هشدار وزارت خارجه به مواضع مداخله‌جویانه کانادا




سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه کانادا درباره سقوط هواپیمای اوکراینی را محکوم کرد و نسبت به تکرار آن هشدار داد. سعید خطیب‌زاده در این‌باره ابتدا با بیان اینکه ما همه داغدار از دست رفتن فرزندان‌مان هستیم تأکید کرد: وزارت امور خارجه در بالاترین سطح به دنبال روشن شدن ابعاد ماجرا بوده است و البته نیروهای مسلح و سازمان هواپیمایی کشور باید در این رابطه توضیح دهند و گزارش فنی آن هم آماده شده است، با وجود این باید بگویم که هیچ تاریخی درباره بررسی این پرونده عقب نیفتاده است و تمام تلاش خود را داریم بر اساس معاهدات بین‌المللی وظایف خود را انجام دهیم و داده‌ایم و گزارش فنی این مسأله امروز و فردا منتشر و برای طرف‌های اوکراینی و دیگر طرف‌های دخیل ارسال می‌شود.
به گزارش ایرنا، او سپس با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های کانادایی در این باره گفت: بیشترین مداخله‌های بی‌جا را مقامات کانادا در این موضوع از روز اول داشتند و تلاش کردند مسیر طبیعی روشن شدن ماجرا اتفاق نیفتد و رفتارشان کاملاً سیاسی و غیرحقوقی است و سعی دارند با این اظهارات فضاسازی کنند. متأسفم که از غم بزرگ این خانواده‌ها برخی سعی دارند کلاهی برای خود درست کنند و از آن تجارت کنند. به وزیر خارجه و دولت کانادا هشدار می‌دهم که پاسخگوی اقدامات خودشان باشند. دولتی که تمامی تلاش خود را کرده تا با مسدود کردن مسیر مالی برای انتقال دارو به ایران مانع ایجاد کنند، هیچ جایگاهی ندارد که از حقوق بشر صحبت کند. ایران مسئولانه وظایف خود را دنبال می‌کند و از دولت کانادا دعوت می‌کنم در مسیر جایگاه و شأن خود در این مسأله وارد شود. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه به بیانیه ادعایی پارلمان اروپا پیرامون موضوعات حقوق بشری در ایران واکنش نشان داد و با بیان اینکه صادر کردن خطابه‌های یکطرفه و تکراری ارزشی ندارد، طرف‌های اروپایی را به بیرون آمدن از پشت نفاق دعوت کرد و از آنها خواست ببینند خودشان به کدام یک از وظایف‌شان عمل کرده‌اند.
سعید خطیب‌زاده با بیان اینکه پارلمان اروپا باید نشان می‌داد که واقعاً به دنبال حقوق بشر است، افزود: من به یاد ندارم این نهاد علیه اقدامات ضدبشری امریکا علیه ایران اقدامی یا قطعنامه صادر و انجام داده باشد. وی با یادآوری اینکه اروپا در جهت رفع انسداد مسیر ارسال دارو و مواد اولیه دارویی به ایران تلاشی نکرده و پارلمان اروپا کشورهای همراهی کننده با این تحریم‌ها را محکوم نکرده است، افزود: متأسفانه سابقه طرف‌های اروپایی بویژه پارلمان اروپا تیره و تار است. ما به‌طور قوی قطعنامه‌های گزینشی و طرفداری از کارزار ضد ایرانی و صدور قطعنامه‌های ضد ایرانی را محکوم می‌کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین درباره اظهارات برخی مقامات خارجی پیرامون اینکه غرب می‌خواهد درباره موضوعات فرابرجامی از جمله مسائل موشکی با ایران مذاکره کند، گفت: بارها گفتیم که موضع قطعی و یقینی ایران است که برجام مذاکره مجدد نمی‌شود و بهتر است طرف‌ها به انجام تعهداتشان برگردند. او درباره موضوعات فرعی که در این حوزه مطرح می‌شود، اظهار کرد: ایران با مقاومت حداکثری خود یک پیام واحد فرستاد که درباره امنیت ملی و مصالح عالی خودش مذاکره نمی‌کند و خودش برای خود تصمیم می‌گیرد. ایران به عنوان یک کشور مقتدر اولویت دفاعی خود را دارد و بر همین اساس هم عمل خواهد کرد. خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، تصریح کرد: روابط ایران و آژانس کاملاً فنی است و به همکاران‌مان توصیه کردیم که در این چارچوب روابط باید حفظ شود. هر وقت آژانس نگاه فنی داشته روابط عملگرایانه و مشخص بوده است. او در عین حال افزود: توصیه ما این است که آقای گروسی و آژانس خودشان را از مسائل و فشار سیاسی و برخی حرکت‌های طرف‌های سوم دور کند تا شأن و اعتبار آژانس حفظ شود و همکاری‌ها در مسیر خودش ادامه پیدا کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7523/3/563948/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها