فرصت‌های مشارکت در بازسازی قره‌باغ برای اردبیل


اردبیل - استان اردبیل دارای ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان است، مناطقی از این کشور از جمله فضولی، جبرئیل، قبادلی و زنگیلان در مرز یا نزدیکی نوار مرزی این استان قرار دارند، که در جریان جنگ قره‌باغ در دهه‌های گذشته به کلی ویران شده‌اند نیاز به بازسازی اساسی دارند و این مهم فرصت مناسبی برای شرکت‌های فنی و مهندسی و نیز نیروهای کارشناسی ایرانی فراهم کرده تا به‌صورت فعال در زمینه بازسازی این مناطق مشارکت داشته باشند.
رئیس‌جمهوری آذربایجان چند روز پیش از کشورهای همسایه و دوست این کشور دعوت کرد که در بازسازی قره باغ کوهستانی مشارکت کنند.
الهام علی‌اف گفت: بسیاری از مناطق آزاد شده در قره‌باغ از جمله شهرستان‌های «آق‌دام»، «فضولی»، «جبرئیل»، «زنگیلان» و «قبادلی» به‌طور کامل تخریب شده و در حال حاضر دوره بازسازی و امور عمرانی گسترده در قره‌باغ فرا رسیده است و برای اجرای این کارها علاوه بر شرکت‌های آذربایجانی، شرکت‌های کشورهای دوست را نیز دعوت خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، با این فراخوان فرصت مناسبی به‌دست آمده است که استان اردبیل با توجه به مزیت‌هایی همچون نزدیکی به مناطق آسیب‌دیده از جنگ قره‌باغ، داشتن نیروی فنی ماهر، داشتن فرهنگ و زبان مشترک، تولیدات مناسب در زمینه محصولات ساختمانی و راه‌سازی، داشتن تجربه مناسب در بازسازی مناطق زلزله‌زده، شهرک‌سازی و نیز احداث کارخانجات و توسعه کشاورزی در بحث بازسازی جمهوری آذربایجان مشارکت داشته باشد.
حسین پیرمؤذن، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان در این باره گفت: شرکت‌های ایرانی آمادگی آن را دارند تا در بازسازی قره‌باغ حضور داشته باشند. وی با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای حضور در بازسازی مناطق آسیب‌دیده از جنگ قره‌باغ گفت: هنوز هیچ اقدام عملیاتی چه از سوی جمهوری آذربایجان و نیز کشورهای خارجی در مورد بازسازی قره‌باغ انجام نشده است، ما برای بازسازی پیشنهادهایی داریم و در اولین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی به این موضوعات خواهیم پرداخت. او با بیان اینکه در حال ساماندهی شرکت‌هایی توانمند برای حضور در بحث بازسازی و حضور اقتصادی در جمهوری آذربایجان هستیم، اظهارکرد: ما می‌توانیم در مناطق مرزی همکاری‌های خوبی با هم داشته باشیم. وی گفت: در تمامی زمینه‌های عمرانی، اقتصادی و صنعتی می‌توانیم فعالیت‌های مشترکی داشته باشیم، در مورد بارانداز و شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان به توافق رسیده‌ایم که پس از کنترل کرونا آنها را عملیاتی می‌کنیم. پیرمؤذن افزود: فعالان بخش صنعت، تولید و حتی نظام ساختمانی آمادگی مشارکت در بازسازی قره‌باغ آذربایجان را دارند و در ماه آینده با برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان تلاش خواهیم کرد تا زمینه مشارکت ایران را در این حوزه فراهم کنیم. او بیان کرد: ایران تنها کشوری بود که در دوران کرونا توانست روابط اقتصادی و تجاری خود را با جمهوری آذربایجان حفظ کند، روابط تجاری دو کشور همچنان پررونق است و گمرک‌های بیله‌سوار، آستارا و جلفا در این ایام با افزایش ظرفیت صادراتی مواجه بوده و هم‌اکنون نیز فعالیت در گذرگاه‌های مرزی ۲۴ ساعته است. پیرمؤذن با بیان اینکه در سال‌جاری صادرات از گمرک بیله‌سوار به جمهوری آذربایجان هشت درصد افزایش داشته است، بیان کرد: در همین مدت ترانزیت نیز به این جمهوری از طریق ایران تداوم داشته است. همچنین محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: هیچ مشکلی در بحث نیروی انسانی و تجهیزات فنی در استان وجود ندارد و هر زمان هماهنگی‌های دو طرف صورت گیرد نیروهای فنی ما در آنجا حضور داشته و با دانش فنی روز اقدام به فعالیت خواهند کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7523/11/563987/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها