظهارداشت: به وجود آوردن این مجموعه‌ها برای جامعه، بویژه جوانان دریچه‌ای تازه برای توجه بیشتر به فرهنگ شهادت و رشادت رزمندگان و تاریخ پرفراز و نشیب جنگ تحمیلی است. جمع‌آوری وصیتنامه‌ها و آثار مکتوب شهیدان، کار باارزشی است و شخصیت بارز شهیدان عالی مقام را بیش از پیش نمایان می‌سازد و باید این اقدام هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.وی سپس به کتابخانه این موزه اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود این کتابخانه به مرکزی برای کسانی تبدیل شود که می‌خواهند در عرصه شهادت تحقیق کنند.
روزنامه ایران- شنبه 7 مهر 1375

علی حاتمی
 چهره در نقاب خاک کشید

صبح دیروز [چهارشنبه 14 آذر 1375] قلب کارگردان صاحبنام ایران پس‌ ازعمری تپیدن، از نفس بازماند و چهره در نقاب خاک کشید.
علی حاتمی در سال ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک تهران بود و فعالیت‌های هنری خود را از سال ۱۳۴۱ با نوشتن فیلمنامه‌های کوتاه تلویزیونی آغاز کرد. در سال ۱۳۴۹ فیلم حسن کچل را با موضوع طنز- اجتماعی کارگردانی کرد. طوقی، باباشمل، قلندر، ستارخان، خواستگار، سوته دلان، حاجی واشنگتن، کمال الملک، جعفرخان از فرنگ برگشته، مادر و دلشدگان فیلم‌های سینمایی این کارگردان بزرگ بوده است.نمایشنامه‌های نارنج و ترنج، دیو، حسن کچل، آدم وحوا، قصه مرد ماهیگیر، طلسم وحریر وسریال هزاردستان، سلطان صاحبقران، شهر آفتاب مهتاب و داستان‌های مولوی  سریال‌هایی بودند که وی عهده دار کارگردانی آنها بوده است.
علی حاتمی سال‌ها با فضاهای سنتی و مردمی، تاریخ را به اقتباسی خاص به خانه مردم آورد. طرح شهرک سینمایی نیز حاصل تلاش او در عرصه ساخت دکوری عظیم است که سریال هزاردستان از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۶ در این شهرک فیلمبرداری شد.آخرین پیامبر، ملکه‌های برفی و فیلم جهان پهلوان تختی از برنامه‌های مورد علاقه حاتمی بود که ساخت دو فیلم اول میسر نشد و جهان پهلوان تختی نیمه کاره رها شد.
روزنامه ایران - پنجشنبه 15 آذر 1375

سفر رهبر معظم انقلاب به استان خوزستان
هیچ قدرتی نخواهد توانست به این ملت
ضربه‌‏ای وارد کند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز [18 اسفندماه سال 1375] وارد شهراهواز شدند. ایشان در اجتماع مردم اهواز با اشاره به ایستادگی مردم خوزستان در هشت سال دفاع مقدس فرمودند: من امروز در مقابل شما عزیزانم، مردم شجاع و مؤمن و بااخلاص منطقه خوزستان و شهر اهواز و دیگر شهرهای این استان - که بخشی از ملت بزرگ ایران هستید - می‏ خواهم بگویم که جمعبندی هشت سال جنگ و هشت سال تلاشِ بعد از جنگ این است که اگر ملت ایران متحد باشد - آن چنان که هست - اگر پایبند به احکام اسلام باشد - آن چنان که هست - اگر همت بر سازندگی کشور بگمارد - که گمارده است - هیچ قدرت و نیرویی، حتی نیروی متحد استکبار و استعمار در سرتاسر عالم هم نخواهد توانست به این ملت شجاع و مقاوم و با ایمان و مصمم و کارآمد و به این کشور و این نظام مقدس، کوچکترین خدشه و ضربه ‏ای وارد کند....
روزنامه ایران – یکشنبه 19 اسفند 1375

عملیات ساخت
آزاد راه تهران ـ شمال آغاز شد

عملیات ساخت آزاد راه تهران- شمال به‌عنوان بزرگترین طرح راهسازی ایران دیروز[دوشنبه 19 آذر 1375] با حضور آقای اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری آغاز شد.
همزمان با برگزاری این مراسم در تهران، مراسمی در مرزن آباد انتهای مسیر آزادراه تهران- شمال نیز برگزار شد و رئیس جمهوری با ارتباط تلفنی دستور شروع عملیات اجرایی این مسیر از مقصد را نیز صادر کرد.آقای هاشمی رفسنجانی در مراسم شروع عملیات اجرایی این طرح اظهار داشت: ساخت آزادراه تهران- شمال یکی از کارهای با ارزش دوران سازندگی است. سالانه ۱۰تا۱۲ میلیون نفر به منطقه شمال مسافرت می‌کنند و ساخت این آزاد راه در صرفه‌جویی از وقت و آرامش روحی مردم که برای تحصیل، استراحت و تجدید قوا به شمال مسافرت می‌کنند نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر اینها، بهره‌برداری از این آزاد راه باعث می‌شود تا استهلاک وسایط نقلیه در این مسیر به نحو چشمگیری کاهش یابد.رئیس جمهوری افزود: با توجه به توسعه بنادر جنوبی کشور، ساخت آزادراه تهران- شمال یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و در حال حاضر امکانات اجرایی دولت امکان ساخت این بزرگراه را می‌دهد. یکی از ویژگی‌های طرح ساخت این آزادراه این است که هزینه اجرای آن را دولت نمی‌پردازد. احداث شهرک های مسکونی در مسیر آزاد راه تهران - شمال پیش‌بینی شده است که این اقدام به حل مشکل مسکن در تهران و شمال کمک خواهد کرد.
روزنامه ایران - سه‌شنبه 20 آذر 1375


آغاز انتشار روزنامه «ایران سپید»

روزنامه «ایران سپید» برای ایجاد ارتباط فرهنگی میان دنیای خارج با نابینایان و استفاده همگانی نابینایان از اطلاعات و اخبار، از روز یکشنبه 24 تیر 1375 باانتشارنخستین پیش شماره به خط بریل در چهار صفحه، فعالیت خود را آغاز کرد. نخستین شماره ایران سپید روز28 آبان 1375 منتشر شد.
گزارش خبرگزاری رویترز از انتشار ایران سپید
هم اکنون در ایران یک روزنامه به زبان بریل در اختیار افراد نابینا است. به‌گزارش خبرگزاری رویترز، ناشران روزنامه «ایران سپید» می‌گویند که این نخستین روزنامه از نوع خود در خاورمیانه است. یک منبع نزدیک به ایران سپید می‌گوید که از زمان انتشار این روزنامه (که هجدهم نوامبر برابر با بیست‌وهشتم آبان ماه بوده است) تاکنون توانسته است ۵ هزار مشترک جذب کند. وی می‌گوید: هدف این روزنامه برآورده کردن نیازهای اطلاعاتی افراد نابینا است. افراد تحریریه ایران سپید بدون گرفتن دستمزد کار می‌کنند. روزنامه فارسی زبان «ایران» که ناشر ایران سپید است، در نظر دارد که یک نسخه انگلیسی ایران و همچنین کتاب سال ایران را منتشر کند.
حسین ضیایی سردبیر روزنامه ایران در اوایل این ماه اعلام کرد که انتشار ایران سپید مهم‌ترین گام برای مجموعه انتشاراتی روزنامه ایران که درنظردارد روزنامه‌هایی به زبان های انگلیسی و عربی و همچنین در زمینه ورزش و برای جوانان منتشر کند، بوده است.
روزنامه ایران - دوشنبه 8 بهمن 1375

نتایج سرشماری سال 1375
جمعیت ایران
 ۵۹ میلیون نفر شد

براساس آخرین نتایج سرشماری انجام شده، جمعیت ایران حدود ۵۹میلیون نفر برآورد شده است. بر مبنای سرشماری همگانی نفوس و مسکن سال ۱۳۷۵، جمعیت استان تهران حدود ۱0میلیون نفرو جمعیت شهر تهران حدود ۷ میلیون نفر است.
این سرشماری یکی از دقیق‌ترین سرشماری‌های انجام شده در ایران است.
 بر مبنای سرشماری سال ۱۳۷۰، جمعیت ایران ۵۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفرو جمعیت استان تهران 9 میلیون و ۹۸۲ هزارنفر بود.
روزنامه ایران- شنبه 22 دی 1375

شبکه جوان رادیو گشایش یافت

شبکه سراسری جوان صدای جمهوری اسلامی ایران که از روز دوم اسفند به‌طور آزمایشی فعالیت خود را شروع کرده بود، از ساعت ۲ بعد از ظهر دیروز[شنبه 4 اسفند 1375] فعالیت خود را رسماً آغاز کرد.آقای اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری درمراسم افتتاح شبکه جوان گفت: حرکت و تلاش نتیجه طبیعی امید و نشاط است و رسانه‌های تبلیغی باید در برنامه‌سازی و کارهای فرهنگی خود با هرنوع خمودی و افسردگی مقابله کنند.جامعه جوان امروز ما آرمان‌گرا، سیاسی و هوشمند است و هرگونه حرکتی برای ایجاد نشاط، تحرک و تلاش در نسل جوان منطقی است.در آغاز این مراسم که معاونان و مشاوران سازمان صداوسیما و مدیران صدای جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند، آقای علی لاریجانی رئیس سازمان صداوسیما گزارشی از هدف‌های راه‌اندازی شبکه جوان رادیو را ارائه کرد. وی گفت: شبکه جوان با استفاده از تجربه راه‌اندازی شبکه سوم سیما که به نسل جوان اختصاص دارد، در سیزده محور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، علمی و آموزشی، تفریح و سرگرمی و... به تناسب مقطع سنی جوانان، برنامه‌سازی و پخش می‌کند.
روزنامه ایران- یکشنبه 5 اسفند 1375

عملیات اجرایی مرحله نخست
طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد

عملیات اجرایی مرحله نخست طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در استان بوشهر روز جمعه [10 اسفند 1375] آغاز شد. از این طرح به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح اقتصادی و صنعتی در تاریخ گذشته و آینده ایران نام برده می‌شود. ارزش ذخایر گاز این حوزه با قیمت‌های امروز بازارهای جهانی گاز معادل ۸۰۰ میلیارد دلار است.
روزنامه ایران - یکشنبه12اسفند 1375














آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7523/16/564004/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها