کاهش شتاب نرخ تورم ماهانه، رشد تورم سالانه در آذرماه

تب تورم سالانه شد


گروه اقتصادی |  نرخ تورم در آذرماه با کاهش و ثبات نسبی نرخ ارز شتاب ماه‌های قبل را کاهش داد. پس از تورم 3.2 درصدی آذر سال گذشته، در تیر و مهر امسال نرخ تورم ماهانه به ترتیب با 6.4 و 7 درصد یکی از بالاترین نرخ‌ها را به ثبت رساند که دلیل اصلی آن اثر مستقیم و غیرمستقیم رشد نرخ ارز بر سایرکالاها و خدمات بود. در آبان ماه هرچند نرخ تورم ماهانه به 5.2 درصد رسید، اما نرخ تورم برای کالاهای خوراکی با جهش قابل توجهی همراه شد.
در آذرماه نیز طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه با کاهش 3.2 درصدی نسبت به آبان به 2 درصد رسید. این نرخ برای گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی نیز از 13 درصد ماه قبل به 5 درصد نزول کرد که نشان‌دهنده افت 8 درصدی آن است، اتفاقی که برای کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز با افت 1.1 درصدی نرخ تورم ماهانه رخ داد و از 1.6 درصد آبان به نیم درصد در آذرماه رسید.
بررسی نرخ تورم درماه‌های گذشته نشان می‌دهد به دلیل بزرگ بودن این نرخ در ماه‌های گذشته، هرچند در آذرماه شاهد افت نرخ تورم ماهانه 3.2 درصدی هستیم، اما فاصله زیاد سطح عمومی قیمت‌ها با ماه مشابه سال قبل و همچنین 12 ماه منتهی به آذرماه باعث شده است که درعین حالی که تورم ماهانه و نقطه‌ای افت نشان می‌دهد، تورم سالانه با رشد بالایی همراه شود.
کاهش نرخ تورم نقطه‌ای
درحالی که نرخ تورم ماهانه در شاخص کل و برای گروه خوراکی و غیرخوراکی با افت قابل توجهی همراه شده است، در تورم نقطه‌ای که شرایط را با ماه مشابه سال قبل مقایسه می‌کند، شاهد رشد نرخ تورم خوراکی‌ها و افت تورم کل و گروه غیرخوراکی‌ها هستیم.
در آذرماه تورم نقطه‌ای از 46.4 درصد آبان ماه به 44.8 درصد رسیده که حاکی از افت 1.6 درصدی است. اما تورم نقطه‌ای گروه خوراکی‌ها با رشد 1.1 درصدی از 56.6 درصد آبان به 57.9 درصد افزایش یافته است. با این حال تورم نقطه‌ای گروه غیرخوراکی افت 3.1 درصدی را تجربه کرده و از 41.8 درصد به 38.7 درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٤,٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٨درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.
افزایش نرخ تورم سالانه
نرخ تورم سالانه آذر ماه برای خانوارهای کشور به ٣٠,٥ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ١.٥ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم سالانه برای هر دو گروه خانوارهای شهری و روستایی برابر ٣٠,٥ درصد است که برای خانوارهای شهری ١.٥ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٧ واحد درصد افزایش داشته است.
بررسی نرخ تورم سالانه کالاهای خوراکی نیز نشان می‌دهد که این نرخ از 25 درصد آبان با رشد 2.7 درصدی به 27.7 درصد رشد کرده است. تورم کالاهای غیرخوراکی نیز از 30.9 درصد به 31.9 درصد رسیده که حاکی از افزایش یک درصدی آن است.
طلایه‌داران تورم
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن مایع، روغن نباتی جامد)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (شیر پاستوریزه و غیر پاستوریزه، دوغ پاستوریزه، تخم مرغ)، گروه «میوه و خشکبار» (نارنگی، پرتقال، انار)، گروه «آشامیدنی‌‌ها» (نوشابه گازدار، آبمیوه، چای خارجی بسته‌ای) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده، بخاری گازی)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای آماده)، «پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.
در مجموع در آذرماه تورم کالاها 2.7 درصد و تورم خدمات 8 دهم درصد بوده است. دراین میان تورم کالاهای بادوام 4.5 درصد کاهش یافته است درحالی که تورم کالاهای بی‌دوام 4.4 درصد و تورم کالاهای کم دوام 3.7 درصد رشد کرده است. این اعداد نشان می‌دهد که به دلیل افت نرخ ارز، کالاهای بادوام که بیشتر متأثر از آن است را با کاهش روبه‌رو کرده است، اما همچنان سایر کالاها که بخش عمده‌ای از آن نیاز روزمره مردم است با تورم بالایی مواجه است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7523/9/563974/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها