چه کسانی به‌دنبال حذف دفاتر خدمات مسافرتی هستند

شوخی بزرگ با تور یک میلیارد تومانی به مقصد آنتالیا


زهرا کشوری
خبرنگار
داستان تورهای عجیب به مقصد ترکیه ادامه دارد. در تازه‌ترین اتفاق تبلیغ تور یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون تومانی به مقصد آنتالیا دوباره به واکنش برخی از کاربران ایرانی در فضای مجازی منجر شد. پیش از این هم تبلیغ تور ویژه کرونا به مقصد ترکیه به دلنگرانی جامعه ایرانی از آزمایش واکسن کرونا روی مسافران ایرانی در این کشور همسایه دامن زده بود. در نهایت هم مشخص نشد چه کسانی به انتشار چنین تبلیغی دست زدند. تورهای تبلیغی هیچ آدرس و شماره تلفنی ندارند با وجود این براحتی افکارعمومی را در شبکه‌های مجازی مشغول می‌کنند و به گمانه‌زنی‌های مختلف وامی‌دارند. تور ۱۲ روزه یک میلیاردی به مقصد آنتالیا این بار هم اعتراض انجمن صنفی دفاتر و خدمات مسافرت هوایی را در پی دارد. امیر پویان رفیعی شاد رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» این خبر را یک شوخی و دروغ بزرگ می‌خواند. او هم مثل حرمت‌الله رفیعی رئیس هیأت مدیر انجمن صنفی دفاتر سفر در کشور معتقد است که منتشرکنندگان چنین تبلیغاتی به‌دنبال بی‌اعتبار کردن و حذف دفاتر خدمات مسافرتی هستند. یکی از فعالان و دست اندرکاران گردشگری هم که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، در گفت‌و‌گو با «ایران» پای چند هلدینگ بزرگ گردشگری و برخی ایرلاین‌ها را به ماجرای تورهای عجیب می‌کشاند و معتقد است: «آنها به‌دنبال حذف دفاتر خدمات مسافرتی و انحصار بازار تورهای مسافرتی هستند.»
امیرپویان رفیعی شاد بدرستی از تور یک میلیاردی آنتالیا به دروغ بزرگ یاد می‌کند. یک جست‌و‌جوی کوتاه در قیمت تور آژانس‌های مختلف کذب بودن این خبر را اثبات می‌کند. بیشترین قیمت اعلام شده به مقصد ترکیه ۱۲۰ میلیون تومان است. افزایش قیمت‌ تورها به مقصد ترکیه نسبت به سال گذشته جهشی نجومی دارد و سفر به ترکیه را از سبد بسیاری از خانوارهای ایرانی خارج کرده است. ترکیه تا پیش از کاهش ارزش پولی ملی، سخت شدن وضعیت اقتصادی ایران و کاهش ارتباط ایرانی‌‌ها با کشورهای دیگر، مقصد ارزانی برای ایرانی‌ها بود، بویژه زمستان کم مسافر آن مقصد گردشگران خرید بسیاری از ایران می‌شد.
اما ترکیه امروز مقصد اول و شاید آخر مسافران ایرانی باشد. ایرانی‌ها برای رفتن به ترکیه نیاز به ویزا ندارند. به گفته رفیعی‌شاد بسیاری از کشورها در حال حاضر به ایرانی‌ها ویزا نمی‌دهند. بنابراین آنها همچنان ترکیه را انتخاب می‌کنند. پروازها به مقصد ترکیه هم به گفته او محدود است. احتمالاً این موضوع هم باعث افزایش قیمت بلیت‌ها می‌شود، اما هرچه حساب و کتاب هم شود، رقم بیش از یک میلیارد تومان برای سواحل سرد و خلوت زمستانی آنتالیا با واقعیت فاصله زیادی دارد. رفیعی شاد ۶۰ درصد از سفرها به مقصد ترکیه را تجاری می‌داند و می‌گوید: «تنها ۴۰درصد مسافران حال حاضر ترکیه توریست هستند.» ایرانی‌های بسیاری پس از خروج یک طرفه امریکا از برجام در ترکیه خانه خریدند و در بخش تجاری این کشور سرمایه‌گذاری کردند. سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه حتی به هنرمندان صنایع دستی هم رسید، برای مثال برخی از هنرمندان اصفهان جذب بازار ترکیه شدند.
براساس آماری که «مجمع عمومی اتاق‌های بازرگانی و بورس‌های ترکیه» (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) در ده ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۹ منتشر کرد، از ژانویه تا اکتبر سال گذشته، ده هزار و ۶۸۲ شرکت سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه تأسیس شده‌است. در این میان شهروندان ایران با ثبت ۴۹ شرکت سهامی عام و ۷۷۲ شرکت با مسئولیت محدود در صدر سرمایه‌گذاران قرار دارند. بنابراین پررنگ بودن سفرهای تجاری به ترکیه در زمان رکود گردشگری به‌دنبال کرونا و گرانی‌های سرسام آور نکته غیرعادی نیست.
حرمت‌الله رفیعی - رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی - هم درباره تور یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون تومانی به ایسنا می‌گوید: حتی اگر قیمت صندلی بیزنس کلاس یک هواپیمای خارجی را درنظر بگیرند و گران‌ترین و مجهزترین هتل یا ویلای ساحلی آنتالیا را هم برای این تور رزرو کرده باشند، قیمت آن به یک میلیارد تومان نمی‌رسد. من بتازگی همراه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مأموریت و سفر تحقیقی به ترکیه داشتم، از همه نرخ‌ها اطلاع دارم، بهترین ویلا و هتل آن منطقه شاید شبی ۱۰ میلیون تومان شود که قیمت ۱۲ شب آن ۱۲۰ میلیون تومان می‌شود. بیشترین قیمتی هم که برای پرواز وجود دارد نهایت ۳۰ میلیون تومان باشد که البته این چنین نیست، با این حال و به فرض وجود چنین قیمت‌هایی، تور یک میلیارد تومانی نمی‌تواند وجود خارجی داشته باشد، حتی تورهای اروپایی با نرخ امروزِ یورو، اینقدر تمام نمی‌شود.»
او می‌گوید: «در یک هفته گذشته این دومین خبر بود که علیه آژانس‌های مسافرتی منتشر شد. اول تور استانبول ویژه واکسن کرونا که مشخص شد جعلی بوده و حالا هم تور یک میلیارد تومانی آنتالیا. در تبلیغ هیچ کدام هم مشخصاتِ آژانس و تور وجود ندارد و ساختگی به‌نظر می‌آید.»
رفیعی با اشاره به تعطیلی بیشتر آژانس‌ها،هتل ها و بیکاری گسترده راهنماهای گردشگری از زمان شیوع ویروس کرونا، می‌گوید: در شرایطی که گردشگری سیاه‌ترین روزها را سپری می‌کند و در تاریخِ خود، اینقدر بدبختی ندیده بود، حالا یک عده از فرصت استفاده می‌کنند و یک لگد هم به پیکر بی‌جان گردشگری می‌زنند.
برخی رسانه‌ها، تور یک میلیارد تومانی آنتالیا را به برقراری دوباره پروازهای تهران ـ آنکارا ربط داده‌اند. مقصود اسعدی سامانی - دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی - نیز در واکنش به این تور میلیاردی، گفته است: «این رقم غیرمعقول است و باید بررسی شود.»
چه کسانی پشت تبلیغ‌های تورهای عجیب به مقصد ترکیه هستند؟
پاسخ دقیق این سؤال را پلیس فتا می‌تواند بدهد اما چنان که پیش تر هم اشاره کردیم، یکی از دست‌اندرکاران گردشگری  می‌گوید: «چندین هلدینگ بزرگ گردشگری و برخی ایرلاین‌ها به‌دنبال کنار زدن دفاتر خدماتی و به‌دست آوردن بازار محدود تورهای خارجی هستند.» او فروش مستقیم تورها توسط ایرلاین‌ها را یکی از مصداق‌های این ادعا می‌داند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7523/1/563938/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها