به نام تاریخ




اول دی
اولین روز زمستان همزمان با سالگرد تأسیس خبرگزاری رادیو و تلویزیون در سال 1350 است و اولین شماره مجله‌های ماهنامه «تصویر» و «پیک سینما» و فصلنامه فارابی هم در چنین روزی منتشر شدند.
تولدها
محمد نوری: خواننده برجسته ایرانی سال 1308 در چنین روزی به دنیا آمد. محمد نوری در جوانی خوانندگی را آغاز کرد و آواز ایرانی را از اسماعیل مهرتاش یاد گرفت. پس‌از آن شاگرد استادانی مانند سیروس شهردار و مصطفی کمال پورتراب شد و تئوری موسیقی و سلفژ و نوازندگی پیانو را از آنها آموخت. استادانش در زمینه آواز کلاسیک هم اولین باغچه بان و فاخره صبا بودند. پس‌ از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1368 آلبوم‌های «شب سرد زمستانی» و «آوازهای سرزمین خورشید» را با همکاری فریبرز لاچینی و احمدرضا احمدی منتشر کرد. محمد نوری 5 دهه فعالیت کرد و 300 قطعه آوازی اجرا کرد که «جان مریم»، «کهکشان عشق»، «ایران ایران» و «سرزمین محبوب من» از مشهورترین آنهاست که آهنگ «جان مریم» را هم خودش ساخته بود. او سال 1378 جایزه خورشید طلایی (50 سال صدای متفاوت و ماندگار) را از جشنواره مهر گرفت و سال 1385 به‌عنوان چهره ماندگار معرفی شد. محمد نوری سال 1389 درگذشت.
هنگامه مفید: نویسنده و کارگردان تئاترهای عروسکی سال 1335 متولد شد. هنگامه مفید کارش را به‌عنوان بازیگر تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و پس‌از آن ترانه‌های بسیاری برای کودکان سرود که «خوشحال و شاد و خندانم»، «ماه آسمون»، «یه روز آقا خرگوشه» و ترانه تیتراژ «خونه مادربزرگه» از مشهورترین آنهاست. هنگامه مفید نویسنده و کارگردان مجموعه‌های عروسکی مانند «موسم گل»، «قصه‌های شبانه»، «دارا و سارا»، «مزرعه بی‌بی خانم» و «بچه‌های کوچه دوستی» بوده است.
جین فوندا: بازیگر امریکایی سال 1937 به دنیا آمد. پدر جین فوندا بازیگر سینما بود و بازی در سینما را سال 1964 با فیلم «دایره عشق» آغاز کرد و پس ‌از آن در فیلم‌های «کت بالو»، «پابرهنه در پارک»، «باربارلا»، «کلوت»، «همه چیز روبه راه است»، «نامه‌ای به جین»، «شوخی با دیک و جین»، «جولیا»، «سندروم چین»، «اگنس خدا»، «صبح روز بعد»، «گرینگوی پیر»، «قتانون جورجیا»، «پیشخدمت»، «جوانی» و «پدران و دختران» بازی کرد. جین فوندا برای فیلم‌های «کلوت» و «جولیا» اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفت.
هاینریش بل: نویسنده آلمانی برنده جایزه نوبل سال 1917 در چنین روزی متولد شد. هاینریش بل اولین داستان‌هایش را سال 1947 منتشر کرد و با «داستان قطار» در سال 1949 به شهرت رسید و دو سال بعد جایزه ادبی گروه 47 را برای داستان «گوسفند سیاه» برد. «آدم، کجا بودی؟»، «و حتی یک کلمه هم نگفت؟»، «خانه‌ای بی‌سرپرست»، «نان سال‌های جوانی» و «بیلیارد در ساعت نه و نیم» داستان‌های بعدی او بودند. «عقاید یک دلقک» مشهورترین اثر هاینریش بل است که سال 1963 منتشر شد و «سیمای زنی در جمع»، «آبروی از دست رفته کاترینا بلوم»، «شبکه امنیتی»، «زنان در چشم‌انداز رودخانه»، «میراث»، «فرشته سکوت کرد»، «ویمپو» و «راهب» آثار بعدی بل بودند. او سال 1972 جایزه نوبل ادبی را برد و سال 1985 درگذشت.
افلیا پرتو: نوازنده پیانو و موسیقیدان سال 1317 به دنیا آمد. افلیا پرتو در 10 سالگی به هنرستان موسیقی ملی رفت و شاگرد استادانی چون ابوالحسن صبا، علینقی وزیری و روح‌الله خالقی شد و سال‌ها شاگرد جواد معروفی نوازنده مشهور پیانو بود و از او پیانو ایرانی را آموخت. او سال‌ها نوازنده و سرپرست ارکستر بانوان بود و سال 1377 گروه موسیقی «باران» را با خوانندگی خاطره پروانه تأسیس کرد. سال 1390 ازافلیا پرتو در جشن خانه موسیقی تجلیل شد.
نصرت کریمی: بازیگر و کارگردان ایرانی سال 1303 به دنیا آمد. نصرت کریمی کارش را به‌عنوان چهره پرداز و طراح صحنه و بازیگر آغاز کرد و سال 1339 به ایتالیا رفت و رشته عروسک گردانی را خواند و سال 1343 به ایران بازگشت و رشته عروسک گردانی را در دانشکده هنرهای دراماتیک تأسیس کرد. سال 1354 با کارگردانی فیلم «خانه خراب» وارد سینما شد. او سال گذشته، درگذشت.
   رامبد جوان بازیگر و کارگردان، احمد واحدی‌زاده بازیگر، کیانوش بهروز‌پور بازیگر و کارگردان، اکبر دانیالی بازیگر، مجید قیصری داستان نویس، طیبه محی الدینی شاعر، سپینود ناجیان داستان نویس، نیما بانکی بازیگر و عکاس، فرزاد فتاحی آهنگساز، امرالله احمدجو کارگردان، مازاتچو نقاش ایتالیایی، نامق کمال شاعر عثمانی، گوستاو آن شاعر فرانسوی، ساموئل ال جکسون بازیگر امریکایی و کیفر ساترلند بازیگر کانادایی هم متولد امروز هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7522/20/563919/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها