در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه کشورهای عضو برجام مطرح شد

قطعنامه ٢٢٣١ کاملاً لازم‌الاجرا است


گروه سیاسی/ وزرای خارجه کشورهای عضو برجام که روز گذشته در نشست آنلاین کمیسیون مشترک شرکت کرده بودند در بیانیه‌ای با تأکید بر تداوم ضرورت اجرای کامل و مؤثر برجام توسط همه طرف‌ها، چالش‌های کنونی اجرای برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند و با محتمل دانستن بازگشت امریکا به برجام آمادگی خود برای نگاه مثبت به این موضوع را اعلام کردند.
به گزارش ایسنا، در بیانیه پایانی این نشست که با حضور آنلاین وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی برگزار شد، اعضای برجام بر تعهدشان جهت حفظ توافق و انجام تلاش‌هایشان در این راستا را تأکید کردند و تداوم ضرورت اجرای کامل و مؤثر برجام توسط همه طرف‌ها و پرداختن به چالش‌های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم ­ اشاعه هسته‌ای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
وزرا در این نشست بر اهمیت نقش آژانس به‌عنوان تنها سازمان بین‌المللی مستقل و بی‌طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد مأموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم اشاعه هسته‌ای ذیل برجام نظارت و آنها را راستی‌آزمایی نماید، تأکید کردند. آنها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن نیت با آژانس تأکید کردند.
این بیانیه در ادامه افزود: وزرای خارجه خاطرنشان ساختند برجام، که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به‌عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نقش دارد. وزرا بار دیگر بر تأسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق تأکید نمودند. آنها تأکید نمودند که قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملاً لازم‌الاجرا است.
بر این اساس وزرا توافق کردند که به گفت‌و‌گو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌ها ادامه دهند. وزرا دورنمای یک بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تأکید داشتند.
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این نشست و صدور بیانیه آن در صفحه توئیترش نوشت: اعضای برجام بر تلاش‌هایشان برای حفظ توافق تأکید کردند. اجرای کامل و مؤثر [توافق] توسط تمامی اعضا اهمیت زیادی دارد. ما بر سر مطرح کردن چالش‌های ادامه‌دار اجرایی کردن توافق از حمله عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و تعهدات لغو تحریم‌ها به توافق رسیدیم.
در عین حال هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان که پیشتر نیز اظهاراتش درباره برجام و اقدامات ایران به واکنش وزیر امورخارجه کشورمان منجر شده بود روز گذشته و دقایقی پس از نشست بدون اشاره به قصور طرف‌های اروپایی در پایبندی به تعهداتشان ذیل برجام بار دیگر اقدام ایران در نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را نمونه‌ای از عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش دانست و در ادامه گفت که ایران باید از هر گونه اقدام تاکتیکی که باعث می‌شود کار بایدن برای تغییر تصمیم دونالد ترامپ (رئیس‌جمهوری امریکا) برای خروج از برجام دشوار شود، پرهیز کند. به گزارش رویترز، وزیر امورخارجه آلمان افزود: برای اینکه دولت جو بایدن بتواند به برجام بازگردد، نباید هیچ اقدام تاکتیکی دیگری که تاکنون (از سوی ایران) شاهد آن بوده‌ایم، انجام شود. این فرصت که آخرین روزنه امید است، نباید از دست برود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7523/3/563949/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها